Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 7976 ggr
timmelin
1

Hjälpmedel

Nu börjar det hända något. Ska tillsammans med maken till hjälpmedelcentralen för att kolla igenom de nya hjälpmedel som har kommit fram för vår grupp

Dom ville att min make skulle följa med också bara för att han ska få lämna den yttre synen på min problematik.

Min arbetsterapeut som driver detta är kanonbra.

Någon som redan har hjälpmedel genom hjälpmedelscentralen tex handdator mm?

[YlvaP]
0

Undrar vad jag kan få för hjälp.

timmelin
0

Har du någonsin pratat med en arbetsterapeut? Antingen på vc eller på psyk. Det finns massor.

Men vi har varit en glömd grupp fram till november 09 här i sverige.

Åland där du bor tillhör väl finland ( är jag helt ute och seglar nu?)

[YlvaP]
0

Nä då du är inte ute och seglar för det stämmer bra det. Jag har nog inte kommit så långt ännu. Fick mitt utlåtande igår och min läkare har börjat att bygga upp något bra med mig och skall hjälpa mig massor.

timmelin
0

O det låter toppen.  Be att han även visar dig vad det finns för hjälpmedel för det finns massor och som är passande just för din problematik.

Lycka till

HannaM
0

Det här med arbetsterapeut. Vad gör dom när man har ADHD? Funderar på om det är värt att bråka sig till att få träffa någon.

timmelin
0

Dom gör allt och du behöver inte bråka det är din rättighet gumman Glad

Du får hjälp med struktur men även hjälpmedel från hjälpmedelcentralen tex handdatorer, stresstäcken när du mår dåligt ja finns hur mycket kognitiva hjälpmedel som  helst och det kommer med raketfart på marknaden nu eftersom vi är en helt ny grupp.

Innan var det ju bara utvecklingsstörda och förvärvade hjärnskador som hade dessa.

HannaM
0

#6 Behöver inte bråka.. tss.. det är sjukvården vi pratar om. Jag har behövt bråka om allt jämt. Jag fick ägna över ett halvår åt att bråka på dom för att få järnsprutor. Jag har gång på gång på gång frågat om annan hjälp för ADHD än mediciner och får svaret att inget finns. För att få igång min utredning fick jag ligga på dom och ha personligt ombud som ringde och stressade dom. Jag får bråka och argumentera mig lilablå för att slippa äta mediciner.. Jag tror dessvärre att det här är något som jag också skulle behöva lägga ner massa energi på att få.

wilddotter
0

Jag har handdator Glad som just nu är trasig, men dom är kalas.. Som en filofax i dataformat.

HannaM
0

Jag måste fråga, vad är skillnaden mellan att ha en mobiltelefon och en handdator? Vad kan handdatorn som inte telefonen kan?

timmelin
0

Fy f…… vilket landsting du tillhör.

HannaM

Skrikandes

Räcker det inte med att vi har våra problem ändå. Och det borde ju vara landstingets bästa om dom erbjuder oss hjälp som inte bara är medecin.

Fy f……

wilddotter
0

# 9

Typ ringa är väl skillnaden.. Men samtidigt så kan handdatorn färgkoda olika grupper, men det kanske mobilen oxå kan? Jag är rätt beroende var att just kunna färgkoda, som tex att allt med sjukhus o landsting att göra är: grönt osv. Sen har den rätt sot display, vilket jag med är beroende av, har lite svårt att se på mobilerna.

Tror det är en smaksak och sen finns det ju finare mobiler idag som har alla dessa finesser och mer därtill Glad

# 10

Sjukt märkligt att man blir mottagen på det sättet… Det borde vara lättare när man har en problematik. Galen värld….

HannaM
0

#11 Färgkoda kan väl inte en vanlig, vet itne hur det är med dom här nyare häftigare sakerna som typ Iphone…

#10 Det härliga stockholms läns landsting.

timmelin
0

Ja och inte tycker jag att dom kan klaga på att dom har så många patienter. Borde väl vara superduktiga på att ta emot oss, då alla resurser om inte borde finnas i vår huvudstad.

Är ju inte någon liten by på landet

Skärpning stockholm

HannaM
0

#13 Det är vad man tycker ja men.. tja. Jag har kanske haft otur, hoppas på det annars tycker jag väldigt synd om alla andra som har ännu mer kontakt me vården.

Spacegirl31
0

Jag har en kom-ihåg-klocka. Den är bra, man kan spela in upp till 40 meddelande per vecka, sen har jag ett bolltäcke men det har jag fått köpa själv då do, inte förskrivs som hjälpmedel i alla län.

Rekommenderar det hur som helst, underbart!

* ~* Ha en bra dag *~*

HannaM
0

#15 Bolltäcke ha r jag varit lite sugen på. Hur är det med värme? Kan man ha vanligt täcke över eller under om man fryser?

helisa
0

Min erfarenhet av att ha provat ett bolltäcke är att det räcker bra med det, jag sover normalt med fleacfilt och duntcke, men svettades som en tok med bolltäcket.

HannaM
0

Det låter ju inte så dumt för frusen är jag.

Ylva-Li
0

Fungerar sånna här arbetsterapeufter även för Asperger? Jag skulle verkligen behöva en sån om jag får diagnos..

Likadant med hjälpmedel. Min vardag är kaos. Mår rätt dåligt av och till också. Så tänk om man kunde få ett bolltäcke.. Jag som brukar knyckla ihop täcket mitt och krama om och halvt gömma mig under när jag mår som sämst..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

timmelin
0

Jajamensan om du har AS har du full rätt till det.

Vet ni om en sak. Man behöver inte ens ha fått sin diagnos för att ha rätt till hjälpmedlen numera. Bara att man kan påvisa att man har dessa problem.

Brukar vara så att man får föra anteckningsdagbok i två veckor. Som man får utav arbetsterapeuten.

En sådan klocka som spacegirl har skulle jag verkligen behöva.

Nu längtar jag till nästa möte då jag ska få se alla hjälpmedel som finns.

Och en sak som är jättepositiv. Sista året har det kommit massor med nya. För oss Glad

Ylva-Li
0

#20 Tänk att man aldrig får veta sånna saker.. runt om i vårt land går massvis med folk som mår dåligt och som skulle behöva den här hjälpen. Men vet de om att den finns? kanske.. vet de om att de kan få den? Knappast..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

timmelin
0

Ja det är skrämmande. Jag har själv fått ta reda på all info. Som tur är jag väldigt drivande. Drivandet gör att jag håller mig på benen och mår bäst då. Men som du säger det är skrämmande att man inte får denna basala information.  

Man ska få information !!!!

Kram

timmelin
0

Tur att vi kan hjälpa varandra på detta fokus då inte landstinget ställer och hjälper oss med sådan information.

Eller hur?

Ylva-Li
0

Precis! Här kan vi iaf ge varandra råd och tips. :D

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Puhlo
0

Jag har samlat lite länkar angående hjälpmedel.

Specialpedagogiska skolmyndigheten

Trollreda

Humanteknik i Karlstad

Alla dessa är bra att kika på innan man sticker iväg till Hjälpmedelscentralen för att man ska ha lite koll på vad man kanske behöver.

timmelin
0

O tack puhlo

Ska kolla alla länkar

Glad

dragonstar
0

Kollar på länkarna, viste inte att det fanns så mycket att få hjälp med. Men för den som klarar sig hyffsat bra men som jag, tappar ork och blir liggande, Bara kana göra saker som är itnresanta och som tänker att jag ska göra massor men alldrig får det gjort.

Finns det hjäpmedel till detta med? Vad har ni för hjälpmedel och till vad?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Spacegirl31
0

Be att få hjälp av en arbetsterapeut, dom vet vilka hjälpmedel som kan passa dig.

* ~* Ha en bra dag *~*

dragonstar
0

Okej, ja får se då om jag kan få untreding så jag kan få hjälp.

Spacegirl31
0

Gör det, hoppas att det löser sig.

* ~* Ha en bra dag *~*

timmelin
0

Vill bara tala om att jag gör allt i omvänd ordning

Får hjälp av hjälpmedelcentralen först eftersom det tar tid att få utredningen.

Mina problem har jag ju oavsett om jag har ADHD eller inte ju.

dragonstar
0

Det låter vättigt, men jag kan inte förklara mina problem då dom varierar och jag vet igentilgne inte vad som är dormalt eller inte..

Ska nog fundera lite vad som skulle kunna vara till hjälp och fråga läkarn vid nästa möte =)

DodeN
0

Om man inte vet vad man skulle behöva för hjälp så kan en arbetsterapeut hjälpa till, bäst är förståss om man får en på vuxenpsyk eller liknande som har kunskaper om NPF. Jag fck träffa en som var trevlig men inte hade koll på hjälpmedel, fick en Handi men den var så dålig för mig så jag lämnade tillbaka den. Har idag en ipod touch istället som jag köpt själv.

Min sambo har nu hjälp och då inte med hjälpmedel utan att strukturera upp sin vardag, hitta lösningar på hur man kan göra om hemma etc. vi har fått hjälp av henne med intyg till soc så vi ska flytta till en trea så han får eget rum där han kan strukturera upp sina saker på sitt sätt.

Blir nog många lappar med vart saker ska vara, färgkoder etc.

På hjälpmedelscentrumen har de oftas personal som kan hjälpmedlen lite bättre, så därför kan man få komma dit och prata ibland. Tyvärr är många av hjälpmedlen för vår grupp väldigt få och vi får istället samma som personer med utvecklingsstörning eller svåra hjärnskador. Så för endel personer kan det bli väldigt fel.

Tex. för mig som fick en handdator som var så simpel och klumpig så den ändå bara låg i kartongen. Så man får många gånger hitta egna lösningar.

En lösning vi har hemma när det gäller nycklar är att vi har satt upp en magnetlist i hallen. En sån som man kan sätta knivar på i köket. Vi har det för nycklarna istället för korg eller krokar, för det är 100 gånger lättare att bara sätta nyckelringen mot listen när man kommer in än att behöva pilla upp den på en krok. Sen vi skaffade den listen så har vi knappt behövt leta efter nycklarna.

dragonstar
0

Jag ska prata lite med läkraren och se vad hon tro ka nhjälpa mig.  Kanske man kan göra en tråd med hemmatipps på vad mna kan göra för att lätta upp vardagen. Listern tex. Hur gör ni?

timmelin
0

Jaa mycket bra förslag dragonstar.

Tror att både du och jag och flera här inne skulle behöva sådan tips.

Glad

Spacegirl31
0

dragonstar - en arbetsterapeut kan ju vara med dig hemma hos dig och tillsammans kan ni komma på vad du kan behöva.

* ~* Ha en bra dag *~*

dragonstar
0

#35 Kanske att det dyker up en sådan tråd snart =)

#36 Ja det låter so men bra idee. Snart har jag första mötet med en läkare och en Skötare vad det nu ska stå för…. Sen har jag ett möte med en anna läkare som utreder min personlighet.. Så jag sak ptata med henne sen =)

Spacegirl31
0

Skötare = mentalskötare, en undersköterska inom psykiatrisk vård kan man säga.

* ~* Ha en bra dag *~*

dragonstar
0

# 38 Oj… Men jag ska väl endå ha en Psykolog? förvirradne detta måste jag ringa ch fråga om..

timmelin
0

Idag så fick jag mitt första hjälpmedel. En klocka ser ut som en sportklocka alltså en sådan där pulsklocka och är en sådan också Tungan ute

Men förutom dom funktionerna så kan jag lägga in över 100 meddelanden som kommer upp i text när den piper.

Jag kopplar den till en dator tex på kvällen och lägger in alla mina viktiga saker och så kommer jag ihåg allt mycket lättare.

Känns jättebra

Problemet är väl bara att jag får vänta i typ 1-2 veckor  innan jag får den men sedan har jag en bra hjälp

Puhlo
0

Timmelin: Oh, en sån har jag också haft! Jag blev tyvärr allergisk mot den, men förutom det var den superbra! :)

dragonstar
0

ohh den klockan skulle nog jag oxå ha nytta av. Något jag även funderarpå att köpa är en mickrofon, alltså en såndän som ma nbär med sig och spelar in medelanden och samtal i.

DodeN
0

Jag har skaffat mig en ipod touch, där kan jag spela in meddelanden och föreläsningar. Lägger in larm så jag inte ska glömma saker och kalender osv.

Visserligen kostar de endel men jag köpte begagnat och det är min bästa vän just nu. Synkar med datorn också så jag har backup om något skulle hända.

timmelin
0

Dragonstar. Ett sådant hjälpmedel visade dom mig också. Såg ut som en fjärrkontroll som jag har i väskan.  Den får du gratis via hjälpmedelcentralen.

O skitbra dodeN. Glad

dragonstar
0

#44 Det låter som något som skulel kunna hälpa mig. På tisdag har jag sista tiden på personlighetstörningsutredningen och då kan hon säkert hjälpa till med idder vad som kan underlätta. =)

Hoppas nu bara att den nya stället fattar att jag är ibehov av vådård. Träffade läkarne 2 timamr och hon viller skicka hem mig på medecin för ångest och så var hon säker på att jag hadde Bipolär, trotts att jag sa att det är 5 andra som träffat mig ocvh inte tror det och som tror att jagkan ha ADHD eller AS.. Lite surt.

timmelin
0

Nu kan jag hämta min handi. jippi

menn då får jag lämna tillbaks min klocka, men får väl skaffa mig en vanlig klocka :)

Anna4077
0

hum den där handdatorn lät intresant. gillar att färg kordinera allt. gör de jämt men somvanligt så försöker jag hålla saker i huvudet. vore perfekt me en handdator som påminner å grejar. skulle vilja ha en sån :P

aja första steget e att få läkaren att klämma fram den där medicinen. hatar att vänta å inte veta. kan den hjälpa mig så mycke som folk säger måste jag fixa me studier å boende till våren. då blir de plugg för hela slanten!

Anna och taxen Max

timmelin
0

vet du om att man inte ens måste ha en diagnos för att få tillgång till handin. Bara du har behovet.

Läkaren fixar inte handin, du måste vända dig till din arbetsterapeut på den vårdcentral du tillhör eller på öppen psyk.

Anna4077
0

hur får man en arbetsterapeut? fattar inget av de här träsket me hjälp å skit. du ring ett ställe å dom ber dig ringa till annat :S aja de löser sig nog. ska snacka me läkaren. han måste iaf kunna ge mig kontakt me nån som kan hjälpa mig :S

Anna och taxen Max

npfejja
0

#49 Jag fick söka arbetsterapeut genom LSS men fick avslag eftersom de tyckte jag hade hjälp som räckte. Och med hjälp menade de en psykolog som inte kan behandla mig och att jag har boendestöd. Har hört att jag har rätt till en ändå så jag ska ta upp detta med min läkare nästa gång

timmelin
0

bara ett tips. er läkare behöver inte ens veta om att ni har arbetsterapeut.

Ring arbetsterapeuterna på er vårdcentral. Dom är jätte goa dom flesta, berätta er problematik.

Ni får en egen , jag lovar.

Men visst man måste strida och kämpa. Är väl det som jag ser som mest positivt i mitt handikapp, att jag är jäkligt stridande och inte ger upp. Det är då jag mår bra ju :)