Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: läkemedel-behandlingar
Läst 1585 ggr
rataxes
0

hundar för folk med funktionshinder

hejhej..

en bekant till mig har ett funktionshinder, typ som Asperger men också en lätt utvecklingsstörning. han klarar sig själv, men får lite boendestöd ibland.

han  skulle vilja ha en hund, problemet är att han inte skulle klara av att ta hand om hunder som liten valp, han behöver en hund som redan är uppfostrad osv. han skulle ta hand om hunden på bästa sätt och han skulle även få hjälp av sina föräldrar och bror som bor nära. är det ngn som vet om det existerar något som detta? typ en ledarhund fast med människor som har funktionshinder? 

supertacksam för svar!

Svea-
0

Hej.. jag vet att det är massa förslag på hundar till människor med olika slags funktionshinder.Idag kan man ju tex "få" en assitenshund om man har fysiskt handikapp.Men det ska vara "på gång" att utveckla detta till att dessa hundar ska finns till för mera människor med övriga funktionshinder.Tror ändå det bästa man kan göra för att få tips & ideer är att kontakta följande:

assistanshundar

service/signalhundar

föreningen nordiska ass.hundar

fk-bra att läsa

socialstyrelsen

hjälpmedelintetutet

japp massa felstavningar , det får ni stå ut med nu e jag trött i mössan! lycka till & kram

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

HannaM
0

Annars en stabil äldre omplacering, om han bara vill ha hunden som sällskap och inte till något särskilt hjälpändamål. Man kan nog höra sig för med seriösa uppfödare om dom vet någon bra hund som är i behov av nytt hem.

rataxes
0

tusen tack för hjälpen! ska kolla detta! =D