Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 5049 ggr
sighni
2010-07-15 13:38
0

tv-program

Såg någon novellfilmen "I rymden finns inga känslor" som visades på svt2 i tisdagskväll? Den kommer i repris på sö fm. Vet inte vilken tid eller kanal. Det är en ny film. Gjord 2010 och handlar om Simon 18 år som har AS. Han framställs som mycket rigid och robotaktig och som om han inte har känslor. Trist tycker jag. De som gjort filmen verkar inte ha någon djupare kunskap om AS och autism. Tråkigt om allmänheten får för sig att personer med AS inte har känslor. Min sambo är då inte lik den personen som gestaltades i filmen.

Emaljoh4
2010-07-15 14:33
0

Jag såg reklam om den filmen, jag tycker den verkade rolig. Glad

Men det är inte kul om något inte speglar hur det egentligen är.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Zaphix
2010-07-15 15:05
0

Jag såg den..

Den var väl sisådär, söt handling och söta karaktärer, men lite väl mycket spelande på fördomar om AS tycker jag.
Men sedan är ju alla med AS olika, så det finns säket någon med AS som är som killen i filmen..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[aspie]
2010-07-15 15:55
0

Den finns att se på svt play oxå. Har inte sett den ännu men ska försöka ta mig tid att göra det

[Varulv]
2010-07-15 19:49
0

Bra tips!

Det ska jag göra oxå!

Glad

[Varulv]
2010-07-16 00:50
0

Nu har jag sett den!

Min bedömning är att filmen summa summarum ger en positiv bild av AS-personer.

Rigiditet - visst. Men när jag rannsakar mig själv så känner jag igen mig i mycket, även om filmen givetvis överdrev en del. Vredesutbrotten känner jag också igen hos mig själv - och vad som var positivt med filmen tycker jag var att den visade att vredesutbrotten oftast inte är illa menta, och går över lika fort som de kommit. Detta tar udden av fördomen att vi skulle vara kallblodiga mördare. Vi kan nog välta ett bord - men att skada en människa, det gör vi nog knappast någonsin, ty vi vet mycket klart var gränserna går.

Bra med filmen var även att den visade aspergarn i ett socialt sammanhang, vilket motverkar klyschan av den udda - folkskygga - enstöringen. Och att vi mestadels är sociala är nog sant. Vi kan ha svårt med det sociala - men med det rätta stödet - som i filmens fall den reko brodern - så kan vi integreras ganska bra. - Och att vi kan ha ovanliga utförsgåvor och vara goda tillgångar i samhället, det tycker jag att filmen ville visa ävenledes.

Så jag ger filmen betyget "vg" - kanske till och med med "+". Glad

[Linsenhejhej]
2010-07-16 03:09
0

Jag tyckte att filmen var överdimensionerad. Kände knappt igen mig, fast alla är ju olika.

Emaljoh4
2010-07-16 11:00
0

Ni som har AS kanske kan svara på min fråga ang filmen? Skrattande

Som ni såg, så gillade han inte beröring, men var det lite överdrivet av honom att putta ner tjejen i vattnet, slå henne i ansiktet osv, skulle ni gjort det?

[aspie]
2010-07-16 11:39
0

#7 tror det kan ha varit en panikattack som orsakade det, och har man panik kan vad som helst hända

sighni
2010-07-16 12:52
0

Roligt att läsa era kommentarer. Så olika man kan tycka!

Jag tycker den var överdriven som sagt. Nu är ju alla olika men jag tycker att många av hans beteenden hörde hemma mer hos en person med autism än hos en med AS som ju har en lindrig form av autism.

Att han knuffade ner tjejen i vattnet var nog mest en reflexrörelse. Han hade ju inte för avsikt att göra det. Det var nog också mest för att det skulle bli en kul scen tror jag.

Jag undrar om allt detta finns hos en och samma person. Som sagt han liknar inte min sambo snarare mer några av mina elever som har en utvecklingsstörning förutom autism.

#5 jag undrar om allmänheten har förmåga att se det du beskriver vad gäller att vara social och om vredesutbrott. Jag tror de flesta såg ett robotliknande ufo. Faktiskt. Tyvärr.

[Linsenhejhej]
2010-07-16 13:44
0

Jag störde mig mycket på att han använde Aspergers syndrom som ursäkt till precis allt! Obestämd

Ylva-Li
2010-07-16 15:40
0

Naturligtvis var den överdriven. Men på ett bra sätt tycker jag. De måste nog ta i lite för att få det att verkligen synas och för att på ett bra sätt förklara för publiken.
Att han hela tiden sa att han hade Asperger, tror jag också var ett sätt att få ut diagnosen till publiken. För att det skulle fastna.

Jag gillade faktiskt filmen. I början tyckte jag han var lite jobbig och överdriven, men tja.. den vann i längden. Ingen är den andra lik, men visst, jag har också rutiner, även om de inte är lika utpräglade som för Simon. Blir mina rutiner omkullkastade så blir det kaos.
Jag gillar inte heller alltid beröring, även om jag kanske inte slåss eller kastar folk i sjön för det. ;) (Det var nog mest för att få till lite roliga scener)
Och som han sa i slutet. Det finns visst känslor i rymden (dvs i honom själv), han är bara väldigt långsam. (Precis som jag.)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[Varulv]
2010-07-16 19:11
0

#9 Som svar på din fundering vill jag anföra #11, Ylva-Lis inlägg. Jag tycker hon uttrycer det hela väldigt bra, på ett sätt som jag ansluter mig till.

Visst var filmen en parodi på aspergarnaturen! Men aspien skildrades trots allt med kärlek i grunden, och som sagt, konstigheterna överdrevs ju extremt. Som i en tvålopera, ungefär. Eller man kan tänka sig en film om Kålle och Ada, där man ville få fram det specifikt göteborgska. Hur många göteborgare skulle se en sådan rulle med ett bekräftande leende på läpparna…!?

Man bör nog se den här filmen som en första generationens upplysningsfilm för nt, avsedd att öka kunskapen om och förståelsen av aspergernaturen. Som en sådan duger den i alla fall någorlunda bra, tycker jag.

sighni
2010-07-17 13:44
0

#11 och 12 Alla är vi olika och uppfattar saker på olika sätt. Jag hoppas ni har rätt så filmen gör något positivt för människor med NPF. Jag är som sagt tveksam.

Jag har sett betydligt bättre informationsfilmer om olika NPF. Det gick en hel serie på UR med verkliga personer som berättade om sin tillvaro. De var korta program, ca 15 min tror jag och de gav en betydligt bättre information om funktionsnedsättning än denna spelfilm gjorde.

Ylva-Li
2010-07-17 14:27
0

#13 Ja risken finns ju tyvärr. Att NT-folk enbart ser det överdrivna och antar att alla med AS ska vara sådanna.
Det är förbannat svårt att göra en bra tolkning  av nåt sånt här.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[Varulv]
2010-07-17 16:43
0

##13 & 14,

Ja, om man säger så här då, att sådana där vederhäftiga info-filmer som du #13 avser, de är nog mycket bra. Men de ses inte av "den breda allmänheten". Den breda allmänheten läser däremot Aftonbladet och ser på Hasse Aro. Och bygger sin verklighetsbild på det, bland annat om aspies. Så för att påverka Den breda allmänhetens attityd till AS, så behövs säkert den här typen av program. Och vem vet - kanske väcktes en positiv nyfikenhet hos några nt-ungdomar? Kanske kände en och annan odiagnosticerad aspie igen sig i vissa drag och kände ett slags omedveten sympati?

#14, "All news is good news" heter det ju, och i någon mån kan det gälla just här. Risken finns ju som sagt att effekten av den här filmen blir att aspies kommer att betraktas än mer som knäppskallar. Men jag kan inte låta bli att tänka på en jämförelse med Norge-historier, när dessa florerade som värst. Då målades norrmännen minsann ut som värsta knäppgökarna, och alla tyckte det var roligt, men visste samtidigt innerst inne, att det inta låg så speciellt mycket sanning bakom, och att det inte var så illa ment. Och effekten på sikt blev att relationerna mellan norrmän och svenskar väl blev bättre än vad de hade varit förut.

sighni
2010-07-18 14:16
0

#14 Det har du rätt i. Jag har sett filmer där någon försökt spela utvecklingsstörd. För det mesta är det så bedrövligt att se.

#15 Nej, Det har du nog rätt i att den breda allmänheten inte ser på info-filmer som sänds på UR. Men jag tror att många sett filmen om Carl (tror jag han hette). Den hette något i stil med gafflar och granater. Den sändes på en bra tid och har visats på olika evenemang runt om i landet. Sådana filmer tror jag mer på än denna tv-novell. Och Carl hade definitivt känslor!

Kanske någon kände igen sig i något och kan få rätt hjälp. Då är det jättebra.

Överlag tror jag det är bra att tv sänder filmer om olika funktionsnedsättningar på ett avdramatiserat sätt. Det kan bidra till att deras situation blir lättare i samhället. Det vore bra.

cykelpump
2010-08-27 04:04
0

Hittar den inte på svt play. Länka?

BLABLA!! Hittade den på svt play :)

Men den var bortagen där ifrån tyvärr

timmelin
2010-08-27 14:11
0

Varför kommer den på bio nu? är den förlängd där ?

Ylva-Li
2010-08-27 14:47
0

Japp, den kommer på bio nu. Det som visades på tv var bara en kortnovell, på bio blir den full film. Tydligen var ambitionen först att bara göra en kortfilm, men under resans gång fick han mer pengar in, så han valde att göra den längre. Ska bli spännande att se!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

timmelin
2010-08-29 21:22
0

aha. ja den måste jag också se.

:)

npfejja
2010-08-30 08:26
0

Jag är med i utlottningen av biobiljetter till filmen. Hoppas jag vinner så jag kan se den för den verkar vara bra

timmelin
2010-08-30 17:23
0

o jag håller tummarna för dig :) (a)  haha yngre tjejer, gjorde jag rätt tecken nu?

npfejja
2010-08-30 17:29
0

#22 Tack timmelin Glad

Emaljoh4
2010-09-01 21:08
0

#22 aahahahhaa Skrattande Gör du (a) på msn så kommer det upp en ängel! Skrattande

Det är som den här smilisen : Oskyldig

För det är väl en ängel?! Skäms

timmelin
2010-09-01 23:50
0

ok. då är det väl ( y) som betyder tummen upp?

eller

Emaljoh4
2010-09-05 17:57
0

Jeppp :)