Vad göra? (Långt inlägg)
Hej! Jag är helt ny här på siten men har hängt här en del och läst och känner att detta nog kan vara ett forum för mina funderingar.
Hoppas också att jag postade detta under rätt rubrik!
Först en liten presentation. Jag är ensamstående mamma och har diagnosen Asperger. Min dotter som är 11 år har ADHD, Asperger, Tourette och Ångest UNS.
Hennes pappa har också diagnosen Asperger, men är mer åt det autistiska hållet. Både jag och min dotter är väldigt sociala och utåtriktade.
Min dotters pappa och jag gick skilda vägar för snart åtta år sedan, eftersom jag helt enkelt inte orkade med att vara "mamma" åt honom också.
Och nu till själva problemet.
Min dotters pappa bor i en egen lägenhet och han har jobb genom Samhall. Han sköter sig såtillvida att han betalar hyra och räkningar. Men sen tar det stopp.
Han har inte bytt sängkläder på snart tre år, han byter aldrig handdukar, han tvättar aldrig kläder, han diskar aldrig, städar aldrig, slänger aldrig sopor…
Kort sagt, han bor i en avskrädeshög!
Hans lilla lägenhet på 27 kvm är totalt belamrad med skit och det stinker. Det stinker både om honom och om allt som finns i lägenheten.
När han och jag bodde tillsammans, var det jag som skötte allt. Jag fick säga till honom "Nu är det dags att duscha, nu är det dags att byta kläder, nu måste du byta handduk" o s v.
Min dotter älskar sin pappa och han älskar henne, och de vill gärna umgås. Jag orkar inte med att ha honom här i mitt hem någon längre tid, eftersom han stökar till och skitar ner något otroligt, förutom att han luktar så illa. Lukten sätter sig i möbler och tyger och det kan ta flera dagar att få bort den.
När min dotter och hennes pappa umgås, brukar hon åka hem till honom och sova över natten där. Hon sover på en skitig madrass på köksgolvet och hon berättar att det är jätteskitigt på toan. "Det är tur att det bruna på toasitsen är intorkat i alla fall så jag kan sätta mig där" brukar hon säga.
Två gånger har min dotters handläggare från LSS och soc varit på hembesök hos hennes pappa och påpekat bristerna samt uppmanat honom att ta emot boendestöd.
Han vägrar.
Jag kan inte ta upp det här med honom, för då stänger han av. Jag är som ett rött skynke för honom, allt jag säger och gör i all välmening gör honom trotsig som ett litet barn.
Han har ingen framförhållning och ingen tidsuppfattning och när han kommer hem från jobbet på dagarna sätter han sig vid datorn och spelar fåniga datorspel i flera timmar.
Han öppnar inte sin e-post och han tömmer inte sitt postfack mer än en gång i månaden.
Han kan komma i vinterjacka mitt i sommaren eftersom han helt enkelt inte fattar att det är SOMMAR och VARMT. Och han blir lika överraskad varje gång! Jag brukar säga "Men du har TV, internet, fönster - varför kollar du inte vädret?". Något svar får jag aldrig.
Min dotter själv tycker att det är jättesvårt att ta upp det här med sin pappa, eftersom hon är rädd att göra honom ledsen. Men också för att hon själv har de diagnoser hon har och väldigt lätt att bli orolig och få ångest om situationer känns obekväma. Jag vill inte utsätta henne för det, även om hon själv många gånger varit inne på att ändå prata med sin pappa.
Soc och LSS försökte få honom att förstå att vår dotter nu är i puberteten, att hygien och renlighet är viktigt. Att hon kan behöva någon stans att slänga bindor i hans badrum och att hon måste få rena sängkläder och rena handdukar när hon är där.
I ett hörn i hans badrum ligger det tvätt. Den har legat där i tre år. Tidigare bodde han på en annan ort och smutstvätten tog han med sig därifrån och in i nya hemmet.
Han har tvättstuga i samma fastighet som han bor, men har inte orkat boka den en enda gång.
I våras blev han kontaktad av hyresvärden som varit inne i hans hem och blivit bestört. De uppmanade honom att genast städa och göra rent, eftersom de hittat ohyra. De varnade honom och sa att han riskerar att bli vräkt om han inte sköter sig. Och vad får detta för effekt? Jo, min dotters pappa blir ARG!!! Han tycker att hyresvärden "lägger sig i". Att hans hem är hans ensak och att så länge han inte stör någon, ska han få ha det som han vill.
Ibland har jag funderat på att kontakta tv-progrmmet "Rent Hus", men eftersom det ändå bygger på frivillighet så inser jag att det är kört.
Jag vet banne mig inte vad jag ska göra. Min dotter både vill och behöver få vara med sin pappa, och han behöver få vara med sin dotter. Men hur jag än vänder mig så blir det fel.
Vi bor i olika kommuner, så min dotters handläggare har egentligen ingen rätt eller skyldighet att göra något åt det här.
Jag har enskild vårdnad om min dotter sedan några år, men har alltid sett till att hon och hennes pappa har en bra och tät kontakt.
Jättetacksam för tips eller synpunkter på detta!
OJ, det är en jätte jobbig situation ni alla sitter i. Vet inte om jag har nåt vettigt råd att komma med. Tycker det är konstigt att han får fortsätta leva i sån misär.
Tänker på att han kanske skulle ge med sig när det gäller boendestödet om man påpekar alla fördelar han får och vad han kan vinna på det. Det var så jag äntligen fick min dotter att gå med på sin utredning. Fick tipset av en läkare på psykakuten.

Att pappan blir arg och säger att "det inte stör nån" är ju fel. Det har ju kommit ohyra.
Jag tror att man måste gå så grundligt till väga med honom som när man pratar med npf-barn om konsekvenser, dvs göra mindmaps eller flödesschema om hur saker funkar.
Jag hoppas verkligen att det går bra för er.

Tack för svaret!
Både jag och handläggarna från min kommun har påpekat alla fördelar för honom. Att han själv bestämmer vad boendestödjaren ska göra och att det inte alls handlar om någon slags "polis".
Men han står fast.
Jag har en äldre dotter också, som bor ensam och som har boendestödjare eftersom hon har några psykiska diagnoser. Det funkar jättebra och hon har också försökt övertala honom att ta emot hjälp, men icke!
Antar att det hela måste gå helt i botten innan det kan bli någon ändring. Typ att han blir vräkt eller så.
Tack för omtanken!

#2 Oj, du hann nog posta din kommentar innan jag hann läsa den, förlåt!
Jo, precis så är det. Men VEM ska göra detta? Det finns ingen som når honom och han vägrar ju som sagt ta emot - eller ens söka - hjälp.
Jag känner honom såpass väl så jag vet att det enda han vill här i livet är att sitta vid datorn och "ta det lugnt". Glömsk om tid och rum så kan han sitta där tills det växer mossa på honom.
Framförallt är jag ledsen för min dotters skull, för hon har ju rätt att ha kontakt med sin pappa. Kanske jag kan gå via Familjerätten i min kommun.
Tack för omtanken!

Det känns ju som om din dotters pappa lider av en depression. Finns det ingen som kan prata med honom?
Din dotter kanske kan säga att om det inte blir renare, så kan jag inte vara här, jag blir sjuk av att vara här, men du kan få hjälp att sortera och ordna här, för jag -vill- vara här?

Visst finns det starka depressiva drag hos honom, det har det alltid gjort!
Ett tag hade han kontakt med Asperger center och gick i samtal där. Men det enda han "lärde sig" där var att han själv bestämmer vad eller om han ska ha några insatser alls.
Min dotter har försökt säga just det du föreslår. Men hon är 11 år och har själv lite jobbigt med sina diagnoser. Jag vill inte lägga detta på henne, för hon mår dåligt ändå mellan varven.
Dessutom är hennes pappa rätt rigid i sitt synsätt på saker och ting. Om hon skulle ställa ultimatum så skulle han mycket väl kunna tänkas säga att "då får du väl låta bli att komma hit då". För sån är han.
Jag har levt med honom i många år och jag vet att han har många bra sidor. Han är ärlig och han vill inget ont. Och han behöver sin dotter, eftersom han är väldigt isolerad. Vi är hans enda familj. Sin egen mamma och sina syskon har han ingen kontakt med, för de orkar inte med honom. Själv har jag ingen kontakt alls med hans släktingar. De sa upp kontakten med oss när vi separerade.
tja mer autistisk? de finns jättemånga olika sorter av autism, själv har jag autismliknande o är väldigt social har knappt några problem

Jag menade "mer autistisk" i jämförelse med mig själv, eftersom jag också har diagnosen AS.
Det var INTE som "ursäkt" för hans beteende, mer för att visa på våra olikheter, trots samma diagnos.
#0 Oj, vilken jobbigt situation! Jag skulle då inte vilja ha mina barn sovande i sån där misär.
Har inget bra svar till dig, men hoppas dom andra kan ge dig det - några har ju redan det - som aspie och Puhlo.
Kan bara hålla tummarna för att han kommer lyssna på nån snart och ta emot boendestöd, så dottern kan vara hos sin pappa.
Lycka till!

Det enda som går att göra tror jag är att prata och försöka övertala honom om att det är bäst för honom själv. Går det inte så kan man inte göra mycket då han är vuxen och myndig och inte som det är i nuläget går att ta till tvångsåtgärder. Tyvärr är det den bittra verkligeheten ibland.

#9 och #10
Ja enda vägen är nog ändå att försöka få honom att lyssna.
Jag minns från vår tid tillsammans att för att förankra något hos honom, fick jag hålla på jättelänge och nästan försöka leda in honom på vissa tankebanor så att idén till vad det nu gällde liksom kom från honom själv.
Säkert likadant nu.
Alternativet är kanske Familjerätten som ska se till barnets bästa och barnets behov. Att de kanske kan vara något slags incitament för honom att söka och ta emot hjälp.
Jag ska jobba på det!
Trevlig helg till er!
Trevlig helg till dig också! Och er andra också förstås 
Din beskriving av pappa låter precis som enjag träffat för ett antal år sedan som har AS/ADHD. Och efter som funktionshinder kan bvara ärftligt kanske han också har det. Men vad vet jag, det är bara en tanke.