Hur lång tid att få diagnos?
Hej! Jag heter Sarah, är 18 år och håller just nu på med en utredning inom autismspektrumet där det lutar åt Aspergers syndrom.
Min fråga är; hur lång tid tog det för er innan ni fick er diagnos? Och hur började utredningen, alltså vem tog initiativet till att starta en?
Tacksam för svar!
För min del tog utredningen en vecka men vägen till uredningsdagen tog ungefär 3 år och det var jag själv som ville utredas
1# Hur gammal var du när du fick diagnosen?
#2 Jag var 50 år
Hej Sarah!
Jag fick min Asperger-diagnos när jag var 13 år.
Väntetiden på utredningen var en månad.
Utredningen varade i ungefär två månader, d.v.s jag fick min diagnos efter två månaders utredning.
Det var mina föräldrar som hade läst om AS och tyckte att det var väldigt mycket som stämde in på mig, därför utreddes jag för det.
Hälsningar från Lina.
Jag har nu inte Asperger men jag har ADHD. Själva utredningen tog inte lång tid. Bara två intensiva dagar i Uppsala (kommer från Åland) och en massa frågor till min mamma och min man efter det.
Jag kontaktade hälsocentralen december 2008 då jag misstänkte ADHD och mars 2009 kom jag till min psykläkare. Sommaren 2009 skickades remissen in men det blev något strul så jag vänta till november 2009 innan jag kom dit för utredning. Februari 2010 blev allting klart.
Jag skall just fylla 32 år.

Hej jag fick min diagnos ADHD i höstas och då var jag 48 år utredningen tog över 3 år.
Det började med att min läkare ville utreda mig för min rastlöshet och svåra sömnsvårighter och utbrändhet.
Hon hade länge misstänkt att jag hade ADHD så jag remiterades till Psyk för utredning och först 3 månaders vänte tid dit innan jag fick komma dit för ett samtal hos en läkare.
Efter detta samtal så beslutades det att jag skulle utredas och sedan ytterligare vänte tid nästan ett år till att komma tillbaka till samma läkare som gjorde en utredning på mig men detta räckte inte utan jag skulle även ha ett utlåtande från en psykolog och ytterligare en kölista tills jag kom till psykologen som gjorde sitt utlåtande sedan skulle läkarens och psykologens utlåtande gås igenom om utredningen skulle fortsättas.
Dom beslutade att utredningen skulle fortsättas och då hos neruopsykiatrisk kliniken dit jag remiterades jag fick rätt så snabbt svar i från dom att jag uppfyllde deras kriterier för en utredning och att en utredning skulle göras men att kö tiden låg på ca 12- 18 månader för en utredning.
När jag väntat i 13 månader fick jag besked att vårdområdena i stan ändrades så nu tillhörde jag ett annat vårdområde och då gällde inte min remiss längre utan den skulle i stället skickas till det nya vårdområdet.
Då hänvisade min läkare mig till ett privatvårdbolag och deras neuropsykiatriska avd.
Efter 3 veckor hade jag en tid där och efter ytterligare 2 veckor så hade jag gjort utredningen som tog en dag och fått min diagnos på ADHD.
Så sanslöst att det ska vara så stor skillnad på den offentliga vården och den privata vården och den privata vården kostade inte mer en den offentliga eftersom båda var anslutna till Försäkringskassan.
Lasse