Lånar din tråd lite, Noeli.
Är det någon som vet hur det gäller med asperger-diagnos?
#1 det var just dr som tog upp det. Du skriver "tjejer brukar slippa…" åh, vad sånt gör mig ilsken!! Jag möter isf dagligen tjejer som ALDRIG skulle få ett körkortstillstånd…som är minst lika aggressiva eller fulla av impulser som vilken kille som helst. Näe, det där är väl ändå från person till person anser jag.
Vägverket har gett ut ett pm om saken men jag kommer inte åt det på Internet… ("PM angående läkarintyg för Körkort vid ADHD, autismspektrumtillstånd och likartade tillstånd" heter det)
#2 Låna på du bara… :)

#3…det där var vad min dr sa till mej…alltså inte mina egna ord…jag håller med dej helt där….
undrar om det här funkar…?

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr166.pdf
här står det! sida 32…(tror ja det va)
o länken funka säkert inte …ja e kass på det…
#6 Vad är det då för skillnad på AD/HD och AS? Det sägs ju vara väldigt lika
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#7 NEJ det är inte lika. Läs runt så märker du varför…
#8 K… Har redan läst om AS!
'
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#6 Okej! Tackar. Har delvis varit lite orolig för att det inte skulle funka, men då är det bara att tuta och köra (så småningom, då…) 
#6 Det är ett virrvarr för de går liksom i varandra oftast. Med det inte sagt att man måste ha ADHD för att man har AS. Själv misstänker jag ADD, som iofs är en form av ADHD, men utan hyperaktiviteten. Som jag förstått så är alla de 3 formerna en del av autismspektrat. (om jag inte missminner mig helt förstås..)
Jag vet iaf många som har Körkort både med ADHD och AS, så det lär inte vara några problem. Endel med AS har sagt att de har fått träna att köra lite längre än många andra, men annars ingen skillnad.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
ADHD och AS är två helt skilda diagnoser. Den diagnos som ligger närmast AS är HFA och inte ADHD. Man kan ha både AS och ADHD vilket betyder att dem är olika. Du kan tex inte ha både AS och HFA.
Diagnoser är inte personer. På denna siten hittar ni mest personliga uppleverser och erfarenheter. Men en diagnos är trots allt enbart kriterier på ett papper. Och ADHD och AS har väldigt olika kriterier. Några av dem är raka motsatser.
Nu blir jag petig men HÅLL ER TILL MIN FRÅGA, TACK. Allt annat kan jag själv.
Jag ville alltså veta om körkortstillstånd….
Jag har just fått min ADHD-diagnos och passade då på att fråga min psykiater vad som gällde för körkortstillstånd eftersom jag skulle vilja skaffa Körkort.
Han sade då att man kan välja mellan att helt enkelt inte berätta att man har ADHD när man skall fylla i papprena när man ansöker om Körkort (vilket kanske inte är så smart eftersom det eventuellt kan komma fram vid ett senare tillfälle), eller så kontaktar man sin behandande läkare och ber henom skriva ett intyg. För att få ett intyg från sin läkare, krävs det att läkaren bedömer att du blivit hjälp av medicineringen. Intyget skall sedan förnyas med jämna mellanrum - jag minns dock inte hur ofta det var.
#14 Jag tackar ödmjukast för svaret!
:)

Jag fyllde i i pappret att jag hade en psykisk diagnos eller hur det var dom hade formulerat frågan….. dom ringde sen upp och frågade vad det var "som var fel på mej". jag svarade då att det var ADHD, och dom frågade om det var något som skulle påverka mej i trafiken. och jag anser attd et inte är det.

#14 Krävs det att läkaren bedömer att man blivit hjälpt av mediciner? Jag som inte ens tar mediciner kommer jag inte kunna ta Körkort då?
#17 Det beror på hur läkaren anser att din impulskontroll och så vidare är. Och att inte vilja utsätta sig för risker, som att köra för fort och vårdslöst.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

#18 Dåså=p Jag är världens fegaste människa..
#20 Japp, man måste ha ett läkarintyg på att man antingen klarar v att tas Körkort utan mediciner, eller att man äter mediciner och blir hjälpt av dem.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else