Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettdiverse-npf
Läst 3286 ggr
[YlvaP]
0

Att titta någon i ögonen

Jag har sen barnsben alltid haft supersvårt att titta någon i ögonen eller ansiktet. Jag har fått höra på omvägar att personer tyckt att jag borde tittat på dom när jag pratat med dom.Under mina samtal med terapeut och läkare så ser jag nästan aldrig upp och om jag gör det så är det under en väldig kort tid. Det är för att man måste det. Situationen kräver liksom det har jag lärt mig som vuxen iaf.

Någon mer som har samma svårigheter med det? Samma tråd ligger också på Psykologi

PS. La denna tråd under Asperger för det är ett starkt kriterie till diagnos även om jag inte har någon officiell diagnos.

Emaljoh4
0

Jag är inte förtjust i det nej..

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

HannaM
0

Jag har nog aldirg störts av det men jag gör det inte. Det är helt enkelt inte ett dugg naturligt för mig. Men jag har aldrig tänkt på om det är jobbigt eller inte, av den enkla anledningen att jag inte gör det.

[YlvaP]
0

Det var inte helelr jobbigt men det är nu på senare tid som det har kommit upp att det är jobbigt med detta.

giffan
0

Jag känner igen mig i det du beskriver. Försöker titta folk i ögonen, bara för att man måste. Men då känns det riktigt obehagligt. Jag fäster min blick på munnen, och har varit nöjd med det. Då tycker jag att jag iaf tittar personen jag pratar med i ansiktet. Men sen fick jag höra av en att det var obehagligt att prata med mig då jag tittade på munnen och inte ögonen…

Ja hur man än gör så blir det fel!

jag försöker verkligen att titta folk i ögonen, men då får jag inget utav samtalet och minns knappt vad vi pratar om, för att jag lägger all fokus på vart jag ska fästa blicken.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Svea-
0

tycker det e jobbigt men jag gör det.. för det är jobbigare för mig att ej se på dom jag pratar med.. för mig e det ett sätt att hålla fokus på dom.. men jag förstår dig..

min äldsta dotter som bup ej vill utreda (ännu) tittar nästan aldrig någon i ögonen alls.. hon måste känna dom väl för det då..

har jobbat som bla spec-ped-ass å det finns många barn med diagnos som aldrig tittar nån i ögonen..har sen jobbat som barnskötare i X antal år oxå.. å där ser jag klart å tydligt skillanden..barnen utan diagnoser tittar nästan alltid i ögoen med dom dom pratar med…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

snurro89
0

Jag tycker oxå det e jobbigt

Mymlan
0

Har du provat titta på en fläck mellan ögonen? då ser det ut som du ser dem i ögonen fast du inte gör det. Så gör jag ofta då jag oxå har problemet kika ngn i ögonen.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[YlvaP]
0

Ja det har jag försökt men jag klarar inte av det heller. Det är inte bara ögonen utan även ansiktet som det gäller.

[Fiction]
0

Jag är absolut inte förtjust i det, men jag stålsätter mig och gör det ändå. Mest för att jag inte vill att folk skall uppfatta mig som osäker, för det tycker jag skulle vara ännu värre än att faktiskt se dem i ögonen.

snurro89
0

#9 Exakt samma här.

JohannaEkroth
0

Såklart att jag tittar bort eller ner om jag skäms eller är osäker eller inte mår bra. Då skulle jag dö om jag blev tvingad till att se folk i ögonen. Men det kanske inte är samma sak? Är jag säker kan jag titta folk i ögonen.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[aspie]
0

Jag var alltid superblyg när jag var liten. Vågade aldrig se folk i ögonen utan tittade hellre ner på golvets mönster eller ritade i sanden med tårna när /om jag pratade med folk.

När jag var 16 år på mitt första riktiga jobb (affär) så kom chefen ut till mig och sa, "Du MÅSTE titta folk i ögonen när du pratar med dem". Så det var där jag tvingade mig att lära mig se anda i ögonen även om jag inte gillade det.

Tycker fortafande inte om det och går helst omvägar för att slippa prata med folk för då blir jag ju tvungen att se dem i ögonen.

Tror oxå det finns en tråd till om detta någonstans men jag hittar den inte tyvärr

Porklash
0

tycker också att det är jobbigt. Men ibland måste man.

pEr

VAASHii
0

Jag ogillar starkt att se folk i ögonen om det är folk som jag inte känner.. Men känner jag de på ett eller annat vis går det bra. Men inte annars!

angeldoll
0

Titta fol i ögonen? Nej tack, det klarar jag mig så bra utan.

Hade jätte svårt för det när jag var yngre, men det har blivit en aning bättre nu,

men jag tittar helst på munnen….

[aspie]
0

Att titta på munnen hellre än ögonen är typiskt för de med AS läste jag bara för ett litet tag sedan, tror jag skrev en tråd om detta. Ska se om jag hitar den igen

[aspie]
0

Här kommer en tråd till om att se folk i ögonen startad an mymlan

http://bokstavsfolk.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=0ad0bd9e-ddc6-4d07-99e9-10e0b963d26a

[aspie]
0

Här är tråden om att titta på munnen istället för ögonen

http://bokstavsfolk.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=a1d015bd-1b49-4348-bbef-977fad315997

angeldoll
0

Jag har läst det redan :p

och efterson jag har AS så är det inte så konstigt :)

[aspie]
0

#19 Nä, det är ju inte så konstigt då Glad

Froddel
0

Gillar inte att se folk i ögonen, det är både obehagligt att titta in i andras ögon och att de tittar in i mina ögon, jag känner mig helt blottad och utsatt. Men jag försöker att träna på det ibland under väldigt korta stunder med personer som står mig nära.

Men annars kollar jag alltid på munnen när jag pratar med andra, endel har upptäckt det andra inte.

Puhlo
0

Tittar inte folk I ögonen, tittar folk VID ögonen.

Tittar jag folk i ögonen när jag pratar med dem så får jag total spinn i huvudet och kan inte koncentrera mig alls.

[aspie]
0

Där sa du når Puhlo, det är nog snarare så jag gör när jag måste glo folk i ögonen

[YlvaP]
0

Jag tittar knappt på munnen med.