Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 6253 ggr
ForYourMalice
0

Erat specialintresse?

Mitt specialintresee är djur, och specialintresset i specialintresset så att säga är djurpsykologi och djurs näringslära.

Vad har ni för specialintressen, om ni har något?

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

[Linsenhejhej]
0

Mitt specialintresse just nu är engelska språket.
Men jag har många intressen: Djur, fotografering, böcker, skrivning, teckning och datorn.

HellviHumle
0

Jag har gått igenom många stadier. Olika ämnen som jag plöjt igenom på biblioteket. Astronomi, botanik,kemi, hundar, djur, foto, fåglar osv. Ibland har jag dessutom snöat in på "delämnen". Svenska orkidéer t ex.

HH

[Tassy]
0

Djur (främst gerbiler), naturvetarämnen (främst forskning och biologi, labbarbete), datorer, zelda.

[Fiction]
0

Mina specialintressen är främst musik, film, beteendevetenskap, psykologi, det svenska språket, mode och kostfrågor.

ForYourMalice
0

Varierar det? Du har aldrig en konstant?

# 2 Samma med dig?

Tänkte om det fans en del som liksom var störst eller som ni alltid går tillbaka till.

Men det låter ju som intressen vem som helst kan ha (ta inte illa upp, snälla!). Jag tänkte mer ett intresse som tar upp all din tid eller som är det enda du är intresserad av att prata om. Så är det i alla fall för mig och mitt intresse. Pratar man inte om det är jag nästan i princip okontaktbar inom andra intresseämnen.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

[Linsenhejhej]
0

#5: Jag brukar ha ett visst intresse i några månader i taget.
Vissa intressen tyner bort, andra finns där hela tiden.
Jag har väldigt intensiva intressen som tar all min lediga tid.
Jag brukar att bli utmattad efter att bara tänka på mitt intresse en längre period.
Det enda jag pratar om är i stort sett mina intressen.

[Tassy]
0

#5 Jo visst är det normala intressen, men på en onormal nivå. Men ska man generalisera så tycker de flesta om djur också till exempel.

Jag är helt insnöad på gerbiler och dess genetik, kan sitta i timmar och bara räkna räkna räkna om och om igen. Det går igen i mitt biologiintresse, genetik/DNA, som går igen i forskningen.

Datorintresset handlar mest om att koda, men jag lever typ framför datorn, och när det är som värst så har det hänt att jag har suttit 5 dygn framför datorn utan sömn.

Zelda där snackar vi nörderi som går utanpå det mesta. Jag kan hela ocarina of time utan och innan, varje liten detalj typ. Kan babbla om det i timmar trots att folk inte orkar lyssna.

Bara för att det råkar vara ett vanligt intresse betyder det väl inte att man inte kan bli uppslukad utav det? Jag tycker alla ovan nämnda verkar "normala"? Jag tar absolut inte illa upp, men jag undrar hur du tänkte bara. Jag är förvirrad.

ForYourMalice
0

Nu förstår jag dina intressen.
Det lät bara så ordninärt när jag först läste det, men nu när du förklarat så förstår jag hur du menar och kan hålla med om att det är extraordinära intressen.

[Tassy]
0

#8 Det kanske beror att jag är trött och inte orkade gå in mer detaljerat? så det såg nog väldigt alldagligt ut helt enkelt. Glad Men ingen fara med det, klart man får undra Glad

[dcpower]
0

jag e helt ny här men mina intressen e för tillfället, drakar,monster å militärer å krigare jag får ut mina aggressioner då:):)

HellviHumle
0

#5 Foto har alltid funnits även om jag inte kunnat ägna mig åt det så mycket som jag skulle vilja. Jag hoppas det blir bättre framöver.

Mina intressen är, som du sa till någon annan, inte ovanliga. Det udda är väl att jag ägnat mig åt ett intresse i taget och då snöat in på det. När biblioteket var genomgånget så bytte jag intresse. Det har handlat om något eller några år på varje. En del av alla intressen flyter dessutom ihop så det finns ju inga skarpa gränser.

HH

BMTech
0

Bilar och framförallt bilstereo är mitt stora intresse…

[Fiction]
0

#10 Drakar och monster. ^^ Hihi.

Det fick mig att tänka på att jag en gång i tiden var besatt av alver och älvor och ägnade veckor åt att surfa sagodjur på nätet.

[dcpower]
0

hehe, jag vet jag e lite "barnslig" trots mina tjugo årXDXD fast man ska ju va barn så länge man kan nu har jag inom snar framtid ADHD diagnos men MINA diagnoser som jag haft innan e MÅÅÅNGA p.g.a att psykologerna inte vetat va jag haft jag har haft diagnoserna Borderline,känslomässig störning, autism Asperger, Asperger med autistiska drag, utvecklingsstörning:S:S ja ni förstår säkert att mamma börjar bli trött på deras konstanta ändringar i diagnoserna men jag kände igen mig i ADHD när jag läste om det å då berättade jag det å då hade personalen sagt att dom oxå trodde det när dom studerat mig ända sen jag kom(7 augusti 2009) å då började doktorn titta i mina papper å sa att jag hade kraftiga ADHD symptom å senare i vår ska jag får börja med Concerta om jag går med på det

[Fiction]
0

#14 Barnslig och barnslig… Jag är snart 31 och fortfarande lika barnsligt förtjust i sagoväsen, så… Flört Ta vara på den egenskapen; det finns på tok för mga fjortisar där ute som "leker vuxenliv" och inte har barnasinnet kvar.

Ylva-Li
0

Mitt specialintresse är katter, katter och katter typ. Är intresserad av genetik, beteende, sjukdomar osv. Läser mycket om det och funderar. Tar nog upp mestadelen av min dag.
Sen har jag småintressen som kommer och går. Scrapbooking, smyckestillverkning, målning/teckning, vissa datorspel. (spelar för tillfället world of warcraft som en tok..)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

rataxes
0

mitt specialintresse är nog människor, psykologi, funktionshinder.. allt som har med människor att göra.. asså mest det psykiska osv.. beteende också.. skriva, läsa och sova. jag älskar att sova.

Svea-
0

djur…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[Fiction]
0

Jag vill göra ett tillägg: Medicin. Alltså som i vetenskapen och inte som i läkemedel. Hur kunde jag glömma det? Det är ju egentligen ett av de mer utmärkande specialintressena för tillfället. Min släkt klagar jämt och ständigt på att det är det enda jag pratar om… Men det är ju sååå intressant!

Jag skulle lätt kunna tänka mig att inrikta mig på att skriva vetenskapsjournalistik i framtiden av denna anledning. Glad

ForYourMalice
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kul och intressant att höra om allas specialintressen här!

Tycker det är roligt att få lite perspektiv, sen är det intressant att höra hur olika alla ärTungan ute

#14 & 15
Har ni kollat upp http://www.creaturesinmyhead.com/?
Skitsöta små figurer och monsterTungan ute

Måste bifoga en bild jag gillar, såhär känner man sig ibland..

ForYourMalice
0

Det är den största delen i mitt intresse. Älskar att lära om precis ala djur men katter, det är näst bäst! Hästar och ormar kommer på delad förstaplats ;P

Har tre kissekatter själv

HannaM
0

Har inte AS så om det är specialintresse på den nivån vet jag väl inte men illrar är en stor passion i livet. Allt ifrån kost och genetik till att ha koll på uppfödare utomlands och veta allt om alla illrar=p

ForYourMalice
0

Njaa det var mest folk med AS jag var fundersam över.. =P

HannaM
0

#23 Jag förstod det=) Men eftersom jag ägnar stor del av min vakna tid åt just det här så tänkte jag berätta det ändå. Det finns ju fler än människor med Asperger som har väldigt starka intressen och ibland är det svårt att veta vart "specialintressegränsen" går tycker jag.

[Fiction]
0

#20 Åh! Tack för länken! Glad

Fnyfniken
0

Fiction, har du läst något av Matt Ridley (Genome, the Red Queen, Nature vs Nurture, etc) Fantastsikt vetenskapsjournalistik (men väldigt speciellt om genetik förstås). Annars kan jag tipsa

[Tassy]
0

#26 The red Queen, handlar den om det biologiska röda drottningen teoremet?

ForYourMalice
0

#25 & 27

sorry men tycker ni inte att ni är liiite OT här…?Tungan ute

Fnyfniken
0

Om det biologiska röda drottningeteoremet innebär att måsta utvecklas så fort det bara är möjligt för att hänga med alla andra (running to stand still) så gör den det, ja. Inom genetiken. Massor av intressanta grejer med vedertagna ideer som kanske inte riktigt stämmer.

Och jag såg Richard Dawkins Så Gick Det Till om evolutionen i bokhandeln idag. Den ska jag ha. Jag har läst hans Den Själviska Genen fast på engelska, och han är super. Slut på OT. Skrattande

Mosaik02
0

Teknik och datorer och WoW

att vara tjej och kunna mycket om datorer är rätt ovanligt och män brukar bli grymt förvånade när dom inser att man kan mer än dom

teknik jag älskar tekniska prylar lära sig hur dom funkar hur dom ser inuti och så vidare

vet inte om bruksanvisningar är ett intresse men såna älskar jag och jag läser alla möjliga

WoW är en inbiten spelare sedan 4 år tillbaka och det finns så oerhört mycket att lära sigläser väldigt mycket om spelet hur man spelar och så vidare spelar även ett antal gånger i veckan

för mig betyder det oerhört mycket att för första gången i livet inse att jag kan något och det gör mig oerhört stolt

ForYourMalice
0

Okej, intressant att höra!
det låter som ett riktigt inbitet intresse det där..

[Tassy]
0

#29 Exakt så, då har jag också nogt att läsa, tack för tips! Skrattande

Förlåt för OT.

BMTech
0

Jag är nog skruvat på samma sätt som du precis.

Dock spelar jag inte WOW för jag vågar inte testa med risk för att fastna totalt :P

Mosaik02
0

tja det finns ju en risk att bli beroende men jag tror att den risken är nog lite mindre om man vet om det och försöker ha det i bakhuvet och sätta upp lite regler för spelandet som att det verkliga livet går alltid före ta några dagars paus mellan varven o så vidare

sen har jag sktivt valt att inte gå med i någon Guild och jag spelar rätt sällan med andra så kan man spela när man vill

Zaphix
0

Specialintresse.. Har ju inte AS men är väl nörd.

Så fort jag hittar ett intresse så blie jag alltid lite väl engagerad.. Just nu, eller ja varit det länge, är det hästar och PNH (Parelloi Natural Horsemanship). Försöker lära mig så mycket som möjligt och planerar och lägger upp hur jag ska träna typ jämt. :)

Har spelat WoW också som några andra här. Mest under gymnasiet, spelat i perioder sedan beta-versionen släpptes. Under ett år i gymnasiet såg dagarna ut:

Skola: 08.00

Sova: 16.00

Spela: 23.00-08.00

Halva tiden då jag var med i en amerikansk guild. Resten av gymnasietiden var jag med i en austraiensk guild, raid-tiderna var 09.00-12.00, blev mycket skolk alltså..

Så även fast man inte har AS kan man ha specialintressen. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ForYourMalice
0

Jo men det är en del av att ha AS att man har ett intresse som tar upp all elelr mycket av ens tid, och det är tyvärr bara såna jag efetrfrågar.. På dig så får du ursäkta men det låter lite mer som att du är spelberoende, speciellt eftersom WoW är ett sånt beroendeframkallande spel.

HannaM
0

#36 Jag lovar, människor som inte har Asperger kan ha samma sorts specialintresse. Det kan ju vara så att man uppyller DET diagnoskravet till 100% men inte resten och därför inte bli diagnosticerad med apergers syndrom. Det finns helt "vanliga" människor som lägger ner mer eller mindre all sin vakna tid på saker och ting. Bara för att något är ett diagnoskrav betyder det inte att företeelsen är specialreserverad åt dom som har diagnosen.

Likaväl kan en människa utan adhddiagnos ha jättesvårt att sitta still och ha "myror i brallorna" men inte ha några andra svårigheter som man har vid ADHD. Det är fullt möjligt.

Zaphix
0

#36: Är du beroende av djurs näringslära då? Det verkar så.

Bara för att spel är ens intresse behöver man inte vara beroende. Men visst, ha fördomar…

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

B-b-b-bosse
0

#0 Det heter ert specialintresse.

ForYourMalice
0

Mycket möjligt, men varken ert eller erat finns med i Svenska Akademins ordlista så hur ska man veta i denna uppsjö av ord vi har idag vad man ska skriva?

Elelr så kanske du ska låta mig få skriva som jag vill, det är ändå inte så mycket jag kan göra för att ändra det såhär i efterhand.

[R-eviresco]
0

Jag har också perioder där jag intensivläser om ett ämne, men även sådant som hänger kvar. Det jag intresserat mig för i perioder har bl.a. varit seriemördare, sjukdomar & diagnoser, kända personer (typ favoritskådespelare/författare), djur A-Ö etc.

Det som stannat kvar längre är min läsning. Ända sedan jag gick i första klass har jag läst som en galning och varit med i x antal bokklubbar. Vissa bokserier läste jag fanatiskt.

[aspie]
0

Ert eller erat säger man ju lite beroende på vart man bor oxå. Förr sa man edert.

Inte så mkt att klaga på tycker jag. Vi begriper ju ändå vad som står eller hur?Flört

ForYourMalice
0

Okej, intressant att höra!
Jag hörde om en person som hade AS vars intresse var att lära sig saker, han gick ut med högsta betyg i alla ämnen i skolanTungan ute

Fnyfniken
0

Jag har läst om att folk med ADHD ofta hyperfokuserar och lär sig allt om ett ämne, just för att de har svårt att förstå delar om de inte har något att hänga upp det på, dvs var det hör hemma i helheten. Jag vet att jag definitivt är sån.

BMTech
0

Japp jag har ADHD och jag hyperfocuserar och lär mig allt om det som är intressant…

Och jag har en del nytta av det på jobbet oxå då jag gillar teknik och jobbar på en tillverkningsprocess.

Så i vissa fall är jag ju en tillgång när saker krånglar och så vidare för jag vet ju exakt hur allt funkar oftast annars sätter jag mig in i det..

NaimaG
0

Mitt specialintresse är kaniner men utöver det har jag även geologi, astronomi, musik, palenteologi, psykologi och mytologi jag ständigt växlar mellan.

SukoshiBaka
0

Musik.

Jag har flera små-intressen som jag tycker "visst, dethär är kul att arbeta med", men musik.. shit, jag brinner för det bara.
Allt som rör sig om musik suger jag upp som en tvättsvamp, jag kan nästan all musik som spelas på alla radiokanaler, lärde mig gitarr och bas på ungefär 2-3 månader (spelade flera TIMMAr varje dag) och lärde mig då helt själv.
Kan sjunga, sjunger så mycket jag kan och det är överallt.

Lär mig piano justnu och jag har bara spelat sen Januari dethär året, men kan redan låtar som folk efter 3-års tid skulle klara av. Man kan spela ett långt stycke för mig och jag kan spela det nästan felfritt efter att jag har hört den.

Hehe.. :p

Emaljoh4
0

Taskigt att du bara "frågar" efter de med AS!? Obestämd

Man kan ha specielintressen ändå, men räknas inte det, så skitsamma då!!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

timmelin
0

Hej har inte AS men älskar att sticka

Har inte stickat så länge men nu slukar den mig totalt. Få kämpa att få annat gjort Tungan ute

Här omkring i min villa  finns stickböcker lånade på bibblan, går på stickcafé, garner som är inhandlade. Måste hålla i plån boken så gubben min inte blir tokig Skrattande.

Har tre projekt igång samtidigt !!

Ja tala om specialintesse

Är en ADHD troligtvis, väntar på utredning men käkar Concerta efter att överläkaren tyckte att min problematik var så stor och att adhd   typ stod i pannan på mig ( han sa det dock inte haha)

Musiken
0

O-dianostiserad, men mina intressen varierar. Oftast sa sitter de i fran 3 manader till nagra ar. Just nu ar det virkning som ar mitt stora intresse. Sitter har med inflammerade och varkande fingrar och forsoker skriva och ar i full fard med att oppna upp en webshop. Andra stora intressen jag haft ar troll. Var helt besatt!! Varenda vaken minut spenderades med nasan i troll-bocker, och det gick sa langt att jag var overtygad om att det bodde troll i skogen och att jag var en bort-byting. Spenderade manga timmar dar ute i ett forsok att fa kontakt med dem :P

Sen har jag varit helt insnoad pa att rita ocksa. Mellan 2003 och 2006 sa ritande jag varje ledig minut.

Gitarr var ett stort intresse forr ocksa.

Illrar ar ocksa en stor passion och pojkvannen haller pa att fa spader pa mig da jag sitter och letar efter information om sjukdommar, genetik och pratar om dem hela tiden haha.

Det varierar som sagt :)

timmelin
0

Haha känner igen mig så totalt i dig då intresset varierar. Just nu pendlar det mellan feng shui och stickning.  Sedan när jag tränar så satsar jag på det och tappar det sedan efter ett tag.

Blir galen på detta, typiskt ADHD. kan man aldrig behålla ett intresse rakt igenom

Där har ju många med AS ett försprång antar jag, dock inte helt då sonen har AS och hans intresse varierar också Skrattande

Skillnaden mellan han och mig är att han slutför det, jag nafsar bara hihi

DodeN
0

Har "bara" adhd-diagnos men enhel del AS drag fast inte så jag uppfyller diagnos, men mina specialintressen har varierat lite över tid, men stora biten sen jag var liten typ 10år har varit hjälpmedel i olika former.

Min bästis i grundskolan var rörelsehindrad och när hon fick ny rullstol så kunde inte arbetsteapeuten ställa in den rätt, utan när de hade gått ringde min vän mig så skruvade jag och hittade lösningar. Var samma sak nu när vi är vuxna, hon fick problem med sin permobil och ringde arbetsterapeuten som kom och tittade och sa att hon pratat med företaget som tillverkar rullstolen men att det inte fanns någon lösning på hennes problem.

Då ringde hon mig, och jag åkte dit och fixade till allt på någon halvtimme.

Är helt självlärd och det är inte förrens på senare tid som jag har börjat läsa in mig mer och prata med andra. Skruva och testa och fundera har varit mitt sätt att lära. Började plugga till arbetsterapeut fast blev sjuk så det fick jag ta paus ifrån men jag vill plugga klart sen.

Drömmen skulle vara att få utveckla hjälpmedel och komma på nya lösningar. Det är jag helt insnöad på. Slår både min och sambons arbetsteapeuter på fingrarna.

När han skulle prova ut ny rullstol så hade jag redan fyllt i beställningslappen åt dem och precis det jag hade fyllt i blev det, då var det en riktig expert nämligen en från företaget som tillverkar rullstolen som provade ut den. :)

Sen jag fick min diagnos så har det blivit ännu mer med kognitiva hjälpmedel som jag kan sitta i timmar och läsa om och fundera ut andra lösningar som kan funka bättre osv. Blir ett par mässor/år som vi åker på också för att jag ska uppdatera mig.

timmelin
0

O önskar dig lycka till

satsa hårt behövs för oss alla

Niklas
0

Mitt största specialintresse just nu är nog iPhone. Jag är helt besatt av den. Glad

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Tassy]
0

Nu har jag snöat fast i att designa/organisera/strukturera upp stamtavlor.

Ritar dem i photoshop, kodar dem i html, organiserar färdiga menyval för genuppsättningar hos gerbiler… sorterar föreningsnummer.. och ja Tungan ute

MichaelE
0

Dator och Musik, känner mig lite nördig Obestämd

Spacegirl31
0

Skapande, kreativa saker.

* ~* Ha en bra dag *~*

Mysan59
0

Ett intresse som jag alltid har haft är böcker… Har JÄMT en bok på gång. Djur är också ett intresse som alltid har funnits och alltid kommer finnas.

Sen det övernaturliga som jag läser mycket om i perioder. Jag är ganska mycket periodare, kan hoppa på saker och vara sååå  intresserad och så dalar det sen efter några veckor månader…

coffee-girl
0

Jag är visserligen odiagnosticerad än så länge…

Men specialintresset just nu är skriva, skriva och skriva ännu mer! Förutom bloggande, så skriver jag noveller, artiklar, kåseri, poesi och lite allt möjligt. Glad

Detta är det stora intresse jag har haft de senaste 10 åren, dvs sedan nån gav mig uppmuntran till att jag verkligen kan skriva. Då vågade jag äntligen försöka, och det blev ett nördintresse.

Emaljoh4
0

#59 Skulle varit kul att få läsa din blogg. Glad vad heter den?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Mysan59
0

#59 Va kul… Håller med #60 skulle vara roligt att få läsa lite Flört

BMTech
0

#54 iphone är en extremt intressant produkt som jag inte fattar hur jag har klarat mig utan tills för ett tag sedan…
Den är oxå ett stort hjälpmedel för mig.

Så jag är fast och insnöad totalt på iphone jag oxå :P

Niklas
0

#62: Men du, då borde du vara med på iPhone iFokus:

http://iphone.ifokus.se

Det är nog lätt att avskräckas av priset innan man förstår att det inte går att jämföra den med en mobiltelefon.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning