Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettmedia
Läst 5021 ggr
Allamej
0

I Expressen idag

Denna artikel gjorde mig rent förbannad…. Vad är det för klåpare som har fått uttala sig som experter egentligen? "udda intressen" ingenstans står det att man kan ha pärlor, råttor, fysik, virkning som intresse nej nej…

Att man talar som om man håller ett tal… vaddå talar så? Jag pratar fullt normalt, flytande inget talliknande här inte…

Det känns som om media har bestämt sig för att smutskasta Asperger nu… Bara som en liten fotnot fanns det en berättelse om en man som jobbar och har familj och klarar sig bra… men det var efter en spaltmeter om tre mördare som är aspies…

Vilket av det kommer att uppmärksammas? Mördarna eller dom som lever med det och klarar sig bra.

Är det inte lika troligt att dom som utfört dessa mord skulle ha gjort det oavsett Aspergers eller inte…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Busangardens
0

Många aspergare har "udda intressen" (tolkningsfråga) och oftast ett intresse de inriktar sig på. Aspergare har lätt att hoppa på/över ord, glömma meningar osv vid tal. Det är två av kriterierna för Aspergers syndrom.

Jag är en av dem som fungerar så. Förstår inte vad det är du blir irriterad över.

[Varulv]
0

#0 "Är det inte lika troligt att dom som utfört dessa mord skulle ha gjort det oavsett Aspergers eller inte…"

Jo, och det sägs också i artikeln ja, redan i rubriken. Men hela texten andas ändå hatkampanj mot oss aspergare. Man kan undra varför? Tror Expressens och Aftonbladets redaktörer (det tycks främst vara de som svärtar ned oss) på fullt allvar att det föreligger ett tydligt samband mellan Asperger och bizarra våldsdåd?

Om så, vad grundar de sin övertygelse på? Vetenskap? Statistik? På felslut ("hans våldsdåd var så morbidt, att han måste ha varit aspergare")?

- Vad säger till att börja med vetenskapen? DSM-IV anger 6 kriterier:

1. Kvalitativt nedsatt förmåga till social interaktion,
  2. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter,
  3. Betydande nedsättning av funktionsförmåga i viktiga avseenden,
  4. Ingen betydande försening av den allmänna språkutvecklingen,
  5. Ingen betydande försening av den kognitiva utvecklingen såsom nyfikenhet på omgivningen, eller i utvecklingen av för åldern adekvata vardagliga färdigheter eller adaptivt beteende (utöver social interaktion) under de tre första levnadsåren.
  6. Symptomen kan inte bättre förklaras av en annan specifik genomgripande störning i utvecklingen, eller av schizofreni.

Där sägs ingenting om benägenhet till mord.

- Hur är det då med statistiken? Ja, Expressen säger det själv: ingen ökad frekvens av aspergare finns bland brottslingar och mördare jämfört med befolkningen i stort. Jag erinrar mig nyligen ha läst en undersökning som visar till och med motsatsen - att där föreligger en lägre frekvens.

Felslut, så. Den troligaste förklaringen. Och varför vill man medvetet göra sådana felslut? Jag skulle tro på grund av rädsla. Nt vill vara förträffliga och oklanderliga i sitt leverne, och så inträffar bestialiska mord. Inte kan väl vanliga hyggliga nt ligga bakom sådant!? Nej, bekvämt blir det att konstruera en syndabock. - Har vi sett det förr i historien?

Obestämd

Allamej
0

Dom skrev att aspergare talar som om dom håller ett tal hela tiden.

Artikeln är inriktad på mördarna, om man nämner Asperger och mördare i samma artikel tillräckligt många gånger så är det vad folk kommer ihåg. Att aspergare är mördare.

Man minns inte att det står att aspergare inte är mördare tvärtom…

Det är ett trick man använder inom media…

Al quaida

Muslim

Terrorism

Massförstörelsevapen….

Minns du den kampanjen?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[Varulv]
0

Jo. Och man kan minnas våra svenska häxprocesser…

Och givetvis den hatstämning som byggdes upp mot bland annat judar i Nazityskland.

Busangardens
0

#3 Media drar det alltid steget längre.  Vad andra personer sedan tror om aspergare är inte mitt problem, var och en får tro som dem vill. Förr eller senare får även dem veta sanningen.

[Varulv]
0

#5 Så kan det nog vara, men om man betänker att det tog ett par hundra år, och åtskilliga offer, innan kreti och pleti skulle ta till sig sanningen om häxorna, så kan man tycka det vara bra onödigt med ett sådant stort och långdraget "psykodrama".

Då har jag ändå inte nämnt motsvarande skede mot judar, romer och andra människor som inte föll strikt in i de av nazistideologien konstruerade ramarna.

Ska vi behöva uppleva en pogrom mot aspergarna innan det eventuellt (när de flesta blivit utrotade) börjar gå upp för folk att "de var kanske inte så farliga - och uppvisar stundom riktigt mänskliga drag"?

Tillåt mig till sist citera Wikipedia:

"Det är inte ovanligt att pogromer är sanktionerade av den politiska makten och att ordningsmakten inte ingriper för att skydda de angripna."

Busangardens
0

#6 Tyvärr förstod jag inte det du skrev, specielt inte ditt citat det är för svårt för min hjärna att fatta (vet inte äns vad pogromer är).

Men i dagens samhälle vet vi bättre än vad vi gjorde förr, vi går ju inte direkt och bränner aspergare på bål som vi gjorde med häxor osv.

Fördomar finns inom alla kategorier och hos alla personer. Varje person tolkar även varje NPF olika. I detta fall var media åtminstonde så pass givmilda att de skrev i artikeln; aspergers är aldrig en förklaring till att en person begår ett brott.

[Varulv]
0

#7 Det utgör onekligen en förmildrande omständighet, men jag skulle tro att de vet vad de måste skriva för att inte råka ut för anklagelser om "hets mot folkgrupp (nu är ju vi aspergare bevars inte någon "folkgrupp" vad jag vet - eller är vi det?).

P.S. Om du går till Wikipedia, så kan du där läsa om vad "pogromer" är får något. D.S.

Zaphix
0

Jag tyckte artikeln var helt okej formulerad ändå. Visst, endel faktafel, men det är aftonbladet.. Tyckte det var en bra artikel för att vara skriven av dom ändå.

Däremot förstår jag inte syftet med artikeln.. "Samtidigt är forskarna överens: Aspergers är aldrig en förklaring till att en person begår brott."

Jaha.. Varför då skriva en artikel om det..? Jag kanske är dum, men jag förstår inte meningen om att skriva om en diagnos när de skriver att den inte ens är förklaring till brotten.

Men hörrni, är det inte väldigt långsökt att dra paralleller till nazisternas judeförtryck?

De blev ihjälgasade, satta i koncentrationsläger, blev tvungna att ha såna där stjärnor (vad de nu kallas, vet ju egentligen med har hjärnsläpp) o.s.v..

Att jämföra det är lite att förminska det som hände för judarna..

Det kom snabbt denna gång.. How intresting!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Spacegirl31
0

Pressteiken är under all kritik. Vart är sekretessen vad gäller diagnoser?

Läste en superbra debattartikel i Aftonbladet förra veckan om att vi måste ha nya pressetiska regler.

* ~* Ha en bra dag *~*

LenaR
0

#9 Vilken underbar analys av ett internetfenomen du länkar till! Aldrig hört talas om förut! Men visst gäller det på krogen också, framåt småtimmarna..? ^^

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LinaIsabell
0

Jag tycker det är en bra artikel, även om dess syfte är obegripligt. Jag tror snarare att de försöker "hjälpa" som med Asperger, genom att sprida information om det och förklara att Asperger inte gör en till en mördare, eftersom att det finns så många artiklar som på något vis påstår det.

[Tassy]
0

Jag är bara allmänt förvirrad och fattar inte alls vad som är dåligt med artikeln? Jag tyckte att den var väldigt bra skriven (för att vara av en vanlig sketen journalist).

Zaphix
0

#11: Hörde det första gången för nästan tio år sedan och observerar det i alla typer av diskussioner alldeles för ofta..

Nazistliknelser dyker upp lite för ofta där de inte är så relevanta känner jag.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Ylva-Li
0

Visst, lite småfel, men helt ok. I "regelboken" står det ju som de skriver. Att många av oss talar monotont och stelt osv, men vi vet, och de flesta utredare också, att så måste inte vara fallet. Jag KAN prata monotont när jag mår dåligt. Då försvinner väl all ork att orka hålla ett normalt uttryck uppe. ;) Så då försvinner verkligen all känsla i rösten. Och visst kan vi ha udda intressen, men de tänker nog främst på pojkar/män som oftast har väldigt snäva intressen och som är lite udda kanske, medans tjejer ofta har djur som specialintresse. Dessvärre är ju pojkarna mer efterforskade än sålänge.

Jag tror också att de försöker hjälpa och slå hål på vad de tidigare orsakat. Dvs, att alla med aspergare är mördare. Därför försöker de på sitt sätt förklara vad Asperger är, att det är ett funktionshinder och att det inte är förklaringen till de brott som endel av de här männen de pratar om, har begått. Och att de dessutom hade psykiska störningar, förutom sin aspergerdiagnos.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[Varulv]
0

Med sådana sanna och djupa analyser som ni här ovan gör, flera av er, så är det väl ingen fara på taket. Men "vanligt folk", som inte alls vet vad "aspergers" är, kommer, efter att ha skummat artikeln, att förknippa aspergare med psykisk sjukdom och morbida mördare i större utsträckning än vad de gjorde förut. Och för dem, som redan hade vissa fördomar om det knäppa aspergersläktet, späds fördomarna på.

[Varulv]
0

#9 Till följd av Godwins lag påpekar jag härmed att Hitler i spekulationer ofta anses ha varit aspergare…

Obestämd

Allamej
0

Precis Varulv.

Majoriteten vet inte ett jota om Aspergers. Men nu har dom upprepade gånger i våra kära kvällstidningar läsa Asperger och mördare i samma mening om och om igen.

Läsförståelsen är inte helt perfekt hos alla och det är fullt möjligt att dom bara skummat artikeln. Gör man det så står det klart för en att Aspergers är mördare.

Någon borde författa ihop en artikel som börjar med

"Människor som har blivit diagnoserade som NT är mer benägna att begå våldsbrott, få missbruksproblem, vara otrogna, förskingra pengar osv osv"

[Varulv]
0

#18 Du har mitt stöd, Allamej. Och en mycket stor brottsfrekvens hittar kriminologerna inom psykopat-sektorn. Och mig veterligt är det näst intill omöjligt att vara aspergare och samtidigt psykopat.

[Tassy]
0

För några år sedan var det ADHD:are som var medias offer, då var nästan alla kriminella ADHD:are kom man fram till. Nu är det väl våran "tur" att vara hackkycklingar ett tag…

Ylva-Li
0

Fast tror ni att allmänheten är så pass dumma att de inte förstår kontentan av texten? 
Jag kanske är alldeles för naivë, men jag vill nog tro att de allra flesta trots allt förstår vad de läser. Och i texten står ju klart och tydligt att diagnosen inte betyder våldsbrott.

Men absolut. Det blir lätt så fel när man överhuvudtaget börjar röra i diagnoser i samband med brott. Alla med psykiska störningar är inte mördare heller, osv. Sen kan jag iofs tycka att diagnoserna de har är oviktiga i sammanhanget. Vi är fortfarande alla olika, med eller utan diagnos, och vissa är mer benägna att genomföra hemska brott än andra.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[Varulv]
0

#21 Kloka ord. Och så är det nog, så som du säger. Men den stora allmänheten och i synnerhet den part som slukar kvällstidningarnas sensationsnyheter, resonerar nog tyvärr inte så där vist som du gör.

- Annars så tog jag mig till BRÅ:s officiella statistik angående brott, av rent intresse. Kan redovisa några korta noteringar beträffande 2009 års domslut vid samtliga svenska domstolar:

• Samtliga dömda brott: 71.715 st
  • Därav mord och dråp: 150 st
  • Därav grov misshandel: 816 st

Jag tänker mig som en arbetshypotes att det är inom de två senare punkterna som man skulle kunna finna aspergare, rent spekulativt. Man noterar också att det rör sig om förhållandevis få brott, jämfört med det totala antalet. Det skulle vara fullt möjligt att AS-diagnosticera exempelvis samtliga mördare för att få konstaterat om där råder något samband eller ej.

Om vi för enkelhetens skull begränsar oss till den manliga befolkningen och antar 1 procent aspergermän i Sverige, så är det är visserligen osäkra siffror men kan ge ett riktvärde. En procent av 150 mord är 1,5 mord. Är fler än så utförda av aspergare, så föreligger en övervikt; färre, så i så fall en undervikt för aspergare som mördare. Detta som sagt enbart under år 2009.

På basis av alla artiklar som vi känner till om aspergianska mördare, så känns det intuitivt som att där faktiskt skulle kunna föreligga en övervikt för mördare inom aspergerleden. Men det vet vi inte säkert förrän vi får fakta på bordet. Ett urval om endast 150 "informanter" är ochså ett dåligt statistiskt urval, och torde ge högst osäkra siffror. - Men det är inte omöjligt, att man skulle kunna säkerställa hur det kan förhålla sig.

Man borde även studera närmare motiven till gärningarna. Det vore en väg till att lära känna mördarsjälen närmare. Aspergarens själsegenskaper känner vi väl redan rättså bra.

sighni
0

#20 Jag tror på din teori. Inte att förglömma psykopater. Trist bara att massmedia inte kan vara mer nyansrik och trovärdig. Som sagt pressetiken lyser med sin frånvaro inte bara i detta fall.