Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1473 ggr
[Linsenhejhej]
0

Jag ska utredas!

Igår kväll sa mamma att jag ska jag utredas för att se om jag har Aspergers Syndrom! Skrattande 

Jag vet inte när, men hon sa "Vi ska försöka utreda dig nu till hösten"…

Bra, va? Tungan ute

[aspie]
0

GRATTIS linsen. Så himla bra tycker jag Lycka till med detta FlörtKRAM

[Linsenhejhej]
0

#1: Tack Aspie! Skrattande 

Hoppas att de inte säger "Hon är likadan som alla andra, absoluuuuuuut ingen AS" Obestämd

David
0

Grattis! Hoppas det inte dröjer jättelänge innan du får din utredning!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[Linsenhejhej]
0

#3: Tack så mycket! :)

[aspie]
0

#2 Tror inte du behöver vara orolig för att de ska säga så Lina Flört

[Linsenhejhej]
0

#5: Okej … för jag är absolut inte likadan som alla andra Flört

[Linsenhejhej]
0

Enligt Aspie-Quiz är det stor sannolikhet att jag har Aspergers Syndrom. Jag fick 153 av 200 poäng. Tungan ute

[aspie]
0

Jo, men man kan inte lita till aspie quiz 100%. Tänk på det bara Flört Tror jag hade 176 p eller nåt sånt på det quizet

[Linsenhejhej]
0

#8: Hihi, jag vet … Glad Man ska inte lita på test. Men jag tycker att det mesta stämmer på mig när jag läser i böcker och sånt, bra att jag ska utredas!

[aspie]
0

Ja jag håller med dig Lina, jag känner det samma. Känner igen mig i det mestFlört

[Linsenhejhej]
0

#10: Okej Glad Är det gratis att utreda?

[aspie]
0

Det går väl på högkostandskortet, som ett vanligt läkarbesök. Gör man utredningen privat har jag hört att det kan kosta ca 30.000

[Linsenhejhej]
0

#12: Oj, det var dyrt! Förvånad

Emaljoh4
0

DU som alla andra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! MOHAHAHAHHAHAHA!!!!!!!! Skrattande

Nej, men allvarligt syrran! Jag känner likadant som dig faktiskt, ska ju också på utredning. Vi får se till att inte vara surrande honungsmeloner! Flört

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

HannaM
0

Fast, är man under 18 så är det väl gratis som all annan vård=)

[Linsenhejhej]
0

#14: När ska du utredas? Flört Haha, "surrande honungsmelon" är det bästa skämtet som du har kommit med … vi har prick likadan humor!

#15: Ja, det är det nog .. hoppas jag.

[aspie]
0

Visste inte att det var gratis under 18 Förvånad Har för mig att jag minsann fick betala för min dotter då hon var under 18Obestämd

sayuri
0

Det kostar väll bara tills man kommer upp i frikortet? Jag går i alla fall på min utredning gratis nu sedan jag fick mitt frikort.

HannaM
0

Men sjukvård är ju gratis för barn under arton, varför skulle inte en utredning vara det?

Emaljoh4
0

#16 Antagligen innan dig! Flört Evert är bäst!! Skrattande Skoja, men du måste ju typ… få en remiss till BUP (rätta mig nån om jag har fel)…

eller kanske inte en remiss, men du måste iaf få en tid hos BUP. Och jag har redan stått i kö i snart 3 månader, så jag hinner nog att börja min utredning innan dig! Glad Du ska också utredas i höst förhoppningsvis. Men jag ska också det, men jag är nästan 100% på att jag utredas innan dig!

Jag kanske också har AS Obestämd Flört Jag har ju haft hundar som specialämne, vi är ganska lika, förutom att jag babblar typ…. onormalt mycket! Flört Men vi får se vad det slutar med! Kanske Evert-syndrom! Skrattande

[Linsenhejhej]
0

#20: Haha, vad stolt du är för att du ska utredas före mig! Flört Jaja, du har ju iallafall väntat på det …

Specialintresse heter det, Malin! Ja, du kanske har AS, ska du utreda det?

MoonVoid
0

Varför vill du absolut ha AS Diagnos? Det är väl skönare att vara utan? De flesta här på sajten skriver om allt positivt och alla fördelar med det. Att vi skulle vara smartare och med genomtänkande.

Helt ärligt så är det icke acceptansen av samhället mycket värre! Du kommer inte bli mer accepterad för att du har en skriven diagnos, tro mig. Däremot kommer du att kunna arbeta dig mot at bli accepterad mycket lättare utan en än med;)

Att man inte kan lita på aspie quizen på nätet är ett faktum. Det är också ett faktum att man inte alltid kan lita på en "riktig" utredning heller. Det är många fall som klassas som "feldiagnotiserade". Det allra bästa vore om du fick en fullstänig utredning för då minimerar du kryphål och att det kan bli fel. Men dem kommer inte att bara ge det till dig, du får stå på dig.

Du får bara hjälp om du har rätt diagnos. Annars kommer allt bara att bli värre för dig. Jag säjer det igen, stå på dig! Det är din mäsnkliga rättighet att säga vad du vill och det ska du göra.

[Linsenhejhej]
0

#22: Jag? Jo, självklart skulle det varit bra om jag inte hade någon diagnos. Men om det visar sig att jag har AS har jag iallafall en förklaring på varför jag är som jag är, vad som är fel på mig.

Jag är bara glad för att jag ska utredas, egentligen vill jag inte ha någon Aspergers Syndrom, men jag är som jag är …Obestämd

MoonVoid
0

#23 jag vill inte låta som en pessimist men att få en diagnos kommer knappast ge dig svar på vem och vad du är. Det måste du upptäcka själv.

Det ända som är bra med en diagnos är att du får fler rättigheter inom vården. Som tur är så är AS diagnos inget negativt i sig. Andra diagnoser hindrar dig från vissa saker också.

Jag säger inte att det är dåligt med AS, jag är det själv. OCh jag har en skriven diagnos på det och jag tycker absolut att det är kanon om du får det om det är rätt. Se bara till at dem gör en urdentlig utredning och inte någon halvdan för om du absolut inte skulle vara AS (av det jag sett så tror jag nog att du kan vara det), en om, då är det lika viktigt att veta det som om du är det. Det är inte 100% säkert att du får en chans till att bli utred någonsin.

[Linsenhejhej]
0

#24: Ja, det har du ju rätt i. Flört

Jag tycker iallafall att det verkar som att jag har Aspergers Syndrom, men man kan aldrig vara säker.

Hur gör man en utredning förresten? Ställer de frågor…?

MoonVoid
0

#25 de kommer ställa frågor. Du kanske får fylla i formulär som liknar dem på nättesten. Man kanske får berätta en historia man sätter ihop av några bilder man får och så kanske man får leta efter mönster i en bild. Lite så som är AS relaterat.

Personligen fick jag ingen "riktig" utredning. Jag ska förmodligen få en fullständig snart. Men alla har inte min tur att få två.

Men för mig på min AS utredning så var den största frågan hur pass IQ jag har. För det är IQn som skiljer mellan Asperger och högfungerande autism sa dem till mig.

[Linsenhejhej]
0

#26: Okej , tack för svaret .. Glad

sayuri
0

#23 Det är inget Fel på dig, du är bara unik på ett speciellt sätt. Det är inte bra för ens självförtroende att tänka på att det är "fel" på en. Du är lika "rätt som alla andra bara det att du är mer unik. =)

Hoppas det går bra för dig iaf =)

#26 Det sa de till mig också så nnu har jag suttit och roat mig med att göra en massa IQ test men så tycker jag att det är den bästa avkopplingen som finns. Problemet är bara att hon glömmer berätta och fråga viktiga saker så ibland blir det lite fel. Men nu vet jag inte om min utredning är klar på fredag eller om vi ska fortsätta och se om det är mer som spökar. Jag vet att man kan ha fler än en typ AS med ADHD karaktär eller hur de nu kallade det.

[Linsenhejhej]
0

#28: Okej, jag ska inte tänka att det är fel på mig längre, haha Skrattande

sayuri
0

#29 Exakt, du är bra som du är och det är inget fel på dig för då skulle det givetvis vara fel på mig också och det är det INTE =P Jag är så rätt som någon kan vara när de är helt bakofram och inout haha =D

Sen finns det alltid dagar som man inte är lika mycket på topp som annars men det gör inte att man är en dålig människa för det, då skippar man bara att tänka på det dåliga och får försöka hålla huvudet över vattenytan så länge det går. Man kan inte vara bäst jämt men man ska inte trycka ner sig själv, det gör andra så bra åt en ändå. tyvärr. =/

[Linsenhejhej]
0

#30: Ja, du har rätt. Du är väldigt positiv har jag märkt, haha!

MoonVoid
0

#28 Ja, du är nog något sådant. Jag tycker alltid också att de säger fel saker i testen så man inte förstår. Det är nog också ett AS drag. Vi tänker ofta lite baklänges eller iaf annorlunda. Så vi formulerar oss också annorlunda och vi kan tolka fel på saker som annars bara inte går att tolka fel. Det bara för att det är skrivet med en "vanlig" hjärna.

#29 Självfallet är det inget fel på dig! Allt är relativt vet du;) Vem bestämmer vad som är fel? Vad ska vara måttstocken för rätt och fel? Vad är en bra och en dålig person? Allt är relativt!

[Linsenhejhej]
0

#32: Hehe Skrattande

sayuri
0

# 31 Jag kan lova att jag är en riktig pesemist och frågar man någon av mina nämnsta vänner så känner de mig som en pesimist med dåligt humör. Men man kan välja hur man vill uppfatta livet, känner man för att vara sur jämt och må dåligt så kan man göra det men jag väljer medvetet att tvinga mig själv till att tänka positivt, det har varit värre för mig och jag mår ganska bra nu även om det är jobbigt. Det kan bli bättre så det är inte bra än men det kan alltid bli värre så man ska uppskatta det lilla positiva som man kan.

Dessutom så vet jag att jag inte vinner något på att knälla så det är lika bra att le åt elendet och hoppas på det bästa. =)

#32 Jag tänker bakvänt + spegelvänt och att försöka förklara det för min psykolog var inte det lättaste men hon verkar tycka det är intressant och trevligt att prata med mig för vi brukar alltid dra över tiden och pratar mer som vänner och det känns bra. Det är ganska skönt om det inte blir så stelt utan ganska avslappnat och därför uppskattar jag de längre tiderna för det blir mer sagt och mer gjort. =)

MoonVoid
0

#34 låter bra! Se bara till att det inte blir som för mig. Tillslut var det jag som hjälpte min psykolog med dennes liv istället för tvärt omOskyldig

sayuri
0

#35 Det finns nog risk för att det blir så för som det är nu pratar vi lika mycket om henne som mig och det är lika trevligt varje gång. Det känns som om jag gjorde helt fel utbildningsval och att jag borde ha blivit psykolog istället för sömmerska :P Men nu får jag engagera mig i att hjälpa mina nära istället. Illrarna är iofs inte så mycket att prata med för de bara hoppar runt och tycker jag är trist som sitter still =)

Jag är nog obotlig när det gäller att hjälpa andra, jag kan inte låta bli att stötta, peppa eller hjälpa andra… det får mig att må bra och jag blir gladare av det men samtidigt får jag en stark press på mig att jag hela tiden måste hjälpa fler och fler. Jag skulle gärna hjälpa hela världen om jag kunde men jag får nöja mig med de närmsta stjärnorna. Kna jag i alla fall göra någon lite gladare med min existens så är det värt hela mitt helvete till liv =P

Du är då en bra pasient som hjälper den som ska hjälpa dig, är det det som kan kallas för självhjälp hehe =P

[Linsenhejhej]
0

Redan på tisdag börjar min utredning, tror jag att mamma sa …

[aspie]
0

Åhh så spännande Lina. Du får berätta hur det går sen Flört

Emaljoh4
0

Grattis syrran. Vad snabbt dte går. Obestämd Men jag hade iaf rätt, min utredning började innan din!

[Linsenhejhej]
0

#38: Ja, självklart! :)
#39: Hehe, tack. Du har ju alltid rätt Evert. .. Tungan ute

Emaljoh4
0

#40 Ja, det är klart, vem trodde något annat=? Obestämd

[Linsenhejhej]
0

Idag var jag på första utredningsmötet, 16:00-17:00. :)
Det gick bra! Men ibland var det lite svåra frågor … och jag pratade inte mycket, förutom småord.
Det var frågor om skolan, mat, vänner, sociala saker m.m.
Jag har inte så mycket mer att säga .. men efteråt var jag väldigt trött, kändes som att jag skulle somna!

Tixy
0

#42 Trivdes du med utredaren då? Det är väldigt viktigt för att man ska kunna få ut rätt saker, enligt mig.
Vad kul att det har kommit igång, och att det går såpass bra hittills! Skrattande

[Linsenhejhej]
0

#43: Ja, det var väl okej (det var två personer).

:)

sayuri
0

Hoppas du överlever Skrattande

[Linsenhejhej]
0

#45: Tack, hoppas jag med. Tungan ute