Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterfamiljanhörigarelationer
Läst 1849 ggr
Mirjami-78
2009-09-26 04:33
0

Min son

Jag var här inne och läste om både ADHD och AS. Mistänker att min store son kan ha något eller båda delarna. Nu ska jag träffa rehabliteringen nästa vecka pga. Hans medfödda stelhet i lederna m.m Ska be de skicka en remis till BUP för en utredning.

Sonen har alltid haft svårt att sova. Redan när han var runt ett år kunde han ibland ligga till 5 på morgonen och snurra runt i sängen utan att somna. Sedan när han somnade kunde han sova 5 timmar och sedan var han direkt upp på benen igen när han öppnade ögonen. Han har/hade ofta överenergi. Han kan inte kontrolera sig när han blir trött, vet inte var gränsen går och har svårt att läsa av andra i det sociala samspelet. Han får inget gjort om man inte mer eller mindre står brevid han och ser till att han gör det han ska göra. Ska man gå tex mellan två bilar som det är trångt i mellan kan han inte se att där kan inte alla gå samtidigt utan att man måste gå en och en. Man måste då ofta stoppa han innan och titta på han och se till att han lysnar och förklara det hela för han att antingen får han gå först eller så får man själv gå först.

Duscha och tvätta sig eller byta kläder osv. får man alltid kämpa med han för att han ska göra det. Helst ska man vara med själv när han gör det. Man måste påminna om saker hela tiden. Glöm inte jumppa påsen eller att låsa dörren, släcka lampan, lägga läxböckerna i väskan osv. Gör han inte en sak direkt så blir det inte gjort utan det glöms bort.

Sedan han stora intresse är bilar och bilmätare. Bilmätare har han blivit expert på att rita av. En gång så byggde han egen bensinpump och visade hur det hela skulle fungera. Saker som han inte är intreserad ut av klarar han inte av att göra. Det har jag märkt hur ofta som helst.

Han hanmnar ofta i konflikter då jag misstänker att han inte alltid förstår va man menar och hur man menar. Han förstår inte alltid vad vissa ord betyder och man får då ofta förklara det för han på ett mycket enkelt sätt. Han blir ofta arg i skolan då han hamnar i konflikter och har svårt för när det blir för många runt han. Är jag helt ensam med han är är han väldigt go. Ibland så räcker det att jag pratar i telefonen så är han igång och ska göra något han inte får göra bara för att han inte får all uppmärksamhet. Man kan inte tala om för han dagen innan vad man ska göra när det gäller tex något roligt för då börja han tjata om att man ska göra det på en gång i och inte nästa dag. Samma gäller om man lovar att köpa han något. Då får man vara väldigt tydlig att berätta för han när man ska köpa det där annars tjatar. Har han bestämt sig för en sak så ska det bara bli så. Han reagerar inte om man ger han tex. godisförbud eller liknande utan tjatar tills han får som han vill och han ger sig inte även om man som vuxen markerar tydligt för han. Han lyssnar inte när man säger att sådär kan du inte göra för de och de kommer att hända. Han ser inte detta innan det händer då förstår han att det kan tex. vara farligt, men kan göra om samma sak igen.

Nu kommer ju utredningen få visa om det är så att han kan vara ett bokstavsbarn men vad tror ni om detta hela??

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[aspie]
2009-09-26 10:02
0

För min del låter det onekligen som ett barn med Aspergers, men det kan ju vara Både AS och ADHD som min dotter har. När ska han få göra sin utredning, är det snart eller?

Mirjami-78
2009-09-26 14:11
0

#1 Nästan vecka ska jag se till att de skickar remissen till BUP och sedan kommer det nog ta ett halvår till kan jag tänka mig.

[Zirre]
2009-11-05 22:37
0

Det låter på din berättelse som det är AS.

Mirjami-78
2009-11-05 22:44
0

#3 Misstänker det med. Nu har han fått en tid tid till BUP men jag fick avboka den men de skickar en ny tid.

JohannaEkroth
2009-11-05 23:25
0

Det låter som jag när jag var barn = AS.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Mirjami-78
2009-11-05 23:45
0

#5 Kan vara mycket möjligt att han har det.

JohannaEkroth
2009-11-05 23:48
0

Läs boken En riktig människa av Gunilla Gerland. Det är en självbiografisk bok om Asperger syndrom.

Mirjami-78
2009-11-06 00:05
0

#7 Tack för tipset ska göra detSkrattande

cowboy-63
2009-11-07 22:51
0

Låter exakt som mina söner, men dom har bara fått diagnosen ADHD. Men psykologen sa att det är mer regel än undantag att de har andra NPF-diagnoser samtidigt.

Jenny7744
2009-11-07 23:15
0

Låter lite som en blandning av mina barn. Den ena har ADHD o den andra är under utredning men jag misstänker att han kommer att få AS diagnos.

Min son som har ADHD sover också jätte dåligt på nätterna därför ska han också få en utredning på ett sömnlabb. Där kollar de om han har andningsuppehåll, sömnapne. Det kan tydligen ge samma symtom som adhd…?? bara en tanke.. Vi ska dit på måndag så får vi se..

Massa lycka till, o hoppas ni inte behöver vänta så länge!!

Våra barn hade 3 månaders garantin så det gick fort att få tid..

Mirjami-78
2009-11-08 03:33
0

Ja något är det nog som min son har. Idag haft med en diskution igen om att man ska låta bli vissa saker…men det är ju son att prata till en vägg tyvär, för han glömmer det lika fort man har sagt det. Han blir bara så intreserad ut av vissa saker och glömmer det att ja just det jag fick inte röra det där. Ja han kan ju inte hjälpa det…

Ja ibland vet jag inte vilken fot jag ska stå på när jag inte får han att göra saker som ska göras. Nu har jag alltid begärd från han att han ska vara med tex. och städa rummet men vad gör man när han inte vet hur man ska göra det?? Har ju tom. visat, men ja det går bara inte. Han kan ju inte hjälpa det själv att han inte kan…Men ibland vet man inte som förälder vad man ska göra.

En fråga som kom hos mig är ni son har barn som är bokstavsbarn eller är det själva har ni haft svårt tex. att stanna till när ni springer. Min son har mänligen detta. Han ser inte eller kan inte stoppa sig utan springer rakt på den som står framför han. Samma gäller om vi tex. ska ta oss igenom en smal gång, han ser inte att alla kan inte gå samtidigt utan jag får då stoppa han och säga en åt gången. Antingen du först eller någon annan.

[Zirre]
2009-11-08 03:37
0

Jag har hört om en metod (minns ej namn) där man använde bilder. Säg att man ska städa. Då kan man ha som en beskrivning fast istället för ord har man bilder. Sen är det bara att göra likadant…

Mirjami-78
2009-11-08 03:39
0

Ja vi ska få sådana där bilder till hjälp från rehab. De kommer hit den 17 nov. För han har ju även ett medfödd stelhet i ledarna och därför är de inkoplade.

[aspie]
2009-11-08 09:19
0

#12 Är det inte det systemet som kalla KAT? Det står mkt om detta i Tony Attwoods senaste bok "Den kompletta guiden till Aspergers syndrom"

JohannaEkroth
2009-11-08 09:33
0

#12-#14 Pratar ni om pictogrambilder. Bilder som språk. Alla pictogrambilder

[aspie]
2009-11-08 10:52
0

#15 Njae, kanske det är ngt liknande. Det systemet jag menar kallas för KAT. Har sett lite av det på en föreläsning av Lotta Abrahamsson

http://lotta-abrahamsson.blogspot.com/

Det står även om detta i Tony Attwoods senaset bok som jag skrev om ovan.

Kan tyvärr inte förklara hur det funkar och kommer inte ihåg vad just KAT står för. Letade på nätet men hittade inget.

Låna gärna Attwoods bok där du kan läsa om det