Fattas något
Jag har ju gjort min utredning och det visade att jag hade ADHD och bipolär sjukdom typ 2 samt social- och agorafobi och OCD.
Men jag har svårt att släppa att det kan vara Asperger också. Testerna visade att några kriterier uppfylldes men inte vilka men mycket hängde på det min mamma sa om mig som liten. Men faktum kvarstår att jag har svårt att förstå ironi och att saker och ting skall hållas om dom lovat det. Jag blir arg och frustrerad när avtal bryts. Jag måste följa spelet regler och blir även irriterad och arg om någon annan inte gör det.
Vet att jag blev retad i skolan, speciellt i idrotten att dom andra inte gjorde som läraren sagt. Jag var det där viktigpettern och besserwissen och kommenterade hela tiden när någon gjort något som inte följer ramarna (reglerna).
Jag har svårt att tänka outside the box och följer reglerna precis som man skall. Allt detta tror jag inte finns i någon av de andra kriterierna så nånting fattas.
Hej Ylva!
Bara en liten teori om det du säger om "regelbundenhet". Det du beskriver behöver inte, som jag ser det, vara "genetiskt" utan kan vara empiriskt, miljöpåverkat.
Jag tror att jag själv var lite granna som du när jag växte upp, gick i skolan och så vidare. Tidigt fick man väl det sig inpräntat, att man "måste följa regler!" - på grund av ens bokstavssärart (vilken man inte visste om då), innebärandes att man säkert ofta (av naiv omedvetenhet) gick utanför ramarna (mer än "normala" barn). Så man blev ofta tillsagd.
Som den mönstergosse jag ändå ville vara, blev jag med tiden petnoga med att försöka leva upp till alla regler, bestämmelser och överenskommelser. Och självfallet - märkte jag att något annat barn "fuskade", ja då blev jag såklart mycket upprörd, ty jag upplevde det som en orättvisa, att "han/hon fick, men inte jag…".
Så den där rigiditeten som åtminstone vi aspergare ibland schablonmässigt tillskrivs, kan möjligen ha med det att göra - en del av oss kanske blir såna med tiden allt mer - och behöver ju inte nödvändigtvis vara ett "naturligt" karaktärsdrag.
Hälsningar Varulv
Kan det inte ha mycket med OCD'n att göra?
Kam det? Jag känner att jag inte vet så mkt om den sjukdomen.
Jo, det kan säkert även ha med OCD:n att göra. Ritualbundenhet. Själv utvecklar jag relativt lätt ritualer, men ser dessa som ett slags "förfinat leverne". Jag hittar liksom ideala ställen att lägga grejer på, ideala tidpunkter för olika bestyr osv. I och med att man som aspergare kanske är lite oflexibel, och kan ha svårare än normalt att lära om beteenden, så blir detta en bra praxis.
Men OCD lär ju ha biologiska orsaker - med serotoninnivån att göra, om jag är rätt påläst.
Om du ställer frågan till mej, så är jag ju ingen psykiater. Men rent logiskt så borde OCD vara en separat sak i ditt fall och inte behöva vara kopplat till Asperger. Om serotonintillskott utifrån har någon verkan på den inre serotoninnivån, det får du inte fråga mig om heller, men även där - rent förnuftsmässigt, så borde det väl kunna hjälpa; annars skulle det väl inte finnas som medicin, kan man tycka.

känner samma som du,, men jag vet ej.. om jag nån ggr orkar så ska jag väl se till å få ett andra utlåtande av en annan läkare.. inte för att jag inte tror min läkare kan osv.. men för jag känner som du..MEN jag tror helt klart oxå att det har å göra med hur jag växt upp osv osv.. så jaa.. det visar sig väl med tiden antar jag. kram på dig
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Nja uppväxten vet jag väl inte så mycket. Det var lika kaos-artad som nu och ingen struktur alls.