Tips vid ångest
Funkar verkligen detta?

Jag gör på ett liknande sätt när jag försöker hantera mina fobier och ångerstatacker. Det är inte alltid jag klarar av att hantera dem men det blir fler och fler gånger och nu klarar jag även att hantera andra saker som jag inte gjorde innan. Sen att det finns tillfällen som jag inte klarar ser jag inte mer än som att jag faktiskt bara har saker som jag måste jobba mer med. Men det kräver ganska mycket vilja till att klara av att gå emot en naturlig reaktion (alltså att fly) men det går precis som det går att lära sig hantera de flesta andra saker också. Det är ändå bara viljan som måste finnas och tiden. Det är dock ingenting man lär sig över en natt utan det är någonting som tar tid och det krävs mer energi att stanna och vänta ut det än att bara fly och låta ångersten och känslorna få fritt spelrum.
Jag kan dock ha missuppfattat meningen i deras tipps men i gunden så tror jag att det är en liknande teknik som jag har använt mig av för att hantera mitt.
Jo visst funkar det alltid. Om man mediterar varje dag så att man har en väldigt bra kontroll över sig själv och sina energier.
Sånna som forskar inom ämnet gör allt mer komplicerat än vad det är. Det är en regel som gäller alla forskare. Dem missar alltid det lättaste och det mest "basic".
Jag skulle vilja påstå att ångest är väldigt individuellt (precis som tex en fobi är) och därför också bara har en individuell lösning. Lär känna dig själv! Dessto bättre du känner dig själv ju mindre och smärtfriare kommer din ångest att bli. Det är när du blir överumplad av den (vilket man ofta blir) som man gör raka motsatsen emot vad som stod i länken. Om du lär dig när och i vilka situationer du får ångest så kommer du oftast inte ens behöva en andningsteknik.
Att lära sig om sig själv är bra till allt. Men i ångest är det guldkornet. Och många ångestutbildningar ( i terapiform) går ut just på det.
Jag får ju liksom inga attacker utan har ständig ihållande ångest så jag är osäker på hur det skulle funka för mig. Men jag har precis börjat med stresshantering och i den ingår meditation längre fram i tiden. Just nu är det bara mindfullness det handlar om
Aspie, det är toppen;) Det är ett väldigt bra sätt att lära känna sig själv. Allt du gör för att må bättre är att lära sig om sig själv. Både stresshantering och meditation är jättebra. Mindfullness har jag bara läst lite om men jag tycker det verkar väldigt klokt.
#4 jag fick göra detta med mindfullness, meditation, yoga m.m när jag gick på smärtrehab men det funkade inte på mig. Det enda som fick mig att slappna av var en speciell massage jag fick (en gång).
Men jag ger det här en chans så får väl tiden visa hur det går
#5 Bra det!

Jag tycker att de fyra punkterna var ganska bra faktiskt sen kan man kanske ändra om i ordningen beroende på vilden sittuation det gäller. Skrev till mina funderingar kring de fyra och hur jag tänker när jag har ångersten. Eller jag tänker inte alls när jag har ångersten men jag försöker att i alla fall inte göra den värre och bara vänta ut den. Jag försöker tänka ett steg längre när jag mår dåligt och funkar inte det så tar jag mina illrar och buras med dem för hur dåligt jag än mår kan de alltid få mig att skratta. De är mina underbara glädjespridare.
- Möt - fly inte
(Få inte panik, har man ont så ok acceptera det och vänta tills det går över, inget blir bättre av att man blir arg, skriker eller skadar sig själv) - Acceptera - spjärna inte emot
(Gör det inte värre än det är, hetsa inte upp dig i onödan) - Driv - spänn dig inte
(Slappnar man av är det oftare lättare att få kontroll över det och att man inte förvärrar ångersten mer än nödvändigt) - Låt tiden gå - var inte otålig
(Glöm inte att andas bara!) =)

#3 Testa med det, har du mycket stress? Hoppas att det blir bättre i alla fall eller att du hittar nå nu trivs med =)
#7 Du har helt rätt. Men det var lite det jag var inne på. Att göra så som du gör är helt otroligt Sayuri. Det är inte många som har sådan självbehärskning som du har. De flesta blir arga innan det hunit tänka, och när dem väl har blivit det så är det kört. Samma med ångest. Annars är det toppenpungter.

#9 Tack, det värmer att höra en sån sak! =) Det har tagit mycket lång tid för mig att lugna ner mig och hitta mig själv bland all min ilska men jag har upptäckt att man vinner inget på att vara arg eller stressad, sen att även solen har sina fläckar det gör varken till eller från. Man får helt enkelt acceptera att man inte alltid kommer lyckas och så får man helt enkelt lämna det och gå vidare.
Sen hjälper det ju alltid om man har två galna illrar hemma som inte har en aning om hur man har ångerst och bara spurtar på och är allmänt tokiga + lyckliga så fort matte orkar gå ur sängen. Annars vet iofs illrarna exakt hur man får upp matte…biter man henne i ryggen så blir det minsan inga långa sovmorrnar utan bara en massa lek (nligt dem iaf, skitkul att bli jagade av en morgontrött människa). =P
#8 Ja, jag ligger på en skyhög stressnivå enligt läkarna och det känns skitjobbigt att aldrig få känna sig lugn och harmonisk. Så stressad har jag varit så länge jag kan minnas. Inte konstigt att jag fått en massa stressrelaterade sjukdomar. Men jag har aldrig förstått att det är stress jag har (bl.a) förrän läkaren sa det.
#9 hehe, Illrar är inte att leka med (bildligt talat;)
#8 Ja, framför allt om du har Asperger och stressar. Jag har inga bevis men min erfarenhet säger att människor med Asperger är av en lugnare natur än andra. Så om du är stressad och har Asperger så kanske det är värre för dig än för andra utan AS. Förstod du?:$
Varför kan du inte få massage då? Det är ju toppenbra att få det. Inte bara lättare på stress och press. Det är nyttigt för muskler och leder. Det cirkulerar blodet och syresetter alla celler bra. Man blir klarare i huvudet (även om många blir dåsiga och en del kanske svimmar under eller direkt efter en massage)
#12 skrev du till mig i ditt inlägg? jag uppfattade det så fast det kanske står fel nummer du hänvisade till???
Av det jag förstått när jag läst om AS så är de med Asergers mer stressade än andra fast det inte syns på utsidan, men stressen för en med AS är nog ofta värre än för en utan AS om jag förstått allt rätt.
Jo, jag ska nog få massage, jag hoppas på det i varje fall eftersom jag bett om det

Jag hoppas verkligen att du hittar något sätt att få ner din stressnivå på för det är inte nyttigt att gå runt och stressa sönder sig. Massage och yoga är riktigt bra sätt att få ner det på. Promenader med lugn musik och så vidare. Själv försöker jag ta det lugnt om dagarna och sen ger jag utlopp för energin ordentligt när jag är ute och tränar. Jag går/joggar snabt en timme och dagen tillsammans med hunden och det är min typ av avkoppling. Blir nog mer Träning i framtiden men just nu begränsar jag det så kroppen hinner vänja sig.
Haha ja absolut inte! :) De är fullkomligt livsfarliga! =)
Nä, det är inte bra att vara så stressad, Har sökt hjälp länge för detta och nu äntligen händer det nåt. Är så stressad att jag får dödsångest, tror jag ska få en infarkt eller nåt.
Jag går ju promenader med mina hundar flera gånger om dagen, utan dom hade jag nog aldrig kommit ut. De är rena rama medicinen för mig, he he.
Har alltid haft musik som mitt största intresse men nu är jag för stressad för att orka ha musik på. Vill gärna ha knäpptyst nu för tiden
#13 ja förlåt
Jag menade till dig Aspie.

#15 Jag tror att djuren är nyttiga för en, för mig är illrarna rena rama lyckopillerna. Bara att se dem studsa runt som små studsbollar (med huggtänder och klor) på rummet gör mig alltid lika glad. Jag hoppas verkligen att du hittar något sätt som funkar för dig. Vad lyssnar du på för musik?
#15 Jag gillar mycket musik, men mest hårdrock. Dansbands musik är nog det absolut värsta jag vet inkl opera och operett

#18 Hårdrock är grejer det =) Några speciella som du gillar?
Oj, nästa allt höll jag på att säga. Gillar mkt av 70 tals rocken, samt typ Metallica, nightvish, Steve Vai, och många fler. V gjorde en tråd om det. Ska se om jag hittar den igen