ännu flera frågor
Skulle svara på lite flera frågor i ett sånt där frågeformulär igen… (fast det var nog inte bara ADHD frågor, utan alla möjliga diagnoser tror jag)…
Och då kom det ett påstående (eller vad man vill kalla det):
"Har svårt för beröring, t.ex kramar"… Hur kan man veta det?
Jag vet inte om jag har svårt med det eller inte..
Jag är inte förtjust i om någon kommer springande och typ kastar sig över mig och kramar mig.. då blir jag bara stressad och vet inte om jag ska stå kvar eller springa iväg..
Sen hatar jag att någon jag inte har väldigt bra förtroende för rör eller kramar mig.. vilket inte är så många..
Annars måste det var luugna kramar, då har jag inget emot det…. bara det är från någon väldigt nära vän..
Annars hatar jag det…
Så jag vet inte hur man ska svara på det..
är det "stämmer inte"…."stämmer ibland"… eller "stämmer bra"?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

stämmer bra hade jag svarat på det 
Vet inte om beröring finns på fler diagnoser kanske? För just Asperger är det ju ett kännetecken.
Som barn vägrade jag att kramas. Min mor upplevde att jag var tvärt om som mycket liten. Då var jag som ett plåster på henne istället. Idag känner jag lite obehag när folk kramas. Det går bra en kram sådär när man träffas. Men jag känner mig inte bekväm. Och med min sambo vill jag bara smita undan ibland.. Det liksom kryper i kroppen av obehag. (och då älskar jag min sambo över allt annat.)
Så, det är en svår fråga..
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Jag har ADHD och svårt med beröring. Det är ok på mina vilkor men inte annars. Gillar inte flk som spontankramas när man hälsar och sånt.

jag har ingen diagnos men jag har haft väldigt svårt med beröring ändå… förmodligen för att jag inte fått så mycket….har inte umgåtts med så många kramare heller….när jag träffat dom kramiga typerna har jag i början ryggat bakåt…nu har jag vant mej lite… kramar gärna nära o kära men har fortfarande svårt att bli kramad av en ytlig bekant eller främling…..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

#0 Jag hade nog svarat som Linhof, dvs att det stämmer bra.
Jag har också svårt för kramar, tycker att det känns påträngande och obehagligt när andra tar initiativ. Med ett visst mått av undantag när det gäller min familj - då kan jag krama om men det är inte helt okomplicerat heller. Har svårt att känna att det är naturligt.
Är det på mina egna villkor så känns det bättre, men det är bara min sambo och min närmsta vän och min ena syster som det känns mest bekvämt med. Andra närmre vänner kramar jag ogärna.
Det är samma sak om folk sitter för nära mig, tycker inte om när de nuddar mig…