Vad har du gjort dom?
Skämt åsido….har du med Davids hjälp kommit ngn enda millimeter närmare en inlaga till kommun el landsting?
Kram

Det var lustigt. Hur har det blivit så? Vill du fråga? Ditt PO ska kanske ringa och påminna dom? Jag hoppas du får din utredning snarast.
Men hans remiss kanske hade andra omständigheter? De kanske ansåg att det var mer akut, därför fick han gå före i kön. Man vet ju aldrig egentligen vilka anledningar det finns. Så orättvist skulle jag absolut inte kalla det.
Min utredning ansågs ganska akut pga. många omständigheter, därför fick jag gå före i kön. Tycker inte det var orättvist.
Eftersom jag känner honom så vet jag att han inte mår sämre än mig utan snarare lika. Anledningen är säkert att han är yngre än mig som de tidigare sagt
Fast min anledning till att gå före i kön var inte att jag mådde sämre än de andra, utan det var för att min psykolog tyckte jag skulle ha utredningen gjord innan i höst då jag kanske börjar plugga. Kan han inte ha nåt sånt skäl? Eller nåt med jobbet?

#5 Då tycker jag nog att man kan säga att det ändå på ett sätt är orättvist, alla människor har ju saker de vill göra med sitt liv. Att behöva stå i kö, med låg livskvalitét för att andra som har "viktiga" saker framför sig i sitt liv får gå före skulle jag definitivt kalla för orättvist.
Vad är ok att låta folk gå före i en kö för? Jag fick också förtur, vilket jag är grymt tacksam för. Jag var på väg att ta livet av mig och låg inne på psykavdelning 2 ggr under tiden jag väntade. Dessutom har jag två små barn jag behöver ta hand om, vilket som vägde tyngst vet jag inte, men prioriterad blev jag i vart fall.
Trots att jag är tacksam för att det gick så fort (11 månader), så har jag tänkt mycket på dem som fått längre väntetid på grund av min förtur. Ingen gör ju en utredning bara för att det är kul, i princip alla har väldigt starka skäl och trasiga liv bakom sig.
Jag tycker att alla skall få sin utredning snabbt när det väl har gått så långt att man vet att det behövs.
De flesta vill jobba, plugga och få ett normalt liv och de som är sjukskrivna eller liknande skall inte behöva vänta längre än andra.
Självklart finns det olika akuta nivåer på hur snabbt en utredning behöver komma till stånd, men det är samtidigt orättvist, en människas välmående skall inte vara mindre värt en en annans.
Jag fick min diagnos, så tidigt för mamma hade det extremt jobbigt hemma me mej, men asså det dröjde över ett år innan diagnosen var klar
#5 Ja jag förlorade jobbet för att jag var sjukskriven hela tiden. Har oxå hamnat på psykakuten 2 ggr samt en massa annat skit. Mår betydligt sämre än både honom och min dotter men jag är för gammal.
Nu är jag snart i personlig konkurs och har tvingats flytta till ett område där mina "problem" förvärras.
Hade jag haft min utredning gjord så hade inte allt rasat runt omkring mig. Borde inte det ge förtur då?. När mitt frikort går ut kan jag varken gå till läkare eller psykolog längre för det finns inga pengar till detta
#1. Vi filar lite på det. Så fort vi kommit fram till något bra som Aspie gillar också så ska vi röra om lite i grytan!

// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

#8 och #9 Puh!! Tänk att det ska vara så svårt att fatta….för dom som styr i ett samhälle….att…
….det är långt långt ifrån en ekonomisk vinst de gör….genom att låta människor leva långt ut i marginalen för vad de kan och orkar…..
Det är jättebra att aspie har David som "kock"!!
Jag är övertygad om att landstingsledningen/landstingsstyrelsen inte vet hur det fungerar nere på verksamhetsnivå, så min lilla tanke är att de ska begära in information därifrån, för att förhoppningsvis svara mig, antingen med att Aspie får en utredning direkt, eller med något som jag kan använda till DO för åldersdiskriminering.
Som sagt, jag är en ettrig typ när jag får fajtas för andra.
Och så kan jag förvaltningslagarna och dess system nästan i sömnen.
// David
Är glad att du finns David
KRAM
6. Så jag borde inte fått förtur? Jag fick vänta knappt en månad på en utredning, och det var jobbigt nog.
Jag har varit sjukskriven i drygt tre år nu, jag börjar äntligen må bättre och behöver ta tag i saker innan jag faller ned igen. Och plugga är en sak jag skulle må bra av att ta tag i. Så nej, jag anser inte att det är orättvist alls. Tycker det är elakt av dig att säga att jag inte borde fått gått före i kön.
Du vet inte alls under vilka omständigheter jag lever eller har levt och då tycker jag inte man ska dra förhastade slutsatser. Det är verkligen inte orättvist att någon som verkligen behövde en utredning snabbt fick en. Dessutom har du ingen aning om hur de andra i kön hade det, jag kanske har det värst?
Det du inte vet något alls om ska du inte heller kommentera!
Väntetider är för j*vligt MEN en utredning och en eventuell diagnos kommer inte att förändra ditt liv så mycket, Aspie. DEN kommer inte att göra att du kommer bo bättre eller bli rikare eller ens att du får mindre ångest…
//S
#14 Solo, du missförstår.. Jag menade inte alls så som du skrev. Men en diagnos skulle förbättra mitt liv avsevärt mkt. Kanske den inte gjort det för dig men för min del skulle den göra det.
Jag begriper mkt väl att jag inte får fördelar till bättre boende och jag är mkt väl medveten om att jag inte blir rikare eller får mindre ångest. Det finns betydligt mer än det som skulle förbättra min situation om jag hade en diagnos.
#15 Men det kan du ju faktiskt inte veta. Du TROR att en diagnos ska förändra ditt liv…och jag vill bara säga att det kanske inte blir så. Att det är synd att gå omkring med för stora förhoppningar och sen bli besviken när det inte blir en så stor förändring som man trodde.
//S
#15 Hur länge har du väntat på utredning?
//S
Jo jag VET att många saker kommer att förändras till det bättre om och när ja får diagnos. Åtminstone enligt de jag pratat med på soc m.m.
Ja har väntat hela livet men sen remissen ca 2 år
Vet inte i vilken tråd jag skrev om min syn på diagnos eller ej, men med en diagnos skulle jag ha lättare att förstå mig själv, och mitt mående, och varför jag ibland handlar som jag gör. Och den förståelsen tror jag skulle kunna leda till att jag på sikt får lite mindre ångest och depression. Självklart "botar" inte en diagnos det, men bara att veta varför har stor betydelse för mig.
Sedan som Aspie skriver, med en diagnos kan man få rätt hjälp, både inom sjukvården, och även de som behöver kan få hjälp i vardagen genom olika lagar.
// David
Tack David för hjälp till förklaring
Inget att tacka för Aspie, skrev som jag själv känner att det skulle vara för mig. Men å andra sidan, vi är ju rätt lika du och jag 
// David
#21 Precis, vi kanske är släkt "brorsan"
Ja,ja. Trots det så finns det människor i min omgivning, en läkare på psyk bla, som säger åt mig att jag minsann inte kan skylla på nån Asperger…när jag önskar ett läkarintyg för jag inte klarar jobba mer…
Två år är inte så lång tid…jag fick vänta längre…
//S
#24 Men herre gud! Jag skrev att MIN läkare sa till MIG att jag inte skulle skylla på min Asperger, han vägrade nämligen att skriva ett läkarintyg för han tyckte att jag skulle klara av att jobba.
Jag vill ju bara berätta att det kanske inte blir så väldigt bra allting bara för att man får en diagnos, att det kan vara bra att vara beredd på det. Men förlåt att jag försöker hjälpa till här.
Jag ska inte skriva här mer, det blir ju bara fel i alla fall.
//S
#24 tror hon pratade om sig själv.
Ja då hade jag rätt 
Men det blev ett litet missförstånd mellan er bara…
Det är lätt att missförstå varandra när man inte ser kroppsspråket och liknande. Vi är alla olika med olika erfarenheter.
Hoppas att varken Aspie eller Solo tog allt för illa upp och att vi kan fortsätta med givande diskussion.
// David, medarbetare
// David

Jag tycker två år är lång tid och jag får verkligen inte hoppas att åldern spelar någon roll.
Jag tycker nog det verkar som om det spelar roll ifall man har diagnos eller ej. Jag är med min sambo hos tandläkare och likn. och jag märkte stor skillnad i bemötande när jag talat om att han har AS. De blev mycket mer vänliga mot honom.
Sedan tycker jag det var en knasig läkare som inte kunde skriva intyg till solo.
Aspie jag hoppas ditt PO tar kontakt med utredarna och ber dem skynda på.
David. Jag tror inte heller att makthavarna vet så mycket om hur det fungerar i praktiken. Det är därför viktigt att upplysa dem om det.
Nåja, kanske det blev ett missförstånd och det är beklagligt att Solo inte får hjälp som behövs.
Visst spelar det roll med diagnos. Min dotter har fått massor med hjälp pga av sin diagnos. Bl.a med tandläkaren som du beskrev Gunnel.
Sen kan jag få boendestöd och god man m.m utan att det kostar en massa pengar. Utan diagnos kostar det skjortan (för mig)

# 13 Nej jag vet ingenting om din situation utöver vad du skrev, och det var på det du skrev jag svarade. Det du sa var att det inte handlade om ditt mående utan om att du skulle plugga, och det tycker jag i sådana fall är orättvist. Jag sa inte att det i ditt explicita fall var orättvist, utan enbart att jag tycker att det är orättvist om det är som du säger och det står jag fast vid. Jag hävdade inte att jag visste allt. Du skrev ju själv och kommenterade aspies inlägg utan att veta "alla" omständigheter. När jag svarar eller kommenterar utgår jag från vad personen som jag kommenterar skrivit och från att det stämmer.
Jag står fortfarande fast vid det jag skrev, det är få personer som mår bra som hamnar i utredningskö och det är inte roligt för någon att behöva vänta. Du tyckte det var jobbigt med en månad, jag tyckte det var jobbigt med ett år (som skulle ha kunnat slutat med självmord för min del, och jag hade antagligen inte behövt bli hämtad av ambulans efter mitt sista självmordsförsök om jag fått min utredning tidigare) och aspie tycker att två år (antagligen betydligt längre) är jobbigt. Jag skrev att jag har förståelse för att vissa situationer är mer akuta än andra, och att man tänkt plugga är inte något jag personligen anser borde kvalificera för förtur, och det var vad du angav som orsak.
Jag tycker ingen skall behöva vänta mer än en månad på en utredning. Jag kan inte riktigt se vad som gör dig så upprörd, du vill inte att jag kommenterar dina inlägg eftersom jag inte vet allt, du vet ju inte allt om mig men kommenterar det jag skriver ändå - det är ju så man gör. Min mening var inte att förolämpa dig på något sätt men jag anser att jag har rätt att tycka att en kö generellt skall följas och man inte skall gå före i den i normala fall och OM man ändå skall gå före i kön bör det vara måendet och förmågan att fungera normalt som är avgörande och inte att man tänkt plugga.