Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 3999 ggr
[YlvaP]
0

Drag av AS??

Utredarna nämne att jag hade en hel del kriterier för Aspergers Syndrom men inte tillräckligt och att jag inte visade några tecken på AS när jag var barn. Har fått ADHD och bipolär som diagnos men jag undrar om jag ändå kan ha drag av AS? Det står inget om det i sluthandlingen.

Vad tror ni?

Sweetelle
0

Ingen aning. Jag fick diagnosen ADHD med autistiska-/aspergerdrag. Men jag vet faktiskt inte exakt vad som gjorde att de satte den diagnosen.

[YlvaP]
0

Tja inte jag heller. Det står inte i mina papper om detta men vi pratade muntligt om detta då vi träffades för en uppföljning efter utredningen.

Zaphix
0

Det kan du säkert ha, men spelar det egentligen så stor roll?

Du får ju ingen mer hjälp för det, och du är ju ändå den du är. :)

De tyckte jag hade endel OCD, men inte tillräckligt allvarligt för att sätta diagnos, fast då ljög jag iofs lite och förmiskade problemen. :)
Är ändå inget jag vill/behöver ha hjälp med.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

HannaM
0

Om du inte hade det när du var barn kan det ju mycket möjligt vara sånt som kommer ifrån, ångest, stress, depressioner och liknande. Men det beror ju på vilka symptom du har. Det är jättesvårt att säga och veta egenligen men Asperger är ju något du föds med, det är ju inget man får senare.

[YlvaP]
0

Jo det vet jag med att det inte kommer senare. Jag är inte dum heller. Skrikandes

[YlvaP]
0

Anledningen till att jag frågade var att det var ett radioprogram igår om AS och det dom tog upp och as-personen som var där berättade saker som är så likt mig och gubben satt hela tiden och tyckte att det lät som mig. Saker som jag inte tror personer med ADHD har som kriterier eller hört talas om.

Mamma min har varit emot detta enda sen jag började utredningen och hon har säkert svarat på frågorna att hon inte vet och det har säkert inte blivit bra pga det.

JohannaEkroth
0

Jag tror som många av de kuratorer och psykologer att ADHD och framförallt koncentrationssvårigheterna och hyperaktiviteten döljer AS. AS brukar komma fram mer och mer när man börjar medicinera mot ADHD. Många får en AS diagnos efter de har börjat medicinera mot ADHD. Idag VET man det.

Impulsiviteten som finns vid ADHD gör att man inte är så strategisk och planeringskrävande och är ganska impulsiv. Allt detta motsäger AS för det är tvärtom vad AS-personer är.

OT/ Jag tror att risken för att få social fobi ökar om man har bara AS än om man har AS och ADHD, för vid ADHD tänker man inte efter så mycket före, som vid AS.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[YlvaP]
0

Tja nu fick jag min sociala fobi som vuxen men jag var tillbakadragen som tonåring utan att vara socialt rädd. Under dagis, låg- och mellanstadie så var jag framåt, social och lekte främst med pojkar och deras vilda lekar men blev som förbytt när jag hamnade i en ny klass där jag inte kände någon alls i högstadiet.

JohannaEkroth
0

Haha, det låter som jag. Jag lekte med en pojke som barn 3-7 år) - krig och med bilar och byggde lego och lekte i skogen. En flicka försökte få mig att leka med dockor. Dockor kunde jag inte med, de var hårda och konstiga och såg inte alls ut som barn och varför skulle man ens vilja leka så? Jag härmade henne för att passa in men någon docka använde jag inte utan en nalle. Tyckte mest allt kändes konstigt. Kunde absolut inte leka 3 st utan då blev jag sotis och elak. Jag har AS med drag av ADD (koncentrationssvårigheter) Men mina psykologer tror att jag skulle få en hel ADHD diagnos också då jag var deprimerad under utredningen. Jag ska troligen börja medicinera mot ADD/ADHD.

[YlvaP]
0

Jag har ätit Concerta sen april i år och jag är ju likadan som innan kanske en aningen lugnare.

JohannaEkroth
0

Du har inte länken till radioprogrammet, Ylva? Oskyldig

[YlvaP]
0

Nä jag hittar inget om det på deras hemsida men den är så rörig att jag inte vet hur man söker på sajten. :/

Kanske du har bättre lycka. x3m heter radiostationen

HannaM
0
[Varulv]
0

Eftertänksam kontra impulsiv - kanske enda skillnaden mellan AS och AD(H)D?

Gemensamt har vi förmodligen koncentrationssvårigheterna. Själv är jag renodlad aspergare, och har funnit att en kärna i min problematik är just svårigheten med att behålla fokus på uppgiften. Det går, om jag får vara ifred och lägga upp det hela efter egna principer. Men så fort något interagerar eller stör - så rasar oftast alltihopa som ett korthus. Och så får man börja om från början - om man orkar.

Fnyfniken
0

#14, Njae. Största skillnaden är väl förmågan att avläsa det sociala samspelet, vad jag förstår. Många med AS är ju snabba då de kanske är smarta och snabbtänkta och redan har svaret, medans många med ADHD blir långsamma då de har svårt att koncentrera sig. Jag har hört om många med A som inte alls har svårt att koncentrera sig. Och faktiskt många med ADHD som har svårt med det sociala samspelet eftersom man måste koncentrera sig på allt annat som ska klaras av i första hand. Som underteknad.

[Varulv]
0

#15. Du kan ha rätt. Jag har inte svårt att koncentrera mig i sig, men då jag blir avbruten, så kan det hända att jag glömmer bort vad det var jag var upptagen med att koncentrera mig på.

Men en väsentligare sak i sammanhanget är nog det, att åtminstone jag finner människor med ADHD-diagnos fullständigt "friska i huvudet", vilket bekräftar, att ADHD liksom AS är ett neurologiskt funktionshinder - och definitivt ingen psykisk sjukdom.

ÄR vi kusiner, eller rent av syskon, ADHD och AS…!? Flört