Frågor ang ADHD
Jag fick min diagnos för ca 4 år sen och har medicinerat av och till med Concerta och Ritalin. Har även testat Strattera vilket dock inte fungerade särskillt bra. Så nu har jag lite frågor som jag har svårt att hitta svar på;
* Hur kommer det sig att Strattera bara funkar på vissa och andra inte? Vad är det för skillnad på metylfenidat och Strattera verkningsmässigt?
* Vad är det som skiljer sig i hjärnan hos folk som har ADHD och dom som inte har det?
* Hur kommer det sig att man inte reagerar på amfetaminer som "normala" gör? Verkar dessa substanser olika hurvida man har en sån här diagnos och vad är det i så fall för skillnad?
* Är det en myt att ADHD påverkar intelligensen? En del anser ju att bokstavsmänniskor är mer intelligenta och jag har också hört att man har lägre intelligenskvot om man har ADHD. Vad är sant och vad är inte sant?
* Om man har ADHD, kan detta påverka ens tolerans mot alkohol och andra droger förutom amfetamin?
Mycket tacksam för svar!
Nu kan ju inte jag speciellt mycket heller, men kan försöka svara lite iaf. :)
Varför folk med ADHD reagerar annorlunda på amfetamin.. Min läkare sa när jag frågade att vi med ADHD är så trötta hela tiden, så vi måste vara överaktiva för att kunna hålla oss vakna. Och när vi då får centralstimukerande så kommer vi bara upp till den normala nivån av aktivitet, alltså den nivån som de utan ADHD befinner sig på. Ifall du förstår..
Jag tror iaf inte på att ADHD på verkar intelligensen. ADHD har liksom inget med intelligens att göra. Min behandlare inom kinesiskmedicin sa att vi med ADHD är inte intelligentare, men vi är betydligt med snabbtänkta. Vi förstår saker långt innan andra gör det, ochd et tycker jag stämmer bra. Jasg fattar allt alla andra fattar, men jag gör det snabbare.

Det är det där lilla som kan göra hela ens dag! Och jag tycker det är så skönt att ha hittat ett ställe där det finns andra som förstår vad detta handlar om och som man både kan hjälpa och få hjälp av!
Vet du om det finns några bra sidor på internet med begriplig fakta om ADHD och hur man behandlar detta?
Så tack för att du tog dig tid, det gjorde min dag!
#0: Jag tror att svaret på många av dina frågor är: Människor är olika, fungerar på olika sätt och reagerar på olika sätt.
* Hur kommer det sig att Strattera bara funkar på vissa och andra inte? Vad är det för skillnad på metylfenidat och Strattera verkningsmässigt?
Så är det med en del mediciner. Likadant är det till exempel med mediciner mot depression. Viss medicin fungerar utmärkt på några medan andra inte får någon verkan alls eller kanske till och med blir sämre.
* Vad är det som skiljer sig i hjärnan hos folk som har ADHD och dom som inte har det?
Ingen aning.
* Hur kommer det sig att man inte reagerar på amfetaminer som "normala" gör? Verkar dessa substanser olika hurvida man har en sån här diagnos och vad är det i så fall för skillnad?
Här gissar jag. Jag tror att det beror på vilken "normal" aktivitetsnivå man har och att medicinen påverkar utifrån det.
* Är det en myt att ADHD påverkar intelligensen? En del anser ju att bokstavsmänniskor är mer intelligenta och jag har också hört att man har lägre intelligenskvot om man har ADHD. Vad är sant och vad är inte sant?
Såvitt jag har förstått finns det människor med ADHD som är både mer och mindre intelligenta än genomsnittet. Sen beror det säkert också på vad man menar med intelligens.
* Om man har ADHD, kan detta påverka ens tolerans mot alkohol och andra droger förutom amfetamin?
Det tror jag säkert. Det finns trådar om det här på sajten (använder du sökfunktionen tror jag du kan hitta en del). Svaret tror jag är samma som på din fråga om amfetamins verkan.
Angående intelligensfrågan så fick jag det förklarat så här av min neuropsykolog.
När "normala" personer gör ett intelligenstest som (ju består av en massa olika moment som mäter ett brett spektrum av begåvningar) så presterar de flesta väldigt jämnt på de olika momenten. De är ungefär lika bra eller dåliga på huvudräkning som på formsinne eller minnestesten. Detta gäller alltså även om de själva anser sig ha lättare eller svårare för olika saker- generellt sett så presterar de ungefär lika bra oavsett vilken begåvning man mäter.
Vi med ADHD (eller Bokstavsfolk över lag) däremot presterar väldigt ojämnt. Vi är ofta superbra på vissa saker, och har supersvårt för andra. Medelvärdet av testet, själva IQ:n kanske ligger på samma nivå som genomsnittet för "normala", men vi kan ligga långt över medel på vissa moment och långt under på andra.
#4 Stämmer det verkligen att vi med ADHD är ojämna trodde att det var typiskt för de med autismspektrumstörningar(t.ex asperger).Jag har fått för mig att de med ADHD är som "vanliga" människor (om det nu finns några) antingen duktiga eller mindre duktiga.Tror att om man är ojämn så bär man nog på drag av Aspergers också.
Det är väl ett ämne i hjärnan som vi med ADHD har brist på?

Som min utredare sa så var det snarare hur jag förhöll mig i förhållande till mig själv på testerna. Jag hade höga resultat på mycket men på en del saker låg jag "bara" på medel elller stax under och det var där man kunde se att jag hade problem. Jag var sämre än mig själv på delar som avsåg att mäta koncentration och uthållighet tillexempel. ohc om man tittade på hur jag utförde testerna kvalitativt så synte också brister, jag kanske fick rätt men gick en omväg eller gjorde det väldigt ostrukturerat.
Jag är rätt övertygad om att människor med ADHD är precis som alla andra, en del har låg begåvning och andra hög och ytterligare en del är alldeles normala. Men ibland kan man ju uppfattas som lägre begåvad. I situationer där struktur och koncentration krävs kanske iv inte kommer upp till den nivån vi egentlgien har och då kan man ju se ut att ha en lägre intelligensnivå än man egentlgien har.
Har för mig att det som är olika i hjärnan är kopplingarna?
#5: Ja, det kan även gälla ADHD. Tänk dig hur uppmärksamhetsstörning kan påverka hur länge du orkar koncentrera dig. Orkar du inte koncentrera dig kan det bli så att du presterar högt i början, tröttar ut dig och därefter presterar lågt.
Lustigt också med ADHD så kan man prestera högt 1:2 gången man tar ett test, och mycket lägre nästa. Andra gången blev det väl tråkigt eller något. Jag fick 135 på första delen av ett IQ test en gång. Nästa del gick så dåligt att jag inte ens slutförde. Fast det var liknande uppgifter.
Jag tror att detta som många säger att folk med NPF är intelligentare kan vara för att man måste klura ut saker för att kunna klara sig, då man ju inte funkar automatiskt som andra människor. Sen finns det ju de som tycker att lära sig saker utantill är intelligens, så som savanter, som kan hela böcker utantill, eller räkna upp alla viktiga saker som hänt på alla årtal etc. Men det är väl snarare minneskapacitet än intelligens. Och vad är intelligens egentligen. Jag känner lite att så himla intelligen kan jag ju inte vara som inte ens klarar vardagslivet…

#5 Precis som HannaM och Casiopeia beskriver det sa min psykolog som utredde mig med. Genomsnittet för personer med ADHD är inte annorlunda än för andra människor men man presterar olika på de olika testerna om man har ADHD. Hade man räknat på ett snitt så hade det inte sagt något om huruvida man har ADHD eller inte men det är när man ser att kurvan inte är rak.
"Tror att om man är ojämn så bär man nog på drag av Aspergers också."
Nu har ju jag autistiska drag i min diagnos med, men så som psykologen sa det till mig så har personer med ADHD svårt att växla mellan olika system och aktiviteter vilket begränsar den intellektuella prestationen på vissa områden. Dvs det är genom dessa testers ojämnhet man ofta kan sätta diagnosen ADHD, (det har alltså inte med Asperger att göra).
"Det är väl ett ämne i hjärnan som vi med ADHD har brist på?"
Såvitt jag förstått det har man kunnat notera en viss skillnad i hjärnaktivitet mellan normala och de med ADHD. Jag har läst om teorier som går ut på att personer med ADHD för lite noradrenalin (vilket delvis reglerar vakenheten) vilket kompenseras med adrenalin vilket i sin tur leder till överaktivitet och aggressivitet bland annat. Jag minns inte vart jag läste om den teorin men jag tycker det låter logiskt.
I vilket fall som helst så utesluter inte en eventuell ämnesrubbning att intelligenskurvan skulle vara av en viss typ hos en person med ADHD. Om ämnesrubbningen är "skadan" så är den intellektuella funktionen ett symptom på skadan.