vill börja övningsköra ..
Jag vill börja övningsköra nästa år… Men blir inte det svårt när man måste koncentrera sig jätte mycket när man kör bil.. Skulle nog inte klarat av det… visst skulle bilen rullat på vägen, men jag skulle ju samtidigt tänkt på massa annat.
kan ju inte bara fokusera på en sak! 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
- Redigerat 2020-10-23 11:04 av Niklas

Hallå du!
Visst ska du försöka att ta Körkort! En sak som är bra att göra är att berätta för dem på körskolan att du har svårt med din fokusering och koncentration. Du behöver lite extra hjälp för detta, annars blir du kanske livsfarlig i trafiken och det är ju inte så bra, eller hur?!
Det är bra att börja tidigt ( redan vid 16 års ålder) för att få övning som ger färdighet. Kör lugnt!
Lycka till jag håller tummarna!
Ragnhilds

övningskörning är klart att du ska ge dej på….börja på en parkering….
jag övningskörde privat i många år innan jag körde upp och en av anledningarna är just fokusering.
Det du ska tänka på är att ta det lungt…dvs ha inte bråttom. du får ditt kort när det är dags ändå. och hellre lååång övningskörning med resultatet att du blir en bra förare än att du har bråttom o blir livsfarlig.
Sen handlar det mycket om mognad…. du hinner mogna en hel del innan det är dags och då har du nog hunnit lära dej att fokusera bättre än vad du gör nu…
jag själv kör inte bil vissa dagar. När jag är trasig… då har jag ingen fokus alls o blir då farlig på vägen…
Bra folk!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Hm, det här har jag funderat på. Nu har ju jag misstankar om Asperger. Men iom det så har jag lite svårt med fokuseringen. Jag har övningskört för mååånga år sen (men det gled på is) och det fungerade bra dock. Men jag har svårt att prata med folk när jag kör isåfall.. Måste koncentrera mig på en sak. Om man nu har en diagnos som AS, säger de nåt emot om bilkörning då?
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

#5 Jag håller på och krånglar med det där för att jag har ADHD så kollade i mina ansökningsblanketter till körkortstillståndet och där står även Aspergers med om att det krävs läkarintyg på hur allvarligt tillståndet är.. skrev själv ett inlägg med lite frågor om det lite längre ner..
Pratade med min läkare igår ang detta och han skulle försöka ta reda på mer exakt hur det låg till tills imorgon då jag ska träffa honom så hojtar till om vad han sa sen om du vill =)

#7 Tack för lyckönskningen! 
Ja precis, är själv orolig över hur det kommer bli om jag måste bli iväg skickad till ett annat sjukhus och göra nå tester eller om det räcker att min medicinerande läkare skriver ett intyg om han nu anser mig som en lämplig förare *S*
Sen är det klart att man undrar vad länsstyrelsen tycker osv, ifall dom kanske går emot pga medicineringar mm eller att dom tycker att det inte låter lämpligt att ha mig på vägarna mm.. men det återstår att se.. en sak i taget 
Återkommer om detta när jag vet mera =)