Tips på bra böcker!
Ni som har läst bra böcker om ADHD/ADD och AS (eller andra bokstavskombinationer) kan väl skriva ner dem här.
Skriv vad den heter, vem som skrivit boken och vad den handlar om!
Det är så många med bra tips men jag har svårt att hitta dem i olika trådar!!

Har rekommenderat denna i en annan tråd men kan ju lägga in den här oxå.
Innanförskap av Gunilla Brattberg
Hennes två tidigare självbiografiska böcker "Enastående" och "Guide i helvetet" är kanonbra. Denna har jag nyss beställt och tror den är jättebra. Gillar Gunilla B skarpt. Hennes liv är så likt mitt frånsett hennes skarpa hjärna förstås he he he
Jag fortsätter att tjata om Tony Attwoods bok "Om Aspergers Syndrom". Faktabok om AS, mest riktad till föräldrar med AS-barn. Boken tar upp olika kriterier och hur de yttrar sig, olika tips för att hantera det osv. Jag tyckte att det var en lättläst och väldigt givande bok. Att Attwood har en mer positiv syn på AS gör det lättare att ta till sig texten.
HH
#4 Attwoods bok du tipsar om är jättebra. Antar att det är denna du menar?
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127078353
Jag håller på att läsa hans senaste bok nu som jag varmt kan rekommendera
Precis den boken. Jag kan instämma i allt som står där!
Jag undrar om den andra du visar på, är en ny omarbetad upplaga? Ska försöka låna den på biblioteket.
HH
#6 Nej det är ingen ny omarbetad upplaga utan det är hans senaste. En tjock bok på 448 sidor. Tror nog du kan låna den på bibblan 
Gunilla Gerland har ju skrivit bra böcker
Cell C2 av Krystian Kawalec
Att handskas med "Emil" av Åsa Gravander
Härmed inbjudes…. av Åsa Gravander
Dessa tre böcker är underbara att läsa
#8 Åsa Gravander var en ny stjärna för mig. Vad handlar hennes böcker om?
Hennes liv i olika skeden.
I boken om "emil" så handlar den om hennes barn och den uppväxten före o efter diagnos.
Den andra boken är om hennes egen vals inom sjukvården o den är oerhört satirisk mot sjukvården. När jag läste den så blev jag helt inponerad av att hon överhuvdtaget överlevt
Cell C2 har on oxå varit delaktig i men då endast som stöd o så. Men den är oxå helt otrolig att läsa.
Rekomenderar dom starkt alla tre
#10 Låter spännande. Sk nog ta och kolla upp dom. Tack för tipset 
#10 Sökte på Åsa Gravander men hittade bara en bok på Danska. Böckerna du rekommenderade är väl på Svenska? Kanske hittar dom på bibblan istället
Dom är på svenska.
Emil har ISBN 91-973718-1-5 www.gravander.se
Härmed inbjudes… ISBN 91-973929-0-1 www.gow.nu gow@gow.nu
Cell C2 ISBN 91-973929-5-2 www.gow.nu gow@gow.nu
Prova o sök på dessa eller maila
#13 Tusen tack för länkarna 
Så lite, kul att kunna bidra med nåt :)
Nu hittade jag massor av Gravander 
Härligt, jag tycker hon skriver så himla bra, bara svenska rakt av liksom inga konstiga ord o så
De är ju inte så dyra böckerna heller så man behöver ju inte ruinera sig om man så säger
Nä, det brukar va ganska bra priser, köpte mina direkt på en föreläsning
#20 Jag började läsa den men orkade inte fortsätta att läsa den. Vet inte varför men jag tyckte början var seg. Jag kanske bara var trött 

Jag rekommenderar "Flickor med ADHD" som jag har recenserat här. Och Gillbergs bok om Asperger syndrom. Orkade inte läsa igenom tråden så noga, så någon annan kanske redan nämnt dem, men båda har jag haft stor nytta av, framförallt den första, den andra boken är ganska allmän så den har störst värde för dem som funderar på diagnos eller nyss fått den, en bra bok för folk i omgivningen att läsa så de får lite bättre koll på diagnosen Asperger.
#22 Bra rekommendation Elva. Dessa böcker är mkt bra . Speciellt den om flickor och adhd

Jag tycker mycket om En guide i helvetet av Gunilla Brattberg, även hennes andra böcker tycker jag är mycket bra.
* ~* Ha en bra dag *~*

Den handlar om AS kanske jag ska tillägga.
* ~* Ha en bra dag *~*
Vad roligt att ni har så många bra tips
nu har jag massor att läsa!!! Fortsätt gärna om ni kommer på några andra böcker eller filmer!!
Tack o kramar Jenny
Har du läst hennes senaste? Jag får hem den vilken dag som helst 
#28 Menar du denna Timmelin? Om inte så är denna oxå jättebra 
Ja du är ju fantastiskt (y) aspie. Precis den boken menade jag. Gud du löste ju det.
Visst är den super super bra
#31 Ja, jag tyckte den var jättebra. Det är en jätte klok pojke den där Luke 

Jag har också några boktips:
"Vi som förstår djurens språk. En nyckel till hur djur ser världen." av Temple Grandin och Catherine Johnson
Temple Grandin har autism och är fil.dr. i husdjursvetenskap och arbetar som bitr. professor i USA. Hon har betytt mycket för hur husdjuren hanteras och har skrivit flera böcker om det och två om autism. Hon är namnkunnig.
"Min vän Henry" av Nuala Gardner. "Den gripande berättelsen om en autistisk pojke och hans hund".
Socialstyrelsen har gett ut "ADHD hos vuxna och barn". Det är en kunskapsöversikt.
"Vuxna med DAMPD/ADHD" av Vanna Beckman
"Autism:relationer och sexualitet" av Gunilla Gerland. Som redan beskrivits.
"Barn ungdomar och vuxna med Asperger syndrom. Normala, geniala, nördar?" av Christopher Gillberg som också är namnkunnig och har skrivit mycket.
Även jag vill varmt rekommendera Tony Attwoods böcker. Han kommer f.ö. till Sverige och föreläser i juni.
Torey Haidens böcker har ni väl läst? Dom är ju helt underbara.
Vill man ha en bok som får en att skratta och gråta och visa alla känslor man har så är dessa böcker helt underbara

#34 Jajjamen… Läst dom allihopa och är inne på fyrtiofjortonde varvet av burpojken (den enda jag äger). Vissa av dom har varit svåra att få tag på på biblioteket. För att underlätta för andra som vill söka så stavas efternamnet Hayden.
Haha, ja det gick snabbt att skriva namnet. :)
Ja det är en tidslösa böcker som alltid är lika populära och som du säger även svåra att få tag i på biblioteket. Vissa har dom ju inte ens.

#34 Ja hennes böcker är bra och mycket lättlästa.
Det här matrl använder jag när jag är ute o föreläser om detta underbara ämne.
Foldrar från Specialpedagogiska institutet SIT (fd SIH), 0611-887 70:
Känner du igen JOHAN. Asperger 10 år, Känner du Olle med autism 5 år
Känner du igen ANDERS med Asperger 18 år,
Känner du LISA, med Asperger 11 år
Se även på deras hemsida: www.sit.se
här finns även en förteckning över Specialpedagogiska läromedel
Specialbroschyrer
Autism och autismliknande tillstånd
Aspergers syndrom Riksföreningen Autism 08-702 05 08
Faktablad från riksförbundet Attention 08/ 709 22 69
Barn och ungdomar med DAMP, RBU 08-736 26 00, broschyr samt häfte
Social fobi, att känna sig granskad… Kåver, Anna
Cura förlag 08-84 68 40
Medicin mot ångest och förtvivlan Beckman, Vanna
Fjärilar i magen Furman, Ben
Det är bara att fråga…. Gerland, Gunilla
En riktig människa Cura förlag
Lycklig varannan onsdag Boethius/Rydlund, Christina Cura
Om de bara kunde skärpa sig Iglum, Lisbeth Studentlitteratur
Fräknar på hjärnan Eriksson, Monica
Kasperdockan Ellnefors Eva
Att handskas med Emil Gravander Åsa
Att handskas med diagnoser Gravander Richard
Bokstavsbarnens ABC Gravander Åsa/Widerlöv Malin
Ett helvetes liv Lindqvist Lennart m fl
Gravanders förlag 054-24 06 90
Aspergers syndrom inifrån Riksföreningen Autism
Autism, svårigheter och möjligheter Specialpedagogiska
skolmyndigheten
Ångest Pfizer 08-519 062 00

#38 SIT finns inte mer. Numera heter det specialpedagogiska skolmyndigheten www.spsm.se.
Hemsidesadressen sit är inaktuell.
Läromedelskatalogen kan rekommenderas för dem som behöver.
Foldrarna är lättillgängliga. Finns de att få tag på ännu?
#39 Attans miss från min sida, har tyvärr inte uppdaterat på ett tag eftersom föreläsningar mm legat nere ett bra tag nu.
Foldrarna ska vara tillgängliga ännu, det är en annan grupp som oxå använder sig av dom och dom ska ha betällt för ett tag sen.
Men det brukar aldrig vara problem att beställa dessa via wwww.spsm.se, dom informera oftast om nått häfte utgåt o nåt annat kommit ist

#40 Jag förstår det. Det är inte lätt att hänga med i alla namnbytena på den myndigheten
#41 nä verkligen inte, men dom är bra att ha o göra med så man får stå ut. 

Jag gillade Sofias egen bok och Sofia vuxen med sitt MBD av Märta Tikkanen. Det är självbiografiska böcker som handlar om Märtas dotter Sofia som har MBD (Add/adhd) och en lätt utvecklingsstörning.
Annars älskar jag Temple Grandin. Alla borde se "Kvinnan som tänker som en ko" (The woman who thinks like a cow) på Youtube. :)

#43 se inlägg 33.
"Vi som förstår djurens språk. En nyckel till hur djur ser världen." av Temple Grandin och Catherine Johnson
#44 och 33
Vart kommer Attwood att föreläsa någonstans? Vet du det?

Han kommer att föreläsa i Stockholm 7-8/6. Dag 1 "KBT i vardagen" och dag 2 "från ungdom till vuxen".
Mer info finns på www.cortexutbildning.se
#46 Tusen tack Sighni 
Nu har jag beställt Attwoods senaste bok, på biblioteket. Ska bli intressant.
HH
#49 Nej, precis den!
HH

#49 Den har jag och jag vill varmt rekommendera den.
Mina tips, bra men på engelska:
Understanding women with AD/HD av Kathleen G.Nadeau och Patricia O.Quinn
Women with Attention Deficit Disorder av Sari Solden
Survival tips for Women with AD/HD av Terry Matlen
Sari Solden och Terry Matlen har själva ADHD 
# 53
DEN vill jag läsa….
Låter väldigt roligt!
#54 Ja låna den på bibblan för den var jättebra 

#52 Är " Understanding women with AD/HD" av Kathleen G.Nadeau och Patricia O.Quinn samma som #22 rescenserat? I så fall kan det ju vara lättare att läsa den på svenska.
# 56
Tyvärr, det är en annan. Tror dom här jag skrev om bara finns på engelska, än så länge.. 

#57 Ok!

#52 Är den mer inriktad på vuxna kvinnor då? Tänkte på ADHD hos flickor som är en kanonbok men som har lite större vinkling mot barn.

#52, 59 Jag förstår det som att det inte är samma bok även om en av författarna varit med i båda två.
# 59
Förlåt, tog lite tid innan jag svarade…
Mest inriktning mot den vuxna kvinnan 

#61 åååå jagvet vad jagska önska mig i födelsedagspresent då!
jag läser mozart och valen just nu. den är jättebra. handlar om kärleksrelation för två personer med AS
har ni läst den?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#63 Ja, och det finns en film som heter Crazy in Love ("svensk titel") som är baserad på boken.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#64+64 Har set både filmen och läst boken, helt underbara