någon att prata med efter diagnos
Jag fick minna diagnoser i sommras, ADHD & Asperger. & nu efter har inte fått någon hjälp alls typ, jag har inte fått nån att prata med, det är bara min mamma som har fått massa hjälp & går och pratar med massa folk. men jag vill ju också ha lite hjälp, det ända jag har fått är medecin , men det hjälper väl inte mot allt ?
jag undrar om det är någon annan än jag som inte har fått nån direkt hjälp efter diagnosen ?

japp.. samm här
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#1 hur länge sen var det du fick din diagnos ? & har du också bara fått medecin, som om allt skulle vara bra sen, & att man inte skulle ha några problem ? :)

i okt förra året.har fått medz.prövar fortfarande ut rätt dosering på medzen.
förstår exakt vad du menar.först utredning.sen medz.sen då?
hur gör man nu då?vem hjälper en nu då?med ALLT ANNAT..då menar jag oxå ALLT ANNAT.
mitt liv e för rörigt å jag kämpar på men visst saknar jag en annan sorts uppföljning,hjälp att leva,att bearbeta saker å ting,att lära sig om på nytt..å massa annat.
ingen sån hjälp ännu har jag fått..
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#3 jag tycker det är väldigt dåligt att man inte kan få hjälp, utan dom tror att medecin ska hjälpa.
min mamma frågade om inte jag skulle få hjälp också, och dom sa bara nej, det finns ingen bra hjälp.
Jag blir så jävla förbannad, jag har ångest & har varit deprimerad, men nu när jag har blivit förflyttad till ett annat ställe, har dom inte tagit upp något av det, utan bara pratat om att jag ska börja med medecin för min ADHD. & nu ska jag inte behöva gå dit något mer, inte prata med någon inte läkaren eller nån psykolog. Läkaren skulle ringa i mitten av januari och fråga hur det har gått med medecinen & se om vi skulle höja dosen, men vad jag har hört från andra, så ska man göra regelbunda kontroller när man pröver en ny medecin, men enligt han så behöver inte jag det. ;ss
#4 Jag blir mörkrädd när jag läser hur du blir behandlad… Som att det inte räcker med de problem som AS och ADHD orsakar… Varför behöver din mamma mer hjälp än dig, kan man undra?!?
Tyvärr så är det ett vanligt problem med oss som har diagnos. Man får kämpa och kämpa för att få någon hjälp överhuvudtaget, SKANDAL!!
Jag fick i början komma på hyfsat regelbundna besök när jag började på min medicin. Sedan har jag bytt och prövat andra men nu har de inga tider för återbesök för de är överbelastade.
Kämpa på och hoppas du mår lite bättre av dina mediciner!!
Kram
#5 tack :)
medecinen tkr inte jag har hjälp , utan det har nästan blivit värre :/ Jag har börjat känna så som jag gjorde för 1 ½ år sen då jag var deprimerad, & jag bara ligga hemma i sängen & inte göra något. & jag vågar inte säga till mamma att det är så, fast hon har något märkat att det är något.
Jag vet inte om det är vanligt att känna så när man börjar med Concerta? att man inte duger till något, & man vill bara försvinna, i lördags viste jag inte ens om jag skulle klara natten :/
#6 Hur länge har du ätit concertan, har du ökat dosen nyligen?
Jag tyckte i början att jag mådde sämre men min läkare jag hade då berättade att det det var så det oftast är. Jag kände mig lätt irriterad o väldigt känslig, tyckte det var jobbigt att fokusera o ville vara själv men endå inte osv… Det var nog första halvåret iallafall det var jobbigt för mig men ökade dosen under den tiden också. Har nu fått antidepressiva utöver concertan för jag tyckte inte den hjälpte mot det.
Om du mår så dåligt så försök att berätta det för någon.. Måste ta kontakt med din läkare och berätta hur du mår så kanske han ändrar sig angående dina mediciner.
DU kommer att klara det, även om jag vet att det är jobbigt!!!
Massa styrkekramar!!
#7 inte alls länge, & jag är bara på 18mg & ska öka dosen i januari tror jag läkaren sa.
men min läkare är på semester, & jag har bara träffat han en gång & vet inte redigt om jag skulle våga prata med honom, eller någon annan :/
men fick du antidepressiva bara för att du mådde dåligt av concertan?
#8 Du måste våga prata med någon om du känner att du inte orkar längre… Det finns alltid hjälp att få men du måste be om den, okej! Du kan alltid skicka ett meddelande till mig om du vill skriva mer "privat" om vad som helst!
Jag hade antidepressiva innan och provat många olika innan jag fick min diagnos ADD. Vi med bokstavsdiagnoser har nog ofta depressioner o lägre stressnivå än andra. När jag fick Concertan så trappade jag ner på den antideppmedcin jag hade då. Men eftersom jag kände mig ledsen o utmattad så har jag nu fått en ny som jag börjat med. Skulle nog aldrig trappat ner på den tidigare heller antar jag.
Det tog lång tid innan jag kände någon positiv effekt av concertan, och den har hjälpt mest mot min trötthet och koncentration!
#9 Tack :)

Har inte heller fått någon som helst hjälp efter diagnosen. Vill inte äta medicin och har aktivt frågat efter annan hjälp hos min läkare och samtalskontakt inom psykiatrin. Dom säger att det inte finns något alls. Jag sökte på nätet och hittade adhdcenter i stockholm. Nu har dom väl inte så mycket att erbjuda mig men är man lite yngre hade dom mer. Märkligt är det.

Det är inte klokt att det fungerar så dåligt för alla som behöver hjälp inom psykiatrin, det är skrämmande!!
En vanlig biverkan är ju depression, så kräv att få prata med en läkare. Eller be din mamma göra det, bättre att hon tar över det ansvaret nu när du inte mår bra. Mår man dåligt blir det extra jobbigt att behöva strida för att få hjälp (tyvärr är det ju det vi oftast får göra). Du kanske behöver en tilläggsmedicin för att häva depressionen så att du inte går djupare.
Sköt om dig.
så va det för mig oxå jag fick mina diagnoser och fick min förtidspension och en spark i baken typ
ingen som brydde sig ett skit om hur jag mådde efter att ha fått diagnoserna det är några år sedan nu men jag är fortfarande så besviken får det verkligen gå till såhär?

Mig gav dom diagnosen bipolär 2 och medicin i somras. Sen blev jag remitterad till en öppenvårdsmottagning, men där fokuserade de bara på själva adhd-utredningen. Jag har påtalat vid flera tillfällen att jag behöver hjälp med att landa i detta men har inte fått nån hjälp. Strul med läkartider, folk som glömmer ringa, blev tillfrågad i juni om jag behövde en psykolog, men har ännu inte fått nån att prata med trots att jag mår skit. Det är som att ingen tar nåt ansvar.