Om AS hos kvinnor
Läste på en sida…
http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=11&themaid=23&titelid=418
Detta….
Aspergers syndrom/ högfungerande autism hos kvinnor
- ekobeteende (kameleontbeteende)
- djurintresse
- språkintresse
- människointresse (samlar mätbara fakta)
- konstnärliga intressen
- önskan om social interaktion
- har "beskyddare"
- Någon som vet vad som menas med kameliontbeteende?
- Djurintresse -har ju det flesta här, he he he
- Språkintresse-JA
- Människointresse (samlar mätbar fakta) -JA
- Konstnärliga intressen-JA
- Önskan om social interaktion-JA
- Någon som vet vad som menas med, har "beskyddare"?
Kameleontbeteende betyder att man är den man tror att omgivningen vill ha. Man spelar en roll som inte nödvändigtvis är man själv alltså.
Jaha! Men då tillhör jag nog den punkten oxå 
1: Ja, fast jag är inte så bra på det, folk påpekar ofta att jag borde vara mig själv. Oftast är jag själv omedveten om detta beteende, det bara blir så.
2: Ja, djur tillhör en stor del av mina specialintressen.
3: Ja, språk har tillhört mina specialintressen, ett tag talade jag 7 språk. Sen tröttnade jag och nu klarar jag knappt engelska. Har inget tålamod kvar, börjar bara gäspa så tårarna rinner om någon försökte tvinga mig.
4: Ja, människor och dess beteende fashinerar mig mycket, jag läser mycket om psykologi osv. Men vad menas med att samla mätbar fakta? jag ser inget samband alls?
5: Ja, jag gillar främst abstrakt/surrealistisk konst. Gick estetiska programmet med inriktning bild & form på gymnasiet. Men även musik, dans och teater intresserar mig minst lika mycket. Ett tag var jag väldigt inne i att måla och teckna, men nu har jag tröttnat på det också. Vill inte behöva dra en streckgubbe helst om jag slipper. Men det intresset kommer och går, ibland tar det fart igen.
6: Ja.
7: vad innebär det?
Hoppas någon kan svara på vad 7 betyder 

1/ passar lika bra hos pundarna som hos pingstvännerna. Ja, jag har prova båda.
2/ tycker om djur, inte överdrivet.
3/ språkbegåvad och extremt intresserad av korrekt svenska.
4/ älskar Solvalla. Struntar i hästarna men kollar in publiken. Så många udda människor, sån passion.
5/ nja, kan inte rita en parentes ens men har känsla för färg och inredning osv. Tycker om konsthistoria.
6/ om det betyder att man söker kontakt har jag en extrem önskan om social interaktion. Är en mycket bra säljare men brister privat.
7/ gissar på att man gömmer sig bakom någon. (Låter lite som hallik.) Jag vill nog ogärna bo ensam utan har hellre någon som kan hjälpa mig om det behövs.
>>>Malum domesticum<<<
Varför skulle kvinnors symptom vara annorlunda mäns?

#6 För att kvinnor har en annan biologi andra hormoner osv. Mycket på grund av just dessa skillnader har det missats att många kvinnor har dessa funktionshinder då man bara sett efter de typiskt manliga symptomen.

#9 så kanske det är=) Är hyperaktivitet ett syptom på ADHD eller eller ett av dom funktionshindrande problemen? Är det ett symptom så kan det ju visa sig på olika sätt, är det inte det så kan det ju finnas många olika symptom på hyperaktivitet. Nu måste jag ju tänka mitt i natten=)

haha… Som jag förstått det är både Asperger och ADHD symptombaserade diagnoser, dvs man kollar på symptomen och drar en slutsats om orsaken. Orsaken är i de här fallen något inne i hjärnan som sedan kommer till olika uttryck i olika situationer och sammanhang.
Nu på senare tid har man ju kunnat lokalisera mer vilka "felen" är dvs själva hjärnfunktionen, men det är fortfarande så att diagnosen sätts utifrån symptom/yttre tecken, och inte på mätningar, hjärnröntgen osv.
Eftersom samma defekt i hjärnan visar sig olika hos olika individer kan det vara svårt att skilja olika saker åt. Tex kan ouppfostrade barn och misshandlade barn och adhdbarn ha likadana symptom även om orsakerna är helt olika…
Jag skulle säga att hyperktiviteten definitivt är ett symptom, även koncentrationssvårigheterna, på att nåt inte står rätt till…
Elden är funktionshindret, röken symptomen, och röken kan komma ur samma hål även om det brinner på olika ställen ;o)

#11 men då borde ju symptom kunna yttra sig på olika sätt? Eller så har symptomen symptom för hyperaktiviteten kan ju vara olika från person till person, en del kan vara mycket utagerande och slåss och ständigt vara i full fart, andra sitter på en stol men inte still utan vrider och vänder sig, plockar med pennor och ytterliggaren en sitter och trummar med fingrarna och vickar på foten och har en enorm inre rastlöshet.

#12 Ja, är inte det egentligen hyperaktivitet? Bara att man kanaliserar det olika?

Jo, allt är ju hyperaktivitet men det visar sig på olika sätt. Alltså kan symptom visa sig på olika sätt? Om hyperaktivitet är ett symptom=) Alltså är det väl egentligen inte olika symtpm mellan män och kvinnor, symptomen bara visar sig på olika sätt, inte alltid såklart.

#14 Nu hängde jag med, missade din poäng först. Men oftast klassas de som bara blir rastlösa och pillar osv, som ADD och inte ADHD, eller är det inte så? Normalt är ju ofta symptomen kopplade till orsaken. Ok jag skall ta ett exempel. Alla blir trötta när de varit uppe för länge, en del människor blir slöa och kan somna stående, helt lugnt - det är ett symptom på trötthet (att somna). Många som blir trötta blir irriterade och griniga, andra blir flamsiga och fåniga, speciellt små barn blir vilda och springer runt tills de börjar gråta av minsta lilla. Alla dessa beteenden är egentligen symptom på samma sak - trötthet.
Hyperaktivietet ser jag som ett symptom eftersom det faktiskt är utifrån hur man beter sig, man pillar, hoppar eller klättrar, man orkar inte kontrollera sin aktivitetsnivå, orsaken har med substanser inne i hjärnan att göra.
Man kan säga att ett symptom på trötthet är att man kan bli uppspelt, både den flamsiga och den vilda kanske bedöms som uppspelt…
Nu kände jag att jag liksom glömde vad vi diskuterade här…
hmmm… jag ger mig för ikväll Hanna, även om jag inte riktigt håller med fullt ut, vissa variationer finns det säkert av SAMMA symptom, men jag vill ändå hävda att vissa symptom är vanligare hos kvinnor och andra hos män, sådan som kanske inte uppmärksammats tidigare…

#15 nepp "bara" rastlös och pillande kan mycket väl vara ADHD. Framförallt när man blir lite äldre, vuxna är oftast inte hyperaktiva som barn och är istället inåtvänt hyperaktiva, raslösa och vickande på foten eller så. Jag har aldrig varit kaotiskt hyperaktiv. Hade svårt att sitta på min plats ett par år men sen har jag varit sittande men itne normalt och inte riktigt riktigt stilla utan pillandes med saker. Min diagnos är kompinerad ADHD.
Vilka symptom är vanligare hos män än kvinnor?
Tihi, just nu känner jag klart symptom av trötthet, i detta fall svammel på hög nivå=)
#5 Tror de verkligen att 7:an betyder att man gömmer sig bakom någon?. Jag har då ingen att gömma mig bakom 
Nej, jag förstår inte vad det kan betyda 

# 17
Jag vet faktiskt inte. Det lät så. En vild gissning.
Alla måste ju inte passa in på allt. Det vore förskräckligt.
>>>Malum domesticum<<<
Nä, det är ju sant
Men jag är ändå ruggigt nyfiken på vad det egentligen betyder på 7:an 

Oj så stora siffrorna blev! 
Ursäkta det var inte meningen att skrika på dig.
>>>Malum domesticum<<<
För stora bokstäver händer mig ofta, så du är inte ensam he he 
Jag tror inte på att symptomen blir SÅ väldigt annorlunda beroende på biologi, skillnaderna är inte så enorma mellan män och kvinnor att de har diametralt motsatta symptom på samma syndrom. I så fall är det snarare så att klassisk "kvinnlig" uppfostran gör att kvinnor med AS gör mer våld på sig själva för att tillåtas existera. En man med oförmåga till social interaktion är "en riktig karl", en kvinna med sådan oförmåga är fullständigt värdelös och måste för att överleva lära sig mer om människor, konst, språk etc.
Det mest bisarra häpnadsväckande i den uppräkningen är "djurintresse" skulle vara typiskt för kvinnliga AS-personer, medan manliga kännetecknas av "monomana, snäva intressen". Stalltjejer med hästar på hjärnan är gulligt, tågmuppojkar är konstiga. Hallå?
Varje punkt i en "vanliga" symptomlistan har ju sin spegelbild i den "kvinnliga", men de kvinnliga symptomen är den kringkurna, våldförda, ursäktande lillasystern …
"Vanliga"
* stora svårigheter i ömsesidig social interaktion (obligat)
* monomana, snäva intressen
* rutinbundenhet, ritualer
* tal- och språkproblem (väl utvecklat språk, rigiditet och oförmåga att förstå underliggande budskap)
* problem i icke-verbal kommunikation
* motorisk klumpighet
* ekobeteende (kameleontbeteende) _(inte egna ritualer utan tvinga sig att leva efter det man tycker ser ut som andras ritualer)
_* djurintresse _(tågmupperi men på för flickor tillåten arena, dvs. gulliga djur)
_* språkintresse (hårt och oavbrutet jobb för att komma över tal- och språkproblemen i de "vanliga" symptomen)
* människointresse (samlar mätbara fakta), konstnärliga intressen, önskan om social interaktion (eftersom icke-verbal kommunikation inte funger samlar man alla data man kan om människor för att försöka förstå, intresserar sig för konst som en förhoppningsvis begriplig yttring av andras inre, önskar social interaktion därför att en kvinna måste vara social för att fungera i traditionellt kvinnliga sammanhang).
* har "beskyddare" (den här förstår jag inte riktigt, men det kan vara att kvinnor med AS ofta håller sig lite i bakrunden bakom till exempel en make för att kunna se hur han gör och sedan göra likadant (ekobeteende) för att vara säker på att det blir socialt accepterat.
Summan av detta är att jag anser att den senare symptombilden inte ska utgöra erforderliga kriterier för alla av biologiskt honkön och inte för något av biologiskt hankön, utan att den gränsdragningen måste göras i hur personerna uppfostrats.
Tror att det är ungefär det här som menas med beskyddare - hjälpsamma vänner:
Tony Attwood (1999) menar att det är troligt att flickor får stöd och uppleva tillhörighet med en större grupp jämnåriga flickor i högre ofattning än vad pojkar med samma problematik får. Dessa flickor med Aspergers syndrom blir ofta omhändertagna, "mammade" av andra flickor. Kamraterna kan driva på i de situationer då en flicka med Aspergers syndrom är osäker på vad hon ska göra eller säga i sociala situationer och de kan trösta vid bekymmer. Som kontrast är pojkar kända för att var intoleranta mot barn som skiljer sig från mängden och de är mer benägna att vara "rovgiriga". Detta kan ha en olycklig effekt på beteendet hos en pojke med Aspergers syndrom och många pojkar klagar över att de är retade, utanför och tyranniserade av andra pojkar. Vissa pojkar med Aspergers syndrom föredrar att leka med flickor eftersom de oftast är snällare och mer toleranta än jämnåriga pojkar.
Taget från den här sidan. Står i övrigt mycket intressant om Flickor och AS också.
#23: Min erfarenhet är att flickgrupper hatar avvikare betydligt mer än pojkgrupper. I alla fall avvikare av kalenderbitande, synbarligen smärttålig, socialt ointresserad typ, som AS-personer ofta kan vara. Möjligen kan benägenheten till ekobeteende, som nämndes ovan, få andra flickor att "mamma" avvikaren, men vanligare än uppmuntran till handling och tröst vid misstag är hets till handling och hån vid misstag. Enligt min erfarenhet, alltså.

- ekobeteende (kameleontbeteende) Extremt, min sambo har alltid kallat mig "social kameleont"
- djurintresse Absolut, är speciellt intresserad av avel och uppfödning
- språkintresse Väldigt, är svensklärare.
- människointresse (samlar mätbara fakta) Ganska intresserad.
- konstnärliga intressen Skriver musik och dikter.
- önskan om social interaktion Alltid:)
- har "beskyddare" Flera stycken.

#22, 16 mfl
Jag skulle återigen vilja kommentera det här med skillnaden mellan män och kvinnor. Jag tror inte heller att Asperger i sig påverkar kvinnor och män olika, däremot skulle jag vilja påstå att kombinationen av en människas personlighet och egenskaper (som inte har med aspergern att göra) och Asperger ger olika uttryck, (eller symptom eller vad man nu vill kalla det).
Min högst personliga uppfattning är att det finns biologiska och hormonella skillnader på kvinnor och män och att det dessutom är stor skillnad mellan män och kvinnor.
Det jag nu tänker är (mycket förenklat) att en person med någon typ av autism normalt har problem med social interaktion. Rent funktionellt fungerar dessa människor bättre med fakta och information som är logisk och "lätt" att hantera. I sociala sammanhang blir allt mycket svårare då man egentligen inte vet hur andra reagerar i relationer och övrigt.
Skillnaden som, jag tror finns, mellan kvinnor och män mer generellt (men ännu mer mellan olika individer) är att kvinnor ofta har ett större socialt behov, vi har under årtusenden varit de som tagit hand om de sociala interaktionerna inom och kring familjen vilket har lett till att vi fungerar lite annorlunda än männen, dessutom påverkas vi självklart även av uppfostran och miljön omkring oss, där flickor har andra typer av grupperingar än pojkar, man leker på ett annat sätt.
Pojkar som tycker det är jobbigt med relationer och har Asperger kan dra sig undan och pyssla med sina intressen, medan flickornas något starkare behov yttrar sig genom att de får ett djurintresse, då det är en kombination, man har ju faktiskt en annan individ att vara nära, en individ som är mindre komplicerad och inte intrigerar. Just beskrivningen - önskan om social interaktion, tycker jag är kännetecknande för mig personligen, önskan har alltid varit väldigt stark även om förmågan varit sämre.
Självklart tror jag i grunden att skillnaden mellan pojkar och flickor är mindre än mellan individer, men jag kan förstå att man missat Asperger hos kvinnor när problemen med sociala interaktioner yttrar sig med att pojkar (oftare) drar sig undan dem medan flickor (oftare) desperat söker sig till andra människor utan att få det att fungera.
Aspergern är (nästan) densamma, men personen är olika. På samma sätt som man kan se att barn med autism/asperger visar olika tecken på sitt funktionshinder i olika åldrar, det betyder ju inte att det är skillnad på aspergern, bara att den visar sig på olika sätt.
Exakt vilka symptom som skiljer sig åt vet jag inte, jag tror alla symptomen finns hos båda bara att betoningen ser lite olika ut mellan M & Q.
Jag har ingen diagnos med tror att jag kanske har AS, och de sakerna stämmer verkligen på mig!
- djurintresse
- språkintresse
- människointresse (samlar mätbara fakta)
- konstnärliga intressen
- önskan om social interaktion
- har "beskyddare"
- Ekobeteende (kameleontbeteende) - JA om! Och det tar på krafterna må jag säga, att alltid spela/spegla någon man inte är för att passa in. Tur bara att jag växte upp med en artig mor. För artig kan jag vara när jag behöver. Annars vet i 17 hur jag hade fungerat i samhället idag.
- Djurintresse - Om JA. Har 2 Norska Skogkatter, 4 hamstrar, 2 vattensköldpadddor och fiskar. Skulle inte ha tagit stopp där om inte sambon fick bestämma.
- Språkintresse - Neja, latin är jag intresserad av, men jag är urusel på att lära mig språk. Har tyvärr inte fullständig gehör vilket många med autism liknande har. Ofta missar jag på uttal av saker och vänder på ord i meningar.
- Människointresse (samlar mätbar fakta) - JA
- Konstnärliga intressen-JA
- Önskan om social interaktion - JA
- Har "beskyddare" - Ja, vill ha iaf, vill gömma mig bakom folk för att slippa synas. Först då kan jag vara mig själv.
Dock passar jag inte in i mellen för AS helt, tror jag inte iaf.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#29: Jag kollar in denna sidan lite då och då, då jag nu har läst en del om AS och känner igen mig i nästan allting. 

- Ja
- Ja
- Ja
- Ja
- Ja
- Ja
- Ja
… kom på att jag tror att det här stämmer på mig. :P
Välkommen i klubben då sayuri 

#35 Tackar, känner mig redan välkommen och nästan lite hemma, snart kommer man väll ha både tofflor och tandborste här =P
Ha ha ha, det har jag nästan redan