Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: media
Läst 1611 ggr
[aspie]
0

Bli behandlad som begåvningshandikappad...

LSS är rätten till att bli behandlad som en begåvningshandikappad även om man inte är det. Läs i bifogad länk

http://attention.vgl.se/index.php?option=com_content&task=view&id=51&Itemid=31

MoonVoid
0

hmm…..

[aspie]
0

#1 Hmmm, var precis vad jag oxå tänkteObestämd

snurro89
1

Känner mig trög men va handlar de om?

linhof
0

?????

MoonVoid
0

Texten handlar om Torbjörn Andersson och hans stolthet "Andet".

sayuri
0

ok? Vilken skum text …

Svea-
0

men åhhh..så knepigt.. alla vill ju från början jobba oavsett handikapp å alla vill bli bemötta med respekt å omsorg.. oavsett handikapp.. det är eft var och ens förutsättningar vilket innebär att det är väldigt individuellt…

att falla under lss-lagen gör ju saker å ting en aningen lättare.. med olika hjälpmedel och hjälpinstser,vilket jag tycker alla behöver.alla igen efter sina förutsättningar.och om en person får rätt hjälp i rätt tid så betyder det ju bara det att personen i fråga oxå har en plats i samhället och kan bidraga istället som man(jag i alla fall ) får höra att man bara kostar pengar å är en belastning för samhället.

hjälp i tid,samarbete mellan alla olika instanser å skolor,= att det kostar minder = med att människor mår bättre..

eller tänker jag nu fel,,,? uppfattade jag artiklen fel? å jag tycker det e så jobbigt att när en med kanske Aspbergers säger att så här e det för oss..jag menar då när en med ett handikapp utgår i från sig själv å talar för alla så kan det oxå lätt bli fel.. alla e vi ju unika..även om vi har samma diagnoser..eller?

sen är det såklart väldigt mycket vi oxå har gemensamt..ääähh---

nu snurrar jag i tankarna mina..vet ej riktigt hur jag ska uppfatta denna artikel…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

sighni
1

I LSS-lagen finns tre olika personkretsar.Beroende på vilken man tillhör har man olika mycket rättigheter. Den personkrets där personer med utvecklingsstörning ingår finns nio LSS-åtgärder som de kan få. Det är olika typer av avlastning för föräldrar, ledsagare, kontaktperson, "arbete" på daglig verksamhet, gruppboende, råd och stöd t.ex. De andra två grupperna omfattar färre insatser. Personer med Asperger innefattas inom de andra två grupperna vilket personer med ADHD inte gör.

Jag tror att artikelförfattaren menar att det inte är positivt för en person med Asperger att hamna i daglig verksamhets försorg utan att det ska finnas "riktiga" jobb. Det måste man ju hålla med om.

LSS tillkom ursprungligen för att ge personer med utvecklingsstörning fler rättigheter och på daglig verksamhet är det personer med utvecklingsstörning som "jobbar". Jag kan inte se att aspergare har något att hämta där. Nu är jag fullt medveten om att daglig verksamhet fungerar olika på olika orter men grunden för den verksamheten är att ge utvecklingsstörda daglig sysselsättning.

Inom parentes kan sägas att eftersom de utvecklingsstörda är rätt gynnade här gentemot andra svaga grupper ligger t.ex. psykiatrin på rätt hårt för att få tillgång till de verksamheter som är avsedda för de utvecklingsstörda.

Jag tycker inte det är positivt att "andra" svaga grupper inte får de resurser de behöver utan blir infösta i verksamheter för utvecklingsstörda. Detta förlorar alla på både de utvecklingsstörda och de med andra funktionsnedsättningar.

solo
0

#8 Asperger ingår i personkrets 1, samma som de med utveclingstörning.

//S

sighni
0

Ja, det går under benämningen "autism elller autismliknande tillstånd". Så måste det vara. Dessa grupper har ju inte alltid samma behov. Länkar lagen nedan. Ser att där finns tio åtgärder att söka.

http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2007/9456/HTML.htm

solo
0

#11 Exakt!

//S

sayuri
0

Texten är väldigt lätt att vinkla tycker jag men ganska svår att definiera…