Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 6058 ggr
[Hamster95]
0

Äntligen ny skola!

Äntligen har vi hittat en skola som passar mig. Det är Helleborusskolan i Täby. Jag kom dit igår utan några förväntningar alls, trodde att den skulle vara halvkass som de flesta AS- klasser i stockholm men blev smått chockad över hur bra den passar mig. Passade på att jämföra med Aspdammskolan också.

MÅLGRUPP, Aspdammskolan: AS och ADHD elever. Helleborusskolan: Endast Aspergerelever.

ELEVANTAL, Aspdammskolan: 14. Helleburusskolan: 30 varav 15 på högstadiet.

LOKALER OCH MILJÖ, Aspdammskolan: Har ca 3 klassrum varav 2 st som eleverna använder ( dock är alla elever i samma klass). Ligger nära Nackareservatet och har stor fotbollsplan, liten lekplats men en djävulskt tråkig skolgård Helleborusskolan: Ett klassrum där eleverna har genomgångar och sen har de massor av små arbetsrum där eleverna jobbar två och två. Varje elev har egen dator. Fin natur.

PERSONAL, Aspdammskolan: 4 st lärare varav en som inte ens har lärarexamen. Oförstående, enormt lite tålamod och väldigt sura och griniga på lektioner ( när föräldrar är där spelar de överdrivet glada). Ingen av lärarna tål kritik heller ( jag blev avstängd för att jag gav en lärare konstruktiv kritik) Helleborusskolan: Öppna och trevliga lärare. Anpassar sig väldigt fort efter elevens behov och verkar vara öppna för förändringar.

ARBETSSÄTT, Aspdammskolan: Indviduellt anpassat arbete. De anpassar inte arbetet eter hur mycket eleven orkar heller utan kör på med 6 sidor engelska tex. fast de vet att eleven inte orkar. Helleborusskolan: Helt indivuellt anpassat arbete. De sätter upp små mål hela tiden och jag tex. ska ha som mål att komma till skolan först och sen kvittar det vad jag gör i skolan bara jag är där till en början.

PSYKOLOG/ SKOLSKÖTERSKA, Aspdammskolan: Psykologen får eleverna aldrig träffa utan lärarna får agera psykologer fast ingen av dem har tid eller lust att prata med eleverna. Skolsköterskan får eleverna besöka 1gång / år i Bagarmossensskola Helleborusskolan: Psykolog och skolsköterska med specialkunskaper om Asperger finns på skolan.

BELÖNINGAR OCH FEEDBACK, Aspdammskolan: Belöningar ger i form av att få rita de sista 5 minutrarna på en lektion tex. Feedback har jag fått enormt sällan. Helleborusskolan: När eleverna varit riktigt duktiga så kan de få som belöning att få göra något de tycker om tex. rida och vad jag försått ges väldigt mycket feedback.

ÖVRIGT, Aspdammskolan: Skollunch äts i Bagarmossens skola i en bullrig miljö. På idrotten sitter alltid en lärare med i omklädningsrummet och även idrotten har de i Bagarmossensskola. Ingen slöjd. Helleborusskolan: Skollunch äts i skolan och eleverna får själva välja vart de ska sitta vilket är för mig = med att spola ner all mat i toan och låtsas som att ha ätit. Idrotten har de i Näsbyskolskolans lokaler men eleverna väljer själva vart de ska byta om.

Oj vad långt det blev men hoppas att det kan hjälpa er i stockholmsområdet iallafall. Vi ska bara fixa skoltaxi så ska jag få börja i Helleborusskolan på torsdagSkrattande

Niklas
0

Tack för genomgången!

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Emaljoh4
0

Vad roligt att du har hittat en skola som passar dig!! Skrattande Det är viktigt.

Vilken klass går du i?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Zaphix
0

Verkar ju jättebra skola det där. Hoppas det blir bra. :)

Men har du pratat med någon om problemen du har med att du inte vill äta maten?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Svea-
0

grattis…………………

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[Hamster95]
0

#2, jag ska börja sjuan igen.

#3, nej och jag tänker aldrig göra.

sayuri
0

#5 Hoppas att du kommer trivas i din nya skola =)

MoonVoid
0

Jag hoppas också att du kommer trivas:) Ska du spola ner maten för att den är äcklig eller för att du har en ätstörning?

[Hamster95]
0

#6, tack

#7, för att jag har en ätstörning ( kändes att skriva det). Jag kan bara inte äta skolmat. Måste hålla mig till mina egna dieter, annars får jag tokångest.

Grodan77
0

Grattis!!! Men du…maten behöver du för orka va med!!!

MoonVoid
0

#8 det var starkt gjort av dig att svara på min raka fråga. Det är lättare att ljuga. Det var bra gjort!

du vet att ingen kan tvinga dig att äta skolmaten. Faktum är att du har all rätt att ta med dig din egen mat och äta vilken diet du vill. Om skolan tycker annat så kan du fråga dem om de läst skolagan på det senaste 100 åren;) Idag är det Eleven som har rättigheter och personalen som har skyldigheter. Men iom att det verkar som en skola som lyssnar mycket på det individuella så borde dem lyssna även på den biten.

Vilken diet följer du? För jag skulle vilja rekomendera den relativt nya dieten LCHF. Läs på kolhydrater ifokus;) Du får massor av energi att orka med skolan och livet för övrigt. Och så får du en snygg kropp med. Man kan aldrig bli anorektiskt smal av kosten. Det är nog den mest naturliga diet jag sett. Äter du dessutom protein istället för kolhydrater så bygger du naturliga och starka muskler:)

Läs mer om det där. Jag har inte själv börjat med den ännu men ska nog det. En väldigt nära vän har använt den ett bra tag nu och är mycket positiv över att det känns bättre i magen och så.

MoonVoid
0

#9 Senast jag tittade så gav skolmaten ändå ingen energi;) Bara dem äckliga sakerna som bönor och så kanske. Men då är det ändå ingen som äter så det blir inte bra ändå.

[Hamster95]
0

Det är det att jag vill bli anorektiskt smal. Jag ser en öppning med det anorektiska, när allt är grått och trist öppnar sig en bra värld med det anorektiska. Den är så inbjudande och det älskar jag för det känns som att jag blir mer och mer accepterad och omtyckt ju mer jag går ner i vikt. Jag vet att kroppen tar stryk och att man dör tidigare å så men det är ändå något som är så lockande med att banta sig till ett skelett. Äter inga kolhydrater för det blir man fet av säger folk och sen skippar jag socker.

MoonVoid
0

#12 kolhydrater binder fettet man äter. Om du inte äter fett blir du inte fet av kolhydrater.

Är det för att folk ser dig helt plötsligt? Helt plötsligt så tycker dem synd om dig och tar hand om dig. Dina föräldrar bryr sig mer om dig nu än tidigare?

Om det är så, då är det tyvärr sant att det är så för flera. Men att få en jävligt snygg kropp är också bra. Det öppnar inte "tyck synd om" dörrarna. Men det öppnar helt klart intressedörrarna. Både kvinnor och män älskar snygga kroppar och attraheras av dem. Inte alltid sexuellt. Men en person med snygg kropp attraheras man lättare av och vill bli vän med, ta hand om ochså för den delen.

Att ha en snygg och frisk kropp inebär också ett längre liv. Det innebär mindre smärtor i det livet man har. Det är så sorgligt att människor runt om dig inte ser dig som du är. Men jag lovar dig att det kommer dem inte att börga göra för att du skadar dig själv.

Att sluta äta är nästan samma sak som att skära sig. Det är ett självdestruktivt beteende och det är allt dem kommer att se. De kommer att se ett problemmoln.

Det allra bästa är dessutom om du tränar mer på att vara charmig;) Ett sät att träna upp det är att börga uppskatta sig själv. Om man uppskattar sig själv och har en god självkänsla så kommer det att "lysa" om en på ett nästan magiskt sätt. Och folk kommer att se dig och även då dra sig mot dig och tycka om dig.

Den konstruktiva vägen är mycket svårare att uppnå, men när du väl uppnått den så kan jag lova dig att det är värt det;)

Hoppas att du inte tar allt för illa vid dig. Men det jag skriver är så jag upplevt mitt liv. Med människor runt om mig. Jag har varit i en självdestruktiv bana förr också. Mycket för att jag ville att min familj skulle se mig. Idag mår jag mycket bättre och många talar om för mig att jag är attraktiv och väldigt trevlig. Många skulle vilja umgås med mig. Men jag bstämmer vem jag ska umgås med.

[Linsenhejhej]
0

#0: Fantastiskt, skolan verkar ju jättebra! Skrattande

sayuri
0

#12 Jag förstår dig till 100% jag har själv anoreksia, fast just nu är jag uppe på en ganska normal vikt men längta tills jag får bort all den där äckliga sladriga fetthögen som sitter på min kropp. Så jag kommer inte föreläsa hur du bör eller inte bör göra. Tycker bara det är synd att ännu en lever med helvetet som jag själv har.

Vill du inte gå upp gör inte det då men du borde i alla fall inte gå ner i vikt bara för att anon säger det. Jag vet hur styrd man blir av den där sjukdommen har själv haft den sedan jag var tio år så jag vet både vad sjukdommen gör mot kroppen och skallen. Däremot tänker jag inte säga åt di hur du måste göra, alla får välja själv. Jag vet vilken kamp det är att gå emot viljan att gå ner i vikt. Har själv gått ner 4 kg på två veckor nu och träningsmissbruket börjar komma igång igen så jag ser fram emot en mycket jobbig höst.

Vill du inte ha hjälp med anoreksian så är det ditt val och så länge du inte är dödligt sjuk så kommer du antagligen inte heller bli inlagd, jag har inte blivit det trots att jag bett om hjälp i peroder. Nu har jag accepterat att anoreksia är en del av mig och min familj får leva med det, på gott och ont. Skulle du vilja prata med någon om det så finns jag. =)

MoonVoid
0

12# 15# Jag håller med Sayuri, det är ditt val.

Jag menade inte att tala om för dig vad du ska göra eller ens vad du bör göra. Jag bara sa min sida av saken. Om du behöver någon att prata med kan du ju skicka PM till mig med om du vill. Men jag tror att Sayuri har mer att ge dig;)

sayuri
0

Ja jag har inget liv, sitter här och häckar hela dagarna och är allmänt dryg hehe. Vill någon så finns jag ofta här inne och det går alltid att skicka PM till mig. =)

#8 Jag hoppas att det går bra i din nya skola hur maten än är! Och det var starkt av dig bara att kunna skriva ut att du har en ätstörning, det tar mycket bara att skriva det. =)

[Zirre]
0

Grattis! Hoppas du kommer trivas!