Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: annat-npf-relaterat
Läst 7728 ggr
[Fiction]
0

Slarvig eller pedantisk - diagnosrelaterat?

Jag har funderat lite kring det här med slarvighet kontra pedanteri och tänkte be er svara på två korta frågor:

1. Är du slarvig eller pedantisk?
  2. Vilken diagnos har du (eller tror du dig ha)?
Zaphix
0

Jag är sjukt slarvig och jag har ADHD.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

rataxes
0

det beror lite på. jag kan försöka skärpa mig och blir då överpedantisk för att ha koll. men sen brukar allt falla. jag skulle inte vilja säga att jag är slarvig, det är ett så negativt laddat ord, jag är väl mer fritänkare och tänker att var sak kan få en helt ny plats varje dag och hela tiden. haha. eller nåt. har ADHD.

[Fiction]
1

Jag har diagnosen ADHD med Aspergerdrag. Efter att jag påbörjade min medicinering med Ritalin, tycker jag dock att Aspergerdragen märks mkt tydligare och det skulle inte förvåna mig om jag i nuläget även uppfyllde kriterierna för en fullständig Asperger-diagnos.

Jag är definitivt pedantiskt lagd. Städandet är såväl maniskt som tvångsmässigt; jag dammsuger dagligen, tvättar så fort ngt har blivit smutsigt, diskar under tiden som jag äter och springer runt och plockar mestadels hela tiden. Jag tror att detta är ett resultat av att jag mår psykiskt dåligt av oreda och smuts, i kombination med det faktum att jag inte vet var jag skall börja städa om jag låter det gå för långt och bli för stökigt eller smutsigt. Mao är detta tvångsmässiga mitt sätt att överkompensera för att jag är ostrukturerad och har svårt för att komma igång med sådant som är oöverskådligt.

Vi kan se ett exempel på oöverskådligt kaos i mina garderober, som är det enda ställe där det råder fullkomlig oreda. Jag har på tok för mkt kläder och alldeles för lite utrymme och skulle verkligen behöva rensa upp, sälja av, kategorisera och organisera mina kläder. Jag stör mig väldigt mkt på oredan i skåpen, men kan inte komma mig för att ta itu med den… Foten i munnen

[Linsenhejhej]
0

1. Jag vet inte riktigt. Jag är inte direkt slarvig, men inte pedantisk heller. Jag tycker om att ha ordning på mina saker, och städar varje gång det blir stökigt.

2. Jag har Aspergers syndrom.

Emaljoh4
0

1. Jag är nog slarvig, har sällan koll på något. Det enda jag oftast har koll på är min mobil.  Mitt rum ska vi inte snacka om… *ingen kommentar! Flört*

2. Jag har ADHD.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

timmelin
0

Har troligtvis adhd

Är nog både slarver och pedantisk på samma gång.

Vill ha toppenfint och börjat många stora projekt, men det blir nog slarvigt.

Tur att jag har maken han är underbar. Han hjälper mig att hålla iordning på mig själv.

Om en slarver är att man inte ser att det är slarvigt så skulle jag vilja beskriva mig som en pedantiker i total kaos.

Musiken
0

Fruktansvart slarvig. Paborjar stadning, men hinner stoka ner under tiden som jag stadar :P Enda gangen det blir nagolunda fint ar om jag moblerar om och lagger alla losa saker i en lada under sangen. Tyvarr tar det ju inte lang tid innan de ar upplockade igen :P

Misstanker ADHD.

Axiom
0

Anser mig själv vara ordningsamt slarvig men polarna tycker att jag är en tvättäkta pedant.

Städar och diskar när jag känner behov utav det och mellan städtillfällerna kan det det dröja, brukar säga att det sker när jag har sömnbesvär av dammråttorna.

Har både Asperger och ADHD

JohannaEkroth
0

Jag är som Lina i #4 och jag har AS. Jag fungerar inte om det är ordning och det är prio 1, allt annat måste vänta. Jag stör mig fruktansvärt på små detaljer. Oskyldig

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Tassy]
0

Fruktansvärd slarver i vissa fall, och extrempedant i andra fall. Misstänker AS + ADHD

Mysan59
0

Jag är jätteslarvig men har jobbat mycket med det under många år, så lite ordning har jag fått på papper osv. Men jag har ju fyllt 50 år nu så jag har haft några år på mig att jobba med det. Men annars ligger det ALLTID saker framme hos mig, ser alltid rörigt ut ur jag än försöker hålla ordning. Jag har ADHD (diagnoserad).

Mirjami-78
0

Min son är super slarvig med städning men vill ha reda på vissa saker som han gillar tex. Pågor en utredning på han just nu om både ADD och ADHD samt AS. I mellan är han i sin egna lilla värld känns det som.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Emaljoh4
0

#10 Du beskrev mig bättre än jag själv gjorde!! Skrattande

Jag kan vara superslarvig, tappa bort papper, ha stökigt m.m, men… Jag kan fastna för små detaljer och det ska vara såååååååååååååååå noga, men hela helheten får vara stökig.

Det här är två varianter när jag städar mitt rum:

1. Om jag städar undan en bok, då börjar jag helt plötsligt läsa! Förvånad Så utan att jag själv vet om det sitter jag där på golvet och läser. Så går det med varje sak som jag ska städa. Det innebär att det tar väldigt lång tid och jag tröttnar på att städa.

2. En annan variant är att slänga upp allt på sängen. Det ser rätt städat ut då, men vad tror ni händer när jag ska sova? Jo, då slänger jag ner allt på golvet igen! SkrikandesObestämd

Musiken
0

#Hahaha, kanner verkligen igen mig med stadningen dar!

Emaljoh4
0

#14 vem skrev du till? Glad

Musiken
0

#15 Haha oj, glomde numret! Skrev till dig! :)

Emaljoh4
0

#16 Okej! Skrattande

timmelin
0

# 13. Ja sådan är jag också går in enormt stort och har värsta projekten igång. städar just nu ur ett förråd hemma. det innebär att nu har saker liggande lite varstans i huset och inte blev det bättre hihi

Men men skam den som ger sig, det blir nog kanonfint där också.

Har lärt mig att ha iordning på sakerna som jag har fått iordning på, ett stort steg fram för mig.

Skänke massor med grejer till erikshjälpen och det kändes ju kanon. både att jag blev av med det och att jag lyckades Glad

Ja det är livsfarligt att städa ur vissa saker, som tex gamla papperskort. Men nu slängde jag kort på folk jag egentligen aldrig tyckt så bra om och det kändes befriande dessutom så slängde jag alla kopior. värst vad mycket plats det blev plötsligt Skrattande

ForYourMalice
0

1. Pedant

2. Aspergers

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

[aspie]
0

Jag är nog ganska pedant men orkar inte med att städa och hålla ordning nu för tiden och det stör mig oerhört Rynkar på näsan

Har AS och ADHD