Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 4700 ggr
Mitchika
0

Vatten över huvudet

Jag har länge velat skriva här, men har inte vågat av ena eller andra skälet. Det var flera år sen jag skrev här sist. Ikväll känner jag dock att jag skulle behöva skriva av mig lite. Jag har ingen lust att betunga föräldrar eller vänner med mer än vad dom redan står ut med. Lite kort om mig är:

Mitt namn är Caroline, jag är 21 år gammal, bor ensam i en liten tvåa med en del djur och är diagnostiserad med Asperger och Tourette. Har även social fobi och torgskräck, men till en ganska mild grad.

Hur som helst, det känns som om jag tagit mig vatten över huvudet. Varje dag. Bara genom att vakna. Det känns som att ha en tung sten i bröstet och ett regnmoln följandes en hela dagarna. Allt som tidigare varit så kul att göra känns bara som jobbiga sysslor och plikter. Ingenting är kul längre.

Dessutom är det så mycket på gång i livet att det är svårt att hinna med och andas ibland, känns det som. Jag skrev ihop en lista för mig själv för att ha lite bättre koll, som jag klistrar in här.

1. Att sköta hushållet i lägenheten. Jag flyttade i slutet av april, väldigt hastigt, och kämpar med att ha koll på allting. Har jag matvaror hemma? Hur länge sen var det jag dammsög? Finns det rena kläder? Har jag betalat räkningarna? Är disken gjord?

Jag har ingen diskmaskin, så allt måste diskas för hand. Vilket tar jättelång tid för mig och är jättejobbigt.

2. Ta hand om djuren. Jag har 16 husdjur vilket låter väldigt mycket, men 11 av dom bor i fyra terrarium. Det är 10 salamandrar och en leopardgecko. Alla dom är +10 år gamla och verkar leva i evighet (inte för att det stör mig). Det är inte så jobbigt att sköta dom (bortsett från terrariumrengöringen), men med så mycket på tankarna är det svårt att hålla reda på när dom sist fick mat, vilket ger ångest ibland (dock, dom svälter inte, skulle jag aldrig tillåta).

Dom övriga djuren är en Golden Retriever, som är ljuset i mitt liv och som förtjänar längre promenader än vad jag orkar gå, men där hjälper min pappa mig åtminstone. Sen så är det fyra råttor, varav en precis har blivit sjuk (misstänkt förkyld) och måste in till veterinären imorgon. Det oroar mig en del och kostar pengar.

3. Jag har två daghundar som tillhör ett par goda vänner till mig som jag går ut med tre dagar i veckan tillsammans med min hund. Dock så bor hundarna över en kilometer bort, så det blir en hel del promenerande dom dagarna, vilket gör mig rätt slut. Plus att ångesten över att behöva vakna och gå upp för att passa en tid gör att jag får sömnproblem.

4. Just nu går jag också en utbildning till att bli hundinstruktör. Det var förr i tiden min största dröm, men ju mer tiden gått, desto osäkrare har jag blivit på det hela. Jag gick första helgens första dag, men sen klarade jag inte av att gå upp till resten av helgen. Vet inte om det var fysisk eller psykisk utmattning som fick mig att lägga ner.

Sen så är det tonvis med hemarbete, som innebär även saker som är svåra för mig som att kontakta människor jag inte känner. I övrigt har jag inget arbete eller övriga studier, det här är i stort sett allt.

5. Den person jag älskar har blivit portad av sina föräldrar från att träffa mig eller ens ringa till mig, vilket har lämnat mig ganska (snarare väldigt) olycklig och… hjärtekrossad, kan man kanske säga. Föräldrarna pratar om principer och disciplin… Ingen av oss förstår vad som är på gång eller varför dom gör och agerar som dom gör. Jag antar att det är vettigt i deras ögon, men inte i mina…

För mig är det bara tungt. Det känns som att allt jag gör, allt som kopplas till mig, bara blir och är fel. Jag vet att varje val man gör har konsekvenser, men… det känns som att varje val jag gör får något att rasera fullständigt.

6. Varje val jag gör och beslut jag fattar ifrågasätts och kritiseras, av alla i min omgivning. Boendestödjare och föräldrar, särskilt min pappa. Så fort jag får en idé eller kommer på någonting så får jag alla negativa sidor och aspekter om det hela upplysta, så jag tappar fullständigt intresset och lusten och sjunker ner till 0 igen.

Det värsta av allt är att jag fortfarande är så beroende av deras hjälp. Med allt, i stort sett. Fakturor, svårigheter och komplikationer med Internet och TV, autogiro (som jag knappt har koll på vad det är) och tonvis andra saker. Pappa hjälper till, men alltid under högljutt klagande och gnällande om det och sedan skuldbelägger han mig för det. Han gör uttalanden om mig som inte stämmer, skyller det på att han inte känner mig ordentligt och säger att han inte har tid eller ork att lära känna mig för att allt han behöver hjälpa mig med tar all tid.

Jösses, vilket långt inlägg det här blev! Det var inte min avsikt. Jag blir imponerad om någon faktiskt orkar läsa igenom hela, i och med längden och innehållet…

Jag menade inte att låta så gnällig och klaga (jag tycker egentligen att jag har det ganska bra), men ikväll blev saker och ting för mycket. För många bollar i luften, kanske. Motgångar blir jobbiga i längden. Särskilt när det inte finns många ljuspunkter längre… en av dom starkaste togs ju nyss ifrån mig…

Hur orkar folk?
Det finns dom som har det så mycket jobbigare, jag har läst många inlägg här, och jag blir så imponerad att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Folk som har det så obeskrivligt svårt och jobbigt men ändå klarar av att fortsätta kämpa. Det är en otrolig inspiration för mig.

Okej, nog skrivet. Ska se om jag inte kan få i mig lite sömn. Som sagt, inlägget blev för långt, men det var skönt att få skriva det.

"And every time I'm having fun There's something I'm doing wrong And all these warning lights are lit But always after you need it"

Racoon - Laugh about it

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Moses2
0

Det låter som att du är deprimerad just nu.Be att få träffa en läkare och höra vad man kunde göra.

Har du en samtalskontakt? annars kan det vara värdefullt att få någon som lyssnar på dig.

Äter du medicin för dina andra diagnoser och hjälper dem?

Hoppas att den här jobbiga tiden snart kan vara över och att du får rätt hjälp.

Kramar

Mitchika
0

Jag tror du har rätt, jag är definitivt deprimerad. Genom åren sen dess att jag var 16 har jag träffat tonvis med olika läkare, psykologer och pratat med terapeuter, sjuksystrar och massa olika kontakter.

Just nu har jag tekniskt sett samtalskontakt, men det enda personen vill göra är att sätta mig på olika mediciner som jag redan provat och som gett mig TONVIS (jag är allvarlig) med bieffekter. Jag har massor med folk som lyssnar på mig och stöttar, men det var flera år sen det hjälpte att bara prata om det.

Nej, jag äter ingen medicin just nu. Jag har fått Citalopram och Fluoxetin utskriven förr, men bieffekterna är så fruktansvärt starka att det inte lockar med sånt längre. Det ger tillfällig hjälp, men sen bara bieffekter.

Tack, jag är glad för svaret och omtanken! Kram!

Anna4077
0

kan vara värt att prova en tablett igen även om den inte funkade förut. saker kan ändras. men förstår att de e svårt. kan itne mer än att säga att jag varit där. men kan dela med mig av min teori :)

jag tror att varje människa ska gå igenom ett vist lidande i sitt liv. hur du gör detta avgör hur ditt liv blir. om du tar dig igenom de och går vidare (efter ett tag såklart) så blir du lycklig. om du har haft mycke lidande (jag har haft en hel del) och du kan komma upp på andra sidan så har du haft ditt. då e de din tur att vara lycklig.

knepet är att hitta vad som får dig att fly verkligheten den tiden du inte orkar me. tror att alla behöver fly från verkligenhet även 'friska' människor. min pappa sover, min mamma reser pojkvännen kör bil. jag har inget bra knep än. just nu tar jag sömntabletter å går å lägger mig. fast tror min flykt e att lära mig nya saker. lär mig grejer hela tiden å de e bra :)

tror på dig, du klarar detta. du måste bara hitta ditt knep och få den hjälp du behöver. bestäm dig för att du ska leva livet å inte bara överleva å sätt krav på dina läkare osv. va inte rädd. snart är de din tur att vara lycklig, håll bara ut!

Anna och taxen Max

JohannaEkroth
0

Foten i munnenProva en som är relativt okänd. Edronax. Jag har AS och blev hjälpt upp ur svackan av den.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Mitchika
0

#3 Wow, jag älskar din teori! Min förhoppning är precis som din teori är! Glad

Vad glad jag blev av ditt svar, nästan tårögd, om jag ska vara ärlig. Jag hade faktiskt ett sätt att fly verkligheten. Men det sättet togs ifrån mig och det var det som blev den sista dödsstöten, kan man säga. Det tog ifrån mig det sista av orken.

Personen jag älskar och jag brukade spendera all tid berättandes historier för varandra. Rollspel, nästan. Vi kunde sitta i timmar och bara prata, komma på äventyr, sorgliga som komiska och romantiska, och bara njuta av det hela. Vår egna verklighetsflykt. Utan den nu känns det bara tomt och hopplöst…

Jag tänker hålla ut, det här är inte min första svacka. Men att prova gamla mediciner igen känns inte lockande. Provade Citalopram två gånger och biverkningarna blev bara värre andra gången. Fluoxetin vägrar jag äta igen, det gjorde mig oförmögen att känna någonting. Jag blev som en robot, nästan… och jag har inget förtroende för mina läkare alls…

Tusen tack för ditt svar, det lyste verkligen upp min dag. Glad

#4 Edronax har jag inte hört talas om. Den kanske, bara KANSKE, kan vara något att prova… jag är otroligt skeptisk efter alla mina negativa erfarenheter med antidepressivt.

Det positiva (att depressionen försvinner) uppväger inte alls det negativa (mani, panikångest, förlust av starkare känslor, ätstörningar m.m).