Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 7916 ggr
dragonstar
2010-08-09 16:06
0

Hypersomni?

Någo här som har hypersomni? Jag har länge lidit av trötthet och det är helt klart något fel.

Jag måste såva mist 9 timmar såver oftast 12-14 timmar.  Får jag inte det eller gör mycket under morgonene så såver jag några timamr på dagen. Som ni förstår är mitt sömnbehöv ett jätteprobmen i vårt samhälle. Jag har inget jobb och håller på att avsluta skolan på avstånd.

Så nu undrar jag om någon här har samma trötthetsproblem och vad ni fått för hjälp mot det.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

MissStorm
2010-08-09 16:55
0

Jag sover vääldigt mycket. Men det beror förmodligen på ADHD. det är grymt jobbigt att vara så trött och kunna sova och sova om ingeting väcker en.

[Fiction]
2010-08-09 17:13
0

#1 Samma här och jag har också en ADHD-diagnos.

HannaM
2010-08-09 17:55
0

Jess sover mellan 10 och 14 timmar per natt men blir inte utsövd. Handlar inte om att jag sover för mycket heller, har provat allt mellan 4 och 14 timmar, gått och lagt mig både tidigt och sent och ja.. jag är helt enkelt konstant dränerad. Detta har pågått sen jag var ungefär 13.

Tror att bara faktumet att jag har ADHD är en stor del, jag menar, den koncentration det krävs för att orka hänga med i det tempot som är gör en ju dödstrött. Sen vet jag inte om det är allt men nog är det en bidragande orsak.

Hjälp har jag inte fått mer än erbjudande om Concerta. Kan tänka mig att det kanske kan hjälpa? I alla fall till viss del.

[Fiction]
2010-08-09 18:27
0

Jag glömde ju att svara på vad jag fått för hjälp mot tröttheten…

Jag äter Ritalin sedan ungefär ett år tillbaka och de fungerar alldeles utmärkt mot tröttheten. De gör mig lugnare, mer fokuserad och mindre trött.

Zaphix
2010-08-09 19:32
0

Sova vet jag inte riktigt vad det är längre..

Att sova för mycket har jag haft problem med i perioder, men oftast har jag problem att sova. Hjärnan går på högvarv så att slappna av för att sova fungerar inte sådär jättebra. Dock äter jag Ritalin på kvällen nu, förutom concertan på dagtid, och då har jag mycket lättare för att somna.

Jag är mycket piggare utan concerta/ritalin och mycket mer avslappnad och lugn med. Är ju hyper utan medicin, och då är det ännu mer mindre lätt att sova.
Har ADHD, men tror att min ångestproblematik spelar in i min sömn och en del i hyperaktiviteten också.

Men spännande att endel blir piggare av centralstimulerande medicin. Har ni ADD eller ADHD?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Fiction]
2010-08-09 22:01
0

#5 Jag har ADHD, den kombinerade varianten.

Cochon
2010-08-10 01:03
0

Personligen har jag aldrig haft några som helst problem med att sova eller så. Kan till och med sova 6 timmar och vara pigg nästa dag i alla fall, fast föredrar ju att sova 8-9 timmar. :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Anna4077
2010-08-10 01:33
0

jag sover också mycke. försover mig jämt. har svår att somna men lätt att sova. ibland sover jag inte alls å ibland sover jag massor. sen jag fick mina anti depp så behöver jag mycke sömn. blir helknäpp om ajg inte får sova. vet inte riktigt. har alltid varit trött å så. dom säger att de e för att hjärnan aldrig slappnar av.

brukar ni drömma mycke när ni sover?

Anna och taxen Max

Cochon
2010-08-10 01:37
1

#8 Drömmer varje natt, men brukar glömma bort det :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

HannaM
2010-08-10 01:42
0

#8 Ingen aning.. jag kommer ytterst sällan ihåg några drömmar i alla fall

Anna4077
2010-08-10 02:21
0

kommer ihåg minst en dröm så gott som varje natt..

Anna och taxen Max

dragonstar
2010-08-10 14:39
0

Ja jag har ju inte någon diagnos. Vissa delar passar in på AS men dom tror att det beror på annat. Har någon form av deprisjon som värkar ha hollt i sig till och från i hela mitt liv (enligt mig själv). Sen denan trötthet har haft den sen kanske 16 års åldern och fyller 23 nu.

Jag har nyligen börjat på antidepp men det har inte gjort någon skillnad hitills åt något holl. Tröttheten kanske kommer ifrån mitt mående. men vad jag förstått kan det ochså var åt andra hållet.

HannaM
2010-08-10 18:23
0

Du har inga näringsbrister? Läkare har försökt förklara min trötthet med depression… problemet är bara att dom i nästa andetag inte anser att jag är deprimerad.

[Fiction]
2010-08-10 20:18
0

#6 Jag gör dock skillnad på att vara pigg och att vara hyperaktiv.

Låt mig förklara… Pigg tycker jag är när man känner att man har massor med energi och inte ett dugg trött. Men hyperaktiv är snarare att man går på högvarv, är stressad och orolig - vilket man kan vara trots att man egentligen har dåligt med energi och är trött.

Jag är diagnostiserad med ADHD (kombinationstypen). Vad jag har förstått, är trötthet ofta ett vanligt symptom vid AD(H)D, eftersom hyperaktiviteten - oavsett om den manifesteras genom inre oro/stress, eller genom att vi är fysiskt aktiva - är energikrävande.

För min egen del, resulterar det i att jag:

1) Å ena sidan, har svårt för att somna om kvällarna, eftersom jag tar tid på mig att gå ner i varv och koppla av hjärnan.

2) Å andra sidan, har en tendens att somna när jag skall sitta still och göra ngt som inte är tillräckligt engagerande. Alltså måste jag aktivera mig fysiskt - antingen sitta och pilla på saker, eller vara på språng - för att hålla mig vaken.

Vad gäller ADHD-medicinen, skall den göra en lugn och fokuserad om den fungerar som den skall. I mitt fall, resulterar den i att jag klarar av att sitta still längre stunder och koncentrera mig på en och samma sak utan att vare sig springa runt som en yr höna, pilla på saker, drömma mig bort eller somna. Den gör mig mao inte fysiskt aktiv, men däremot piggare på så vis att jag känner mig klarare i huvudet och inte somnar när jag måste ägna mig åt stillasittande hjärnaktiviteter.

Hänger du med på skillnaden?

Ylva-Li
2010-08-10 22:57
0

Jag sover också för mycket.. Lugnt mellan 10-12 timmar per natt, och är fortfarande såå trött när jag vaknar. Känns som om jag inte sovit alls. =/ Försökt sova mindre, dragit mig upp i tid, men då är jag som en zombie, knappt närvarande, ramlar omkull i princip.
Jag har testasts på sömnlabb, men inget fel.

Har diagnoserad Asperger. Hört fler med AS som har problem med trötthet. Blir extra trött när jag har varit social också. Då sover jag ännu mer.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

dragonstar
2010-08-12 16:06
0

Ja, jag gjorde frö kanske ett år senast blodkoll och då tog dom alla täster dom kunde komam på via blodprov men inget var konstigt. Ska gå och göra det igen snart men vätar och ser vad läkaren på psykriatrin säger.

#5 jag har samam problem som du. förutom att jag inte tästats på sömnlabb. Jag drömmer rätt mycket kan oxå komam från de men torr dom behöver kolal det på sömnlabb för att veta. och om jag känner läkarna rätt så komemr dom envisas med att jag ska fortsätta jobba mend min ångest istället.

dragonstar
2010-08-12 16:07
0

Nummer #5 Ska var #15

Ylva-Li
2010-08-12 17:03
0

Hm, tror jag ljög lite nu faktiskt. Det de hittade via sömnlabbet var att jag har störd sömnrytm. Jag har för få drömstadier, bara 2 när man borde ha 4-5 stycken. Väldigt mycket upp och ner. Något som väcker mig hela tiden tydligen. De trodde det berodde på stress/depression. Sömnapné (när man slutar andas i sömnen) var det inte. Lite lite, men det var nog mer pga min övervikt och borde bli bättre när jag går ner i vikt mer.
Så jag skulle tro att min sömnstörning beror på AS faktiskt. AS gör mig lätt stressad och deprimerad, vilket leder till störd sömn.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

dragonstar
2010-08-12 17:14
0

#17 Okej, ja om jag har något fel på sömn är det pågrund av stress elelr så drömmer jag för mycket.. annat kan jag inte koma på.