Min pappa har Aspergers syndrom
Läs denna intressanta artikel som är skriven av sonenn till en pappa med Aspergers syndrom.
http://www.pedagogisktperspektiv.se/ppartiklar/min_pappa_har_Asperger_syndrom.pdf
Vilken fin berättelse! Tack Aspie för att du länkar!
Jag tyckte särskilt om slutet:
Jag skrev det här för att jag ville slå ett slag för annorlunda föräldrar. Alla bokstäver jag skrivit här kan egentligen kokas ner till att alla kan vara fantastiska föräldrar. Människor kan ha olika egenskaper som gör föräldraskapet till en utmaning. Man kan vara en dålig lyssnare, överbeskyddande, en smula egoistisk eller ha Asperger syndrom.
Om man saknar strategier för hur man ska hantera dessa egenskaper i sitt föräldraskap så tror jag definitivt att det kan uppstå problem. Om man däremot kan reflektera över hur man fungerar så har man lika goda förutsättningar som alla andra att uppfostra barn.
Jag kan tänka mig att aspies med sitt sinne för struktur och rutiner är utmärkta småbarnsföräldrar. Små barn gillar ju rutiner.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag gillar berättelsen väldigt mycket också, och kan lätt tänka mig in i hur fadern kan ha tänkt.
Ja, det var en mycket fin berättelse tyckte jag oxå