Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 5217 ggr
NaimaG
0

Aspergare får lida

Är det bara jag som upplever att bara för att man har Aspergers syndrom eller något handikapp överhuvudtaget så ser nästintill alla snett på en.

Aspergare upplever jag är oerhört utsatta. Exempelvis, mina grannar pekar, skrattar och vägrar prata med mig av en anledning… jag har Aspergers syndrom. Min man kan de prata med och är hur trevliga som helst mot men mig vänder de ryggen till och bara fnyser eller tittar snett på mig.

Detta gäller vem jag än pratar med, alla har alltid någon fördom att rikta vare sig det är ute på gården, i familjen, på stan ja överallt till och med i fokus.

Jag förstår inte varför man skall hatas, hackas på osv bara för att man har ett handikapp vi kan ju liksom inte hjälpa att vi är som vi är och det går liksom inte att bota heller.

Jag vet inte hur många gånger jag har blivit tillsagd överallt att jag kan föra talan när jag vuxit upp. Jaha ja, tackar säger jag bara men jag kan inte växa upp, min hjärnas kapacitet stannade vid 7 års åldern. Jag är liksom 23 år gammal med 7-årings hjärna.

Någon annan som upplever negativiteter?

[Tassy]
0

Väldigt blandat. De flesta respekterar mina behov, även om inte alla förstår. Men så finns det stolpskott också som gör livet surt för en..

helisa
0

Precis som Tassy säger så finns det stolpskott överallt. Många gånger kan man oxå känna så att alla runt omkring tittar snett på en. Men sen kan det lika gärna bli åt andra hållet oxå. Livet har en tendens att alltid vara i förändring

Jag kanske är lite tjatig nudå, men det är så att en studiecirkel för kanske enbart Asperger eller kanske en mixad bokstavs grupp kan vara en bra grej att göra.

Vet inte om studieförbundet Bilda har kontor i Umeå men det är lätt kollat på deras hemsida, ta kontakt med dom o hör om det finns grupp/er lr om du kan få hjälp att starta en.

Jag har haft sådana grupper här i Söderhamn, o det jag tycker har varit bra med Bilda är att ofta är det så att när man är cirkelledare där så kan man få möjlighet att gå olika kurser gratis eller åka på föreläsningar med penga hjälp från dom.

LenaR
0

Vi människor är ofta småsinta djur, tyvärr. Den som avviker från mallen kan råka illa ut.

Egentligen är det den som är trångsynt som verkligen är att beklaga - hur snäv världsbild har man om man sätter upp regler för hur andra får vara!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

NaimaG
0

#2 Det finns en sådan grupp här som bestor av 10 personer. De träffas och umgås varje fredag. Men det är inget jag kan gå på dels för att jag inte än har en kontaktperson och för att jag blir oerhört stressad bland folk.

helisa
0

#4 Du behöver ingen kontakt person för att va med i en sån cirkel genomm Bilda lr starta en egen. Försök att starta en egen o bestäm själv hur många du vill ska va med i gruppen, sen behöver man ju inte träffas så ofta, mina träffades varannan-var tredje vecka sådär.

Det kanske finns någon/ra i den andra gruppen som vill va med i en grupp till om du frågar, för man kan ju vara med i flera om man vill

NaimaG
0

#5 Jag har ju min granne och hans bror som båda är aspergare och vi tre brukar träffas varje eller varannan vecka och spela monopol.

helisa
0

#6 det är en bra grej tycker jag, brukar ni då oxå prata om er vardag o saker ni känner o upplever i olika situationer, att ni liksom delar med er av erfarenheter mm.

Min erfarenhet i från mina grupper är, att dela med sig av sina erfarenheter ger styrka åt båda hållen liksom.

NaimaG
0

#7 Nej det gör vi inte eftersom båda har högre grad än mig blir de enkelt mer stressade ifall vi pratar om saker som hänt varandra. Vi bara umgås, spelar spel, grillar ibland eller går ut med hundarna.

[Tassy]
0

Ibland är det skönt att bara vara med varandra, utan krav eller förpliktelser att hålla koll på varandras liv etc.

Jag tycker det låter härligt och fritt.

Mymlan
0

Jag upplever samma fast jag har ADHD, känns som folk blir rädd.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

NaimaG
0

#10 Jo jag har också ADHD men för mig är det mer AS folk reagerar på. Vet inte om de blir rädda men det känns som att folk tänker "åh, en man kan trycka ner" och sen drar det igång.

Zaphix
0

Jag tror inte det har  så mycket med just handikappet, alltså att man har AS, att göra. Jag tror snarare att människor gillar att baktala och trycka ned folk som är annorlunda. Oavsett handikapp eller inte.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

NaimaG
0

#12 Jo men hos en del kan ju handikapp blir en tillgång om du förstår mig rätt. Exempelvis när jag gick i skolan hade vi en rullstolsbunden elev som blev mobbad just för att den satt i rullstol.

Zaphix
0

#13: Jo, så är det ju såklart. Medan andra som inte har handikapp blir mobbade för andra saker, ibland om det inte finns något konkret så hittas det på något. Jag tror det handlar mycket om otur om man blir retad/mobbad, för det är ju ändå många med handikapp som inte blir mobbade eller utsatta.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

En farlig sak med myten om aspergare tror jag är, att "dom saknar empati", är således ett slags robotar - inombords, fast det inte märks på utsidan!

Vi aspergare kan med lite otur bli nästa eras mellankrigstids-judar. Men å andra sidan så har vi ändå ett bra stöd av vetenskapen och samhället. Så låt oss hoppas på vetenskapens fortsatta framsteg på det neuro-psykiatriska området!

crix
0

Det är jobbigt att bli "hatad" för man har Asperger. Att man beter sig lite annorlunda. Men man kan med åren lära sig samspela rätt bra med andra människor, om man nu orkar och har energin just för tillfället.

* Titta folk i ögonen när de pratar och inte annars

* Inte avbryta folk när de pratar

* Inte prata för mycket om nåt utan bara säg lagom mycket.

Sen en massa andra småsaker man kan tänka på när man pratar med "normala" människor.

Och det med "dom saknar empati", det är verkligen farligt. Vi med Asperger har empati fast på lite annorlunda sätt. Många med AS har tom MER empati än NT.

Mymlan
0

#16 usch vad jag blev dragen över en kam, ang sakna empati vilket många med ADHD gör.. Jag som inte ens pucklar på ngn människa okej kan skälla ut dem men oftast beror det bara på missförstånd.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

NaimaG
0

#16 Om man kunde titta folk i ögonen osv, fungerar inte för mig.
Alla med AS har empati men till en viss mån exempelvis kan jag inte känna empati för människor däremot mot djur.

[Varulv]
0

Jag tycker att jag ofta kan känna ganska stark empati för människor som far illa, eller blir ojuste behandlade. I de fall jag lägger märke till det och förstår det, vill säga.