Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1667 ggr
Puhlo
0

Medicineringsfråga..

Jag citerar härmed min sambo, som undrar lite angående medicinering och sådär. Jag vet att ni har väldigt mkt kunskaper, och tänkte fråga er också, då han frågat på en annan sajt:

Hej,

Jag tar medicinen Fevarin sedan en lång tid tillbaks. Jag har Aspergers syndrom, ADD, tvångssyndrom, ångest och en historia av depressioner, självskadebeteende och självmordstankar.

Jag har tyckt att Fevarin har varit det SSRI-preparat som har haft mildast bieffekter (dvs jag känner inga negativa bieffekter alls) jämfört med t.ex Cipramil och Zoloft som jag har testat. Framförallt inga sexuella bieffekter alls.

Fevarin har fungerat bra för mig så tillvida att jag inte har självskadebeteende eller självmordstankar längre. Som jag förstår det är det också "riktat" mot tvångssyndrom, även om min problematik med daglig ångest och tvångssyndrom kvarstår.

När subventioneringen av Fevarin togs bort har jag inte längre råd och blir tvingad att fråga min läkare om att testa en alternativ medicin.

Vad föreslår ni för alternativ? Dels kanske man ska ha ett preparat som är väldigt likt Fevarin i sin uppbyggnad för att minska risken för att jag reagerar annorlunda på det alternativa preparatet (Då Fevarin även om det inte botat all min problematik är det klart bästa av de tre preparaten jag har erfarenhet av), samt att jag måste ha en medicin som hjälper bra mot tvångssyndrom förutom mina andra problem med depression/ångest/självskadebeteende/självmordstankar.

_
Här är beslutet kring att avsluta subventioneringen av Fevarin ( http://www.tlv.se/Upload/Beslut_2008/bes081216-fevarin-solvay.pdf ) ._

Tack i förväg för ert svar. Det uppskattas.

Länk till forumet.

David
0

Tittade precis in på Fass för förskrivare. Och det stämmer att från den 1 april så togs medicinen bort ifrån högkostnadsskyddet. Fanns tidigare en produkt med samma aktiva ämne, men den är också borttagen helt ifrån den svenska marknaden.

Vågar mig inte på att ge några tips om liknande mediciner. Satt och tittade lite i Fass men, nej, det känns lite för vanskligt. Har din sambo tagit upp det med sin läkare, så kanske de kan hitta ett alternativ tillsammans? Inom SSRI finns det en uppsjö olika mediciner med olika effekter och olika biverkningar.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

undine
0

Hej! Halkade in här och såg den här tråden….Har själv ADHD och en vuxen son med Asperger och ev. ADHD.

Googla på den nya medicinen Valdoxan (agomelatin)… Få eller inga biverkningar och snabb effekt…Individuellt det här med mediciner,men kan vara värt att prova.

Har själv goda erfarenheter av medicinen och tror att den kommer att bli en viktig komponent i framtiden vid behandling av problematik som man kan ha, både vid ADHD och Aspergers syndrom./undine

HannaM
0

Det är möjligt att få medicin på rekvisition om man inte har råd. Jag lyckades få ut järntabletter så när jag var i behov av dom och pank och dom inte ingick i högkostnadsskyddet. Det kan ju vara värt att fråga om medicinen fungerar. Att byta tycker jag alltid är ett helvete, man vet ju aldrig vad som fungerar och vilka biverkningar man får och det tar tid innan man får reda på det också.