Fått läkartid jag inte vill ha.
Jag väntar på min andra utredning för att se om jag eventuellt har Asperger. Har inte hört ett ljud från habiliteringen trots att den väntetid jag fick snart helt har passerat (½- 1 år)
Däremot har jag fått en tid hos min psykiatriker trots att sköterskan hävdade att det skulle vara väldigt lång väntetid för en ny tid.
Jag vill inte träffa den här läkaren, jag har träffat henne ett antal gånger och ännu ett nytt möte är som jag ser det slöseri med tid, energi och pengar.
Jag har försökt och försökt prata med henne och förklara hur jag upplever saker, vilken hjälp jag skulle vilja ha och hon lyssnar inte för fem öre, när hon väl tar till orda är det som inte har hört ett ord jag har sagt.
Hon vägrar dessutom att låta mig prova att dra ner på zoloft trots att jag förklarat mig villig att gå tillbaka i dos i fall det inte skulle fungera.
Jag kan inte byta läkare för jag vet ärligt talat ingen läkare med tid för ännu en patient som har den rätta kompetensen på psyket här.
Hela psykatrin gör mig trött, jag vet att den kan fungera. Jag har ju träffat folk genom åren som blivit hjälpta.
Min bonussyster har fått bra hjälp av den lokala psykatrin men mig begriper de sig inte på.
Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här posten, men jag är utled på att harva runt i vuxenpsykatrin som inte har någon hjälp att erbjuda mig.
jag tycker att du ska säga ifrån. säg att du inte vill ha den läkaren å vill ha en annan. de har du rätt att göra. om dom har tid eller inte är inte ditt problem. du kanske kan vända dig till en annan komun i närheten eller en annan avdelning?
Anna och taxen Max
Hej,
Jag tycker att du ska säga ifrån,
Nu vet jag inte hur de funkar där du bor.
Men här har vi nåt som heter vårdgarantin, vilket innebär att man ska få hjälp innom 2 månader.
Har själv använt mig av den, ringde ditt, sen tog de bara 2 veckor så hade jag tid för utredning. (som är klar nu!!! har ADD ocvh biopolär 2)
sen har man också rätt att "säga upp" en läkare som man inte är nöjd med. har gjort de dock in te för egen del utan de var min dotter (hon har också en diagnos) de var jobbigt men värt de för han, ja vad ska jag säga… lovade massa saker samt sa att han hade gjort de osv fast de hade han inte… (detta var i samband hon fick sin diagnos) sen fick jag ingen hjälp eller han förklarade inte vad de innebar med hennes diagnos… (de ska ge en info hanleding och råd hur man ska hantera den diagnos ens barn fått).
måste bara berätta vad han sa till mig..
"att ja ja tänk på barnen i afrika och hur de hade de för i tiden" då mådde jag skitt för att jag hade ju gjort allt fel med henne samt att borde försttåt tidigare att de var "nåt fel" på henne… (hon var tio när hon fick diagnosen autism liknade tillstånd)
Ja vet att jag är omständig och "bablig" men hoppas du vet att du ska inte ge upp utan stå på dig!!
Du har rätt att få "hjälp" och gå till någon du har förtronde för!!
(min tredje diagnos som jag haft länge är dyslektrisi… därför kan jag inte stava, samt att jag inte tycker om att skriva, men har bestämmt mig för att ändå göra de på iFokus)
Ha de bra!!
Kram
jag kom till en läkare å sa att jag blev yr å åksjuk när jag stog stilla å ville kolla över mit blodtryck fick svar att jag borde använda kondom när jag har sex istället för p-piller. bytte vårdcentral när jag kom hem
Anna och taxen Max
Trodde att jag hade skrivit ett svar, visade sig att jag hade fel 
Tack för ert stöd. Läkartiden är nu avbeställd, efter lite jagande fick min bonussyster ny kontakt med habiliteringen, visade sig att den ursprungliga väntetiden inte stämmer, I alla fall förmodligen har vi rätt att söka oss till ett annat landsting, har dock aldrig gjort det förut och vet inte vilket av de närliggande vi skulle satsa på (eller med andra ord var de har mest kunskap och erfarenhet av utredningar) jag bor i Nyköping, Sörmland så det är väl Stockholm, Uppsala och några till som ligger inom rimligt avstånd, någon som har några erfarenheter av dessa?
Jag har mkt goda erfarenheter från Uppsala. Men jag vet inte om det heter habilitering. Utan det var på Vuxen neurologiska enheten
Ah tack, skall kolla upp den!

#5 Vuxenhabiliteringen och vuxenneurologiska enheten är inte samma sak. Båda kan säkert fungera.
Jobbigt att behöva ha med psykiatrin att göra. De fungerar mycket sämre än den somatiska vården tycker jag. Fast det kan vara besvärligt där också.
Bra om det löser sig.
Jag misstänkte det, att det inte var samma sak.