Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2010 ggr
Rocktjejen
2010-03-01 22:17
0

Hur göra?

Hej! länge sen jag skrev här.

Det blev aldrig av att min utredning drevs vidare..jag gjorde ju olika tester hos min psykolog och hon kom fram till att min verbala språkförmåga inte var bra,trodde dock att det kunde ha o göra med att jag blev mobbad i skolan o därför inte intressera mig för skolan alls..saken är den att jag har motorik svårigheter och problem med den visuella perceptionen..klumpig bla.svårt att komma igång med vardagligheter så som att städa.Allt blir en ond cirkel och skapar ännu mera ångest:jag vet ju att jag hade dessa problem redan som barn men lyckats o dölja det väldigt väl bara..hade en varit mer högljudd utav sig kankse någon hade uppmärksammat en och förstått att något var på tok..Där kommer ju även det här med pengar in..dyskalkyli..Vet inte hur jag ska ro detta i hamn..eller är det bara att acceptera att man är sån här.?

Varm kram

Eva

timmelin
2010-03-01 22:20
0

Varför drevs inte utredningen vidare. Varför och vem bestämde att den skulle läggas ner?

Rocktjejen
2010-03-03 01:51
0

Det var ingen riktig utredning hos neuropsykiátrin utan det här var något som jag tog upp på den vanliga psykiatrin hos min KBT terapeft.Jag tog upp med henne att jag misstänkte/misstänker att jag har inlärningssvårigheter.Hon gjorde då en massa oilka test som jag fcik genomgå såsom att beskriva bilder o berätta vad som fattades på den,titta på andra bilder o göra en saga utav dem,räkna ut tal i huvudet,lägga pussel med kuber osv. ni har säkert gjort samma tester misstänker jag..Hon i sin tur kunde inte ställa någon diagnos utan då skulle jag få driva det vidare med neuropsykiatrin men hon tyckte inte att det var aktuellt..då hon trodde att det testet utgav..berodde på min mobbning i skolan och att jag ej var intresserad utav skolan..Jag märker ju att min dotter har vissa svårigheter som mig som det här med att komma igång med något överhuvudtaget.

I skolan fick jag hoppa över sådant jag inte klarade som bara sådant med finmotoriken..hur jag än försökt och försökte så fick jag aldrig till det..så till slut börja ja o skolka från allt sådant som ja inte förstod mig på och satte upp en tuff fasad istället för att inte verka helt dum i huvudet..

[Fiction]
2010-03-03 08:51
0

Ja du, det där med att vanliga psykologer försöker hitta andra orsaker till ens svårigheter känner man ju igen… Men ge inte upp för det! Din psykolog är ändå inte kvalificerad att remittera dig till en NP-utredning, för ngt sådant krävs det en psykiater.

Jag skulle råda dig att uppsöka en psykiater (obs! läkare inom psykiatrin) och be om att få göra ett s k snabbtest som heter ASRS på psykologispråk. Det är samma test som finns här. Du kan även skriva ut detta test, fylla i det och överlämna det till läkaren. Det bör ge denne en indikation om huruvida du bör utredas för ADHD eller ej.

Stå på dig och lycka till!

Zaphix
2010-03-03 11:23
0

Har du läs- och skrivsvårigheter också?

Varför jag frågar det är för att min bror hade ordentliga problem med finmotoriken när han var liten. Det hängde ihop med hans läs- och skrivsvårigheter sa de, så han fick träna upp finmotoriken i lågstadiet, och då blev även läs- och skrivsvårigheterna bättre.
Men han är väl inte en mästare inom motorik nu heller, men det fungerar bättre-

Han har också problem med att städa, diska och såna saker. Medan andra saker, på hans jobb tillexempel fungerar kanon.
Han har Asperger, men det tror jag inte har något med den saken att göra, fast jag kan ninte så mycket om det, så kanske.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

timmelin
2010-03-03 12:46
0

Håller med fiction. stå på dig

Kräv kontakt med neuropsykiatrin :)

Rocktjejen
2010-03-03 21:35
0

Tack! Mina svårigheter stämmer väldigt väl in på Damp..har kollat upp en hel del. själv.när ingen annnan förstår en så får man undersöka själv..Läs och skriv svårigheter vet jag inte om jag har..om det räknas som det vanliga med att kunna skriva och läsa bara..så fungerar det alldeles utmärkt..värre är det med att förstå vad som sägs och koncentrationen..