Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 5561 ggr
[Linsenhejhej]
2

"Skada i hjärnan"

Jag läste på en hemsida på internet om Aspergers Syndrom.

"Aspergers syndrom är en skada i hjärnan som man inte blir av med." stod det.

Men det är inte sant att det är en skada! Man är ju inte sjuk för att man har AS.

Man har bara ett annat kopplingsschema i hjärnan, eller vad man ska kalla det.

Eller vad tycker/tror ni?

Gronstedt
0

Jag hålle fullständigt med dig! AS är ett mer rationellt sätt att betrakta världen.

MoonVoid
0

Japp, Asperger har aldrig varit och kommer aldrig att bli en skada.
Vissa kanske ser det som en störning men den vanligaste förklaringen är att det är en annan personlighet. Precis som Gronstedt säger:)

Lostlie
1

hmmm… håller med. Nej det är faktiskt inte alltid man kan påvisa hjärnskada vid AS. Läste en forskningsartikel för ett tag sedan (har glömt var)… de kan inte bevisa en annorlunda anatomi eller en speciell "skada" vid hfa, ADHD eller AS. Det finns däremot misstankar om var i hjärnan "störningarna" kan finnas, men det är bara teorier. Däremot vid utveclingsstörning, där den gemensama faktorn är att den vita hjärnsubstansen är mindre utbredd (resarverar mig, är ingen expert) än hos "normal" befolkningen.

[Hamster95]
0

Men herregud, nu vet jag vart min förra rektor fått detta med " fel i huvudet" ifrån. Vi har absolut inte fel i huvudet även om vissa odiagnosticerade sk " vanliga" människor tycker det men de är dels för att de inte kan ett piss om AS och dels för att de inte kan anpassa sig till att vi är annorlunda. Det finns föresten inget som heter normalt för vad är normalt? Bara för att kanske 70% av Sveriges befolkning beter sig på ett sätt och 30% på ett annat så säger man att de här 30% är onormala. Jag tycker att det är en fördel att ha AS, vi är oftast mycket smartare än genomsnittet ( min förra psykolog sa det)

En socionom på BUP sa att jag hade "suspekt hjärnskada" men det finns absolut inga bevis för det. Min morfars fru sa en gång " Om man röntgar din hjärna så kan man se en liiten förändring än hos den normala befolkningen". Hon har heller inga bevis. En neurolog jag träffade för runt 4-5 år sen tyckte inte att det var värt att röntga min hjärna för att de röntgar tydligen inte AS-barn där eftersom de anser att AS inte är någon hjärnskada.

MoonVoid
0

#4 Jag tror till och med att vi är så få som 14%. Jag kan ju minnas fel.

Du har rätt om att Asperger i snitt har mer IQ än en"normal" har i snitt. Det är för att alla med lägre IQ än snittet för en normal blir klassad som högfungerande autist.

Åter igen har du så rätt;) Det är lika mycket hjärnskada på oss som på en "normal". Så om vi är hjärnskadade så är även den som utalar sig det;P

[Hamster95]
0

#5, men vi är runt 30 % som har NPF överhuvud taget.

Jag tycker att det är mycket roligare att umgås med folk med NPF än sk " Vanliga" människor. De har en sån enorm charm och glädje som jag inte kan hitta hos någon "vanlig" människa. Mina riktiga vänner, alltså de som aldrig förått mig har diagnos ( Asperger). Jag träffade de på ett LSS kollo ( Högås period 1 FORVER AND EVER <3). De är helt fantastiska människor som är så måna om att alla ska må bra. Jag mår dåligt i perioder och direkt finns mina underbara vänner där stöttar ( speciellt en). Jag tycker att det är synd att Aspergare och andra NPF människor har fått stämplar som " störda, dumma i huvudet tex." Vi är verkligen inte dumma i huvudet, vi är smarta, fantastiska människor.  Synd bara att inte andra fattar det.

MoonVoid
1

#6 ja, verkligen! Vi får väl helt enkelt bevisa dem fel då;) Leva våra liv och bevisa dem att vi är smarta och inte dumma i huvudet. Att vi också kan ha jobb och familj. Att vi också kan bli forskare och politiker. (det finns redan massor med AS och NPF som är det men inte vågar gå ut med det)

[Hamster95]
0

#7, precis :)

Vill bara varna er som inte haft kontakt med SOC men ev. kommer få det att SOC kan inte ett j**la skit om AS och NPF, inte ens LSS kan något om AS och NPF. De är bara allmänt kompletta oförstående idioter. Jag vet det, jag har varit i kontakt med dem och mina föräldrar har setat på mängder av möten med dem för att få mig till ett behandlingshem, de har lämnat hela utredningen, alla papper från skola, SCÄ och BUP och de har inte förstått ett skit men de fixade så att jag får börja Helleborusskolan och den verkar toppen men alla kan ju inte ha samma tur :P

sayuri
0

Hur kan det vara en "skada" att ha ett annat sätt att tänka på eller att ha ett högre IQ. Det enda jag kan se som är annorluna att ha AS är att man inte har lika bra på att ta alla sociala sittuationer. Men samtidigt det finns många "normal" som är osäkra i sociala sammanhang. Men jag kan ha fel …

MoonVoid
0

#8 måste hålla med där. Mån måste stå för sin sak om man ska lyckas i livet som diagnos satt oavsett diagnos.

#9 precis, om man sätter en "normal" person i ett rumm tillsammans med en AS person så vet jag att det är den "normala" personen som får sociala problem;)

[Hamster95]
1

9&10#  Haha, nu kom jag å tänka på min rektor som jobbat med NPF i över 10 år nu. Hon tror att hon kan ALLT om NPF och då menar jag ALLT ( vilket hon inte kan)är det bevisar sig att hon faktiskt har fel eller gör fel blir hon sååå osäker och underlägsen. Jag säger bara failTungan ute

sayuri
0

#10 Det tror jag också =)

Lostlie
2

Hade för ett tag sedan kontakt med en extreeeeeemt bra psykiatier. Han hade en bra och naturlig och avslappnad syn på personer med NPF. Han var härlig o lyssna på. Han led ngt fruktansvärt när han var tvungen att använda ord som "störning", "normal/onormal", "skada" mm. Han rynkade på näsan varje gång och försökte finna ett alternativt ord till detta (vilket faktiskt inte är så lätt… tyvärr).

Han vägrade dock kalla ADHD eller AS för "funktionshinder". Han sa: "det blir ett hinder när omgivningen inte vill acceptera eller när toleransen är låg, det är egentligen bara ett annorlunda sätt att fungera, där annorlunda inte betyder fel". Han kunde gräva fram hur mycket postiva grejer som helst med NPF, självklart var han insatt i de problem som finns kring NPF också..

Fler såna personer inom psykiatrin, tack

[aspie]
1

Ja, det var en bra psykiatriker Skrattande

sayuri
1

#13 Fler borde vara på det viset! =)

[Hamster95]
2

#13, men gud vad bra. Önskar att alla var så. Neurologen jag gick till för ett par år sen vägrade också att se AS som ett funktionshinder. Han sa att det var en del av min personlighet bara och att det inte var någon fara.

Lostlie
0

#13 ja, och det finns ju de med som typ säger att AS inte finns… eller att ADHD inte finns. Har stött på en sådan läkare. Han skrattade mig rakt upp i ansiktet när jag berättade att jag misstänkte att jag hade ADHD. Han sa att alla har en grad av ADHD, mer eller mindre. Vilket idiotiskt uttryck tycker jag, i allafall på det sättet han sa det på..

Svea-
0

# 17 samma här dock ej läkare med andra sk bättre vetande..

men i mångas ögon uppfattar jag det som om dom "utan diagnos" tycker bla jag då är rent ut sagt dum i huvet .. å massa andra ord jag ej vill skriva för det e så dumt mot allt å alla…

har ej orkat läst alla svar så bra…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[aspie]
2

#18 Jag har alltid känt mig "dum i huvudet" pga "normala" människors attityder mot mig. Inte konstigt man mår dåligt egentligen.

Jag HATAR när någon säger " e du dum i huvet eller?" Jag har sagt tillen del att de ALDRIG får säga så till mig för då klipper jag av direkt. Vet inte hur många jag sagt upp kontakten med pga av detta för jag blir så ledsen och arg. Jag accepterar det helt enkelt inteRynkar på näsan

[aspie]
0

Glömde, när jag var med i en av kyrkans grupper satt de och bad helt öppet om att jag skulle få förstånd Förvånad Fy farao så kränkande det kändesGråter

Emaljoh4
0

#20 FörvånadFörvånadFörvånadFörvånadSkrikandesFörvånadFörvånadFörvånad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Svea-
0

Aspie jag har oxå vart med om det du berättar.På sätt å vis.Med eft min diagnos blev det tydligt när jag förstod vad många människor tror om NPF diagnoser.Jag har jobbat med barn/ungdomar med bla NPF och andra diagnoser.Men jag har aldrig sett dom som dumma i huvet,eller mindre värda,äckliga,konstiga osv.Men många utan dignos ser på andra så.Jag oxå i olika sociala sammanhang hört bla:

Men den ungen har ju damp,så det är ju inte så konstigt.Men hon måste ju ha ADHD så ja då hajjar man ju.Ja men ADHD å sånt där då är man ju dum i huvet.Svagbegåvad,förståndshandikappade osv osv.Det är deras okunskap jag vet men det gör ont och jag finner mig själv allt längre å längre bort från social sammanhang.

En vän till mig har en son som är 7 år.Han håller på med utredning,men det finns ändå inga tvivel om att han har diagnos.En annan förälder ringde hem till henne å skällde ut henne för hennes son var så:

--- KONSTIG,HADE SÖNDER SAKER,PRATADE HELA TIDEN,FRÅGADE SAKER HAN INTE BORDE,HADE INGA GRÄSER OSV OSV..Den fina familjen tillhör en någon form av kyrka.Hennes son är inte längre välkomen hem till dom för att leka med deras son,för det är så att vännernas son måste det va nått fel på å dom ville ej att deras son skulle påvekars av detta konstiga beteeende…som om han skulle smitta..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[aspie]
0

Svea, ja detta är inte klokt. Blir så ledsen när jag hör sånt. Fram med mer kunskap tycker jag. De med NPF är de som är normala och har fin omtanke om andra. "Normala" är de som är knäppa tycker jag

sayuri
0

#23 Håller med dig, ibland går det ju inte att umgås med normala. Fast jag vet tydligen inte vad som är normalt =P

[aspie]
1

#24 Vi är normala, he he he Tungan ute

[Linsenhejhej]
0

#20: Man borde kunna polisanmäla sånt! Förvånad

[aspie]
0

#26 Jo kanske det. Jag förstår inte hur de tänker. Verkar jag vara så oförståndig? Men det står ju oxå det om de med NPF att de verkar oförståndiga. Minns att mamma oxå sa jag var så oförståndig när jag var ung. Gillar verkligen inte att få höra sånt Rynkar på näsan

[Linsenhejhej]
0

#27: Rynkar på näsan För det var nog jättekränkande för dig! (Det hade det varit för mig iallafall) Polisanmäl Flört Nejdå, men jag tycker att du själv ska kränka dem tillbaks!! Nej, det var inte heller rätt …. berätta för dem att det var dem som var oförståndiga som bad inför alla andra om att du skulle bli förståndig!!

[aspie]
0

#28 Kanske tar upp det en dag med dem när jag fått min diagnos Flört

sayuri
1

Satt och funderade en stund men det kändes som om de va lika bra o dela med sig av funderingen =) Rätta mig gärna om jag är helt ute o cyklar =)

Jag tror att det är det där med att man inte har det där sociala samspelet helt naturligt. Som jag frågar mina vänner emellanåt varför de gör si eller varför de gör så. De tycker att jag är lite knäpp som frågar men samtisigt vet de att jag uppskattar deras svar mycket så de svarar hur korkade frågorna än är i deras ögon. Som man är inte dum bara för att man inte kan läsa av folk … eller jag vet att mitt normala IQ är högre än andras men mitt EQ (tror jag det hette) är nog inte lika högt … Men vem bryr sig, jag klarar av att funka även om jag inte allrid ser om någon flirtar med mig eller om jag kanske frågar lite för många ggr om vissa saker men så skäms jag inte nämnvärt mycket heller så. =P

Emaljoh4
1

Gör så Aspie… ska man be något för andra, så ska man vara tyst iaf.. Iaf om det är något sådant tkr jag

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

solo
1

Om nu min Asperger beror på en hjärnskada så skulle det inte göra mig något. Det skulle bara vara en förklaring lika god som någon annan. Jag lägger inte in någon negativ värdering i ordet "hjärnskada". Får en känsla när jag läser inläggen här att "hjärskada" är lika med "dum i huvudet", men så är det ju inte.

Alltså, jag själv tror inte på teorin om hjärnskada men OM det nu skulle vara så…

Min Asperger är definitivt ett funktionshinder, jag lägger ingen negativ värdering i det heller, det är ett faktum. Men jag kanske tillhör de med en ganska svår Asperger, närmare Autism enligt min psykolog. Det är så betydligt mycket mer än ett annorlunda sätt att tänka för mig. Jag behöver en del hjälp i min vardag för att kunna överleva.

Att skriva ett sånt här inlägg tar all min kraft, därav mina sporadiska inlägg.

//S

sayuri
1

#32 Förstår din poäng och tycker det du dkriver är vettig …