Fördommar
Rubriken kanske inte är rätt.
Såg ett program på tv där det handlade om 2 killar tror de var i 20-årsåldern med AS. Den ena killens mamma sa typ så här: (minns ej exakt vad det handlade om men det spelar ingen roll)
"Personer med Asperger Syndrom har svårt för…" (tror det handlade om att tvätta kläder)
Jag tolkade det som att alla med AS har svårt för det och blev väldigt bestörd därför att jag själv har väldigt lätt för just det där som meningen handlade om.
Jag har lärt mig en viktig detalj vad det gäller AS, som jag önskar att alla kan ta till sig:
En AS-person är aldrig 100% lik en annan AS-person. Bara för att något är svårt för en med AS behöver inte det betyda att det är svårt för en annan med AS.

Iga personer, oavsett diagnoser eller ej är 100%lika=)
Jag såg en föreläsningsfilm på autismfoum där de tog upp följande:
Det finns ett antal diagnoskriterier för varje diagnos, men man behöver inte ha all dessa diagnoskriterier för att få diagnosen. Säg att det finns totalt 10 diagnoskriterier.
Person 1 prickar på kriterier 1-6
Person 2 prickar på kriterier 4-10
Plus att det oftast finns underkategorier av dessa kriterier också.
Tillexempel AS då:
Diagnoskriterier för Aspergers syndrom (DSM-IV) (Mini-D-IV, diagnostiska kriterier enligt DSM-IV-TR, 2002, Pilgrim Press, Box 42, 182 11 Danderyd)
_A. Kvalitativt nedsatt förmåga till social interaktion, vilket visar sig på minst två av följande sätt:
_(1) påtagligt bristande förmåga att använda varierade ickeverbala beteenden såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen
(2) oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivån
(3) brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t ex visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)
(4) brist på social eller emotionell ömsesidighet
B. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter vilket tar sig minst ett av följande uttryck:
(1) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering
(2) oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer
(3) stereotypa och upprepade motoriska manér (t ex vifta eller vrida händerna eller fingrarna, komplicerade rörelser med hela kroppen)
(4) enträgen fascination inför delar av saker
C. Störningen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.
D. Ingen kliniskt signifikant försening av den allmänna språkutvecklingen (t ex enstaka ord vid två års ålder, kommunikativa fraser vid tre års ålder).
E. Ingen kliniskt signifikant försening av den kognitiva utvecklingen eller i utvecklingen av åldersadekvata vardagliga färdigheter, adaptivt beteende (utöver social interaktion) och nyfikenhet på omgivningen i barndomen.
F. Kriterierna för någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen eller för schizofreni är inte uppfyllda.
Som du ser behöver bara en person uppfylla 2 av kriteriena under A och 1 av kriteriena under B. Det betyder att 2 personer med AS med stor sannolikhet kan ha helt olika kriterier och därmed ha svårt för olika saker. Så du har helt rätt.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Vad jag har förstått så är det väl till och med ovanligt att någon uppfyller alla diagnoskriterier. Förutom att dessa är handikappade personer så som vilka som helst, så är de ju olika personer i grunden och i handikappet, och har olika erfarenheter i livet och i och med handikappet. Många har säkert dessutom överkompenserat för sina brister, osv. Fördommar är nog extra självuppfyllande när de finns hos ens familjemedlemmar och vårdnadshavare. Man är lite sån som förväntas av en, samt att mycket fokus ligger på det. Jag börjar fundera på hur många fördomar jag har själv, över såna som mig…