Jag har en diagnos!
Jag har Aspergers Syndrom.
Jag fick diagnosen idag.
Det är en stor lättnad.
Nu vet jag varför jag är annorlunda.
/ Lina.

Gud så skönt! Att veta alltså=) Hoppas du kommer kunna få bra hjälp att både förstå dig själv och få andra att förstå dig!
Grattis, och välkommen till klubben! 
Grattis säger jag med. Får vänta några månader innan jag får reda på min/mina diagnoser.

OKEJ!GRATTIS!
Hoppas såklart att allt blir bättre å bättre å bäst för dig på alla sätt å vis!
KRam
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
GRATTIS Linsen, så skönt att äntligen få veta.
*Bamsekram*
Gratulerar! Säger som Svea, hoppas allt blir bra, bättre och bäst för dej nu! 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Välkommen!
Man kan inte precis säga kul, men det är ju inte tråkigt heller. Kanske skönt med en "diagnos" avskyr, ordet man låter ju helt störd… Men i varje fall Kram på dig 

Stor kram till dig linsenhejhej!
#1-10: Tack så mycket allihopa!
Kram. 
Ja, det gick väldigt snabbt för mig att få min diagnos.
22 september - 13 november.
Jag hoppas mina föräldrar och lärare visar mer förståelse nu.

#11 Du är unik och speciell, det är inget fel på dig för då skulle det va fel på mig också och det är det inte! Juh! Hahaha :P
Hoppas verkligen att det blir lättare nu, du får lära din familj lite aspiska så de kan förstå dig :D
Kram
Stort grattis Lina.
Välkommen i klubben! 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
GRATTIS!! 
Men måste erkänna att det är svårt att förstå er med AS! 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#14 Haha, nu har du ju både mig och Linsis att fråga, plus alla här på Bokstavsfolk. 
#14 Vad gör att det är så svårt att förstå oss? (Förlåt för fetstilen, kan ej ta bort den
)
#12: Ha ha, tack Sayuri. Nej, oss med AS är det inget fel på!
Och det är inte fel på personer med andra diagnoser heller, för den delen.
#13: Tack. Kram!
#14: Varför tycker du det är svårt att förstå AS-personer? 
Är det svårt att förstå mig, syrran? 
Hmm.. Jag vet inte riktigt.. Det är bara komplicerat… Känns lite fel att "hänga" ut Lina på nätet, så ingen kommentar! 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Vad skönt för dig, jag kände likadant när jag fick min diagnos. Lättnad.
* ~* Ha en bra dag *~*
vad säger man, det är det jag önskar för min dotter. Få vetskap, hon känner själv att hon är annorlunda, reagerar på andra sätt än sina kamrater, hon tycker det är svårt med kompisar för hon fattar inte helt deras beteende.
För min del vill jag veta har hon eller har hon inte? Ingen torsk på diagnoser men jag VILL förstå henne få redskapen att hantera min älskade unge. Jag VILL inte ändra på henne bara förstå och hjälpa…
Ni tjejer här i tråden som har AS, ålder?
#20 Jag är 28 år. Fick min diagnos 16/10 i år.
så ganska sent… är det svårare att utreda välartade flickor än pojkar tro?

#22 Jepp vi flickor lider ofta av duktighetssyndrom och vill alltid vara till lags. Lite lättare för kameleontbeteende, älra sig för att smälta in.
#22 Ja det är det. Det syns inte på oss i skolan mer än utanförskap typ. Jag var också en drömmare och hade svårt att koncentrera mig. Men i mitt fall är koncentrationsstörningen ett tillägg som liknar ADD.
Oftast för att BUP ska utreda kravs det att det är någon form av problem i skolan.
#23 och #24 vart vänder man sig då!!!!!
Vi har fått frågan om hon är deprimerad vilket jag inte upplever men är rädd om hennes utveckling ska fortsätta så här kanske hon blir det

#25 Ja det är ju fortfarande BUP som ansvarar så vitt jag vet. Men du kanske kan försöka läsa p mer specifikt om flickor och NPF? För att ha det med dig själv? Min utredare var bra och visste att flickor med ADHD ofta kan vara rätt välfungerande under tidigare skolår trots problemen. Det finns en mycket bra bok som heter flickor med ADHD, om Asperger vet jag inte riktigt lika mycket men någon annan kanske har tips?
Det handlar nog mest om vem man träffar på BUP. Antar att barn har samma fria vårdval som vuxna? Om det inte fungerar på en mottagning prova en annan?
#20 Jag är i dagsläget 17, fick min diagnos i maj -06. Alltså mitt i tonåren, när allt var som värst. Det var för mig just därför jag kunde utredas också, eftersom att jag inte var som alla andra. 

#17 Vi är underbara hela bunten! Alla och en var på sitt vis! Ni är fina personer här!

#18 Du kan alltid fråga mig om du vill prata med en som har AS och är ganska ok på att tolka AS och Normiska (Lina vet vad jag menar)
#20 jag är 23 och fick min diagnos för inte så länge sedan. Har AS och förstår den verkligen, det har varit en befrielse att gå igenom utredningen…bara att få göra testerna var bra för mig för jag lärde mig mycket om mig själv för oavsett om jag hade AS eller inte så förstog jag mig själv mycket bättre. Sen känner man igen andra som har AS-drag när man själv har det för man funkar lite enklare med dem tycker jag. Har vissa vänner som har drag och de är helt underbara och läta att vara med 
#22 Min läkare sa att det var det men det är nog olika från person till person skulle jag tro. Jag lider av "förfriskningssyndromet" Jag ser mig själv som friskare än jag är och det gör att jag lätt tar på mig för mycket och glömmer att tala om för andra att jag inte klarar allt och faktiskt är sjuk. Det har blivit lättare sen jag fick diagnosen men det är en svår ovana att bryta.
(Ledsen om jag svävade ut lite…tappade kanske tråden en aning)