Asperger integreras i autismbegreppet!
Jag har själv tolkat det som att HFA och Asperger är mer eller mindre synonymt. Vi har haft en del diskussioner om skillnaderna och vart lite förvirrade här, vilket vi också har tolkat det som att de läkare och psykologer vi kommit i kontakt med varit.
Hittade en artikel om att den nya "Psykbibeln" som skall släppas på onsdag faktiskt jämställer Asperger med autism.
En fungerande länk skulle vara bra 

Bra att du sa till aspie! Nu tror jag den skall fungera!
# Tack Elva, nu ska jag läsa 
Oj det var mkt att läsa. Översatte med google men min hjärna orkade ändå inte läsa och förstå allt. Förstår inte heller om det skulle vara negativt eller bra att slå ihop dessa diagnoser.
Kanske är för trött i hjärnan bara 

nu har jag läst en del. jag är väldigt väldigt dålig på att läsa allt innan jag reagerar, men jag väljer att reagera nu ändå:
jag visste att det var så. Asperger har länge setts som en form av autism "högfungerande autism". om man tänker efter så är människor med autism och Asperger ganska lika om man skulle skala bort det högfungerande. väldigt rått å kliniskt sätt att se på saken. jag tycker att det är viktigt att folk med Asperger har sin "egen" diagnos för deras självkänslas skull.. jag vet inte.. detta var bara min spontana reaktion här lite.. diskutera mera, detta var intressant!!
Jag tycker autism och AS skiljer sig rejält. Autistiska personer har liksom AS ofta ett intresse men de har också talsvårigheter och kan ofta enbart uttrycka få ord i korta meningar. Autistiska personer lever i sin egen värld helt frånkopplad från verkligheten medan AS lever i verkligheten med på sina egna villkor. Det är en klar skillnad mellan de två diagnoserna så att sätta in AS under ett autistiskt spektra är fel.