Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: media
Läst 2954 ggr
[aspie]
0

Att leva med autism på tv

[Zirre]
0

Men människa (hon Lotta) RÖR PÅ MUNNEN! Det låter ju som surrljud i bakgrunden…tycker jag iaf.

Aspielejon34
0

Hej ( glad ) Siri, du tipsade ju om..hrm..haha

Är det bra ? ( mycket glad )

Jag såg "Att leva med autism" på TV4-play , har kollat flera gånger.

( Kom på att jag skulle vilja fråga dig om en sak som gäller en annan sida..kanske skapar en tråd om detta : )

Fnyfniken
0

Zirre, jag tror inte det är att hon inte rör på munnen, hon har ett ganska spänt knarr på stämbanden. Jag har också svårt att höra vad såna personer säger. Om hon förelöser mycket kan hon ju ha blivit hes tillfälligt. Annars borde hon prata med en rösttränade för sånt där blir värre och värre.

Kan jag fråga en annan sak. Varför tycker många med autism att ögonkontakt är obehagligt? På vilket sätt är det obehagligt. Vore intressant att förstå.

PS, väldigt intelligent kvinna detta, som funkar så väl trots sitt handikapp.

[Zirre]
0

#3 Jag tror inte att man tycker att det är jobbigt med ögonkontakt. Det kan nog vara så att man har svårt med just det att förstå huruvida det går till.

Alltså hur pass man ska titta på personen.  Hur länge innan det klassas som att stirra. Om man ska titta rakt i ögonen, från sidan etc. M.m.

Och sist men inte minst, att man SKA kolla på den man pratar med.

Fnyfniken
0

Aha! Mycket begripligt. Det är ju även det någon slags "hemlig konvention" där man undersförstått ska anpassa sig till vad som är lämpligt. Jag trodde att jag hade hört beskrivningar om att det medfödde obehag. Kan det vara samma sak med personer med djupare autism, att de bara inte upplever det som nödvändigt?

[Zirre]
0

Aha! Mycket begripligt. Tack det var snällt sagt :D

Själv försöker jag titta personerna i ögonen men det är inte alltid som det faller sig naturligt utan jag får påminna mig själv om det.

Senast när jag hade medarbetaresamtal på jobbet då tänkte jag på det redan innan mötet började.

En annan gång kom jag på mig mitt under mötet och lyfte upp huvudet men det såg nog bara dumt ut. 

Tänk själv att någon sitter med blicken nedåt och helt plötsligt tittar upp som om något plötsligt blev intressant.

LenaR
0

Jag tycker det är intressant att det finns hela kulturer där man ska undvika ögonkontakt. Nordamerikas puebloindiander t.ex och navajoindianer ser inte varann i ögonen. Det ses som att stirra.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Aspielejon34
0

Jag har sisodär svårt att titta i ögonen, oftast har jag tittat rakt in i ögonen utan att blicka bort och hålla blicken på övriga delar av ansiktet, har nu kommit på varför den jag talat med tittat bort.

Idag vet jag mera hur jag ska titta på den jag pratar med, men flackar fortfarande med blicken när det är nån som jag inte känner så väl ibland.

Är det nån som känner till några fler program med autism / Asperger Syndrom i ? Jag brukar söka på Svt-play och Tv4-play och jag har nog spelat alla klipp där..kul förresten att Nyhetsmorgon på Tv4 har mera inslag om oss med funktionsnedsättningar :))

Kommer ihåg ett program på norska om en ung kille med Asperger som lekte vid sidan om andra kompisar och mamman var så orolig på hur han skulle klara sig när han blev vuxen..ska se om jag kommer på titeln :) Detta program gick för säkert över ett halvår sen.

Kan tänka mig att Kunskapskanalen säkert sänt flera program om autism / Asperger.

Mvh C

Fnyfniken
0

Hmm, svårighetern är kanske att komma på att söka på alla olika sorters felstavningar av "Asperger" som kan tänkas finnas. TV4 fick inte till det heller.