Säga upp boendestöd, hur?
En del har väl redan sett min tidigare tråd, "Hur hanterar man oron?". Kort och gott gick det åt hellskotta, finns inte en chans i helvete att jag får ha kvar gamla boendestödjaren så nu ska jag helt enkelt säga upp boendestödet helt istället. Men så enkelt var det visst inte för jag har ingen aning om hur man bär sig åt. Är det nån här som vet hur man gör? Är det bara att ringa behovsbedömaren och så är det klart?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Det är bara att ringa din LSS handläggare så ska det säkert lösa sig.
Har du något annat stöd från LSS? Tänkte bara så du passar dig annars kan du bli av med ditt tandvårdskort.
Fast jag har inte boendestödjare via LSS, utan via SoL. Det var visst därför det sket sig, nu skulle det gå över till LSS istället och då får jag inte ha kvar samma person som jag har nu.
Yes, jag har ledsagning via LSS, det däremot ska jag ha kvar.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Antar att du kontaktar din biståndshandläggare? Det hade jag i alla fall gjort.
Biståndshandläggare? Vad är det? 

Hos oss heter det det, hon som beviljade mig mitt boendestöd. Hon finns på socialkontoret.
Har aldrig hört talas om tidigare. Alltid lär man sig något nytt 
#7: Ah, måste vara typ samma som behovsbedömare då? Här är det behovsbedömaren som beviljat, antar att det är henne jag ska ringa? Gnorf, jag som hatar den mänskan… :P
#9: Yes, jag har AS. Ja rätt till det har jag så jag har haft boendestöd i typ 3 år nu… Men nu vill de byta boendestödjare och det går inte jag med på, har försökt bråka på de för att få ha kvar min gamla men icke. Så nu ska jag säga upp det, är hellre utan än får hem nån ny.
En glad nyhet är iaf att boendestöd från LSS blir avgiftsfritt from nästa år… Synd att inte jag kan ta det av det, får betala för att få hjälp svart istället :(
#10 Jag fattar inte hur det funkar: Till mig sa min LSS handläggare att boendestödet har flyttats över till SoL och om jag förstått allt rätt så har jag ju då inte längre någon insats från LSS som var gratis. Just nu ätr det fortfarande gratis hos SoL mn kommer att kosta pengar längre fram.
Varför boendestöd från SoL om du kan få det gratis genom LSS? Eller har jag fattat helt fel nu igen? Ber om ursäkt i så fall
Ah sådärja… Pappa ringde, slutade med att han helt enkelt ringer behovsbedömaren och fixar med uppsägning.
#11: Förut fanns inte boendestöd i LSS här i kommunen så då fick jag en boendestödjare via SoL istället för att slippa hemtjänsten. Nu har de fixat fram en boendestödsgrupp på LSS så då ska det gå över dit och då blir det ny person, vilket jag inte går med på.
Ett litet tips bara, varför inte välja en personlig assistent istället. Som ni kan själva välja ut.
Förstår ni hur jag menar? 
#13 Det tycker jag är ett bra tips. Då kan man väl välja ganska fritt? Ett ex till mig har en lillasyster som behöver stöd och då är mamman personlig assistent och får alltså lön för tiden då lillasystern inte är i skolan.
ja och jag har själv jobbat som assistent och är väldigt insatt i hur det fungerar.
är man inte nöjd med personen så kan man byta, finns många bra kooperativ i kommunerna man kan vända sig till dessutom kommunerna själva
prata med den kontakten ni har som har beviljat er boendestöd.
och som linaisabell skriver, man kan typ ha en väninna, mamma mm
#13: Men med bara AS får man väl inte ha personlig assistent?
#16 Om man behöver en borde man väl få ha en? Man kan ju alltid ljuga ihop sig saker som att man inte klarar av att sköta städning och sånt för att man inte kan planera dagen. Om det inte är sant, förståss. Fast jag vet inte hur det fungerar.

Låter ju som en bra taktik att ljuga…
#16 Jo det får du om du har stora problem i din vardag. Jag har AS och kommer få personlig assistent (min kontaktperson anser jag behöver det) framöver utöver boendestödet och ledsagare. Kommer även få hemtjänst. Men jag har också stora svårigheter i min vardag.
#17+19: Ah ok, jag som har blandat ihop bara. Har inte så stora svårigheter att en personlig assistent är nödvändigt, och att ljuga för att få en skulle aldrig falla mig in.
Iofs är väl en personlig assistent på mer tid då antar jag, vilket skulle vara skitdåligt för mig iom att jag behöver mycket ensamtid för att vila upp mig efter sociala grejer. Min ensamtid är helig, haha :P
du kan nog ansöka om personlig assistent efter det behovet du har också. det innebär ju inte att du måste ha en människa hela tiden hos dig.
kan tex ansöka om personlig assistent tex två timmar varje dag, en varannan dag.
Åfan, smidigt! Trodde det var för bra mycket större behov. Går det att kombinera personlig assistent+ledsagning då, och att ha den personliga assistenten typ som en boendestödjare så det är hjälp med städning och mat och sånt?
Var söker man nånstans? Behovsbedömare eller något annat? Kan ju helt klart vara ett alternativ. Orkar inte med sånt såhär "mitt i processen" sas men längre fram kanske, när det här är över :)
du har fattat totalt rätt gulzebra . kan kombinera assistent, ledsagare. Är du nöjd med din ledsagare, varför inte fråga henne om hon vill bli din assistent tex.
lycka till nu
Ja jag pratade med henne om det idag ifall det kan vara ett alternativ och det kan det absolut. Hon är både ledsagare och boendestödjare nu (månaden ut, sen bara ledsagare) och vill vara kvar även som boendestödjare egentligen… Så hon har tom sagt åt mig att för en femhundring i månaden klarar hon sig så då fortsätter vi med boendestödet svart istället. Men kan man slopa det och ha henne som personlig assistent istället för svart boendestödjare så vore det mycket bättre, dels för att ha det vitt och dels så hon får ordentlig lön och allt som kommer med en vit lön… Dels för SGI och pensionsbesparingar och allt det där och dels för att en femhundring känns så jäkla snålt för all hjälp jag får av henne. Så ptja, kort sagt kom vi fram till att vi absolut ska försöka få till det så hon blir personlig assistent istället! :)
Hur är det man ansöker om personlig assistent? Jag vill inte ha det hos kommunen utan privat isf för kommunen tål jag verkligen inte längre, men antar att jag kanske måste beviljas assistent innan jag kan ansöka om att ha det hos nåt privat företag? Hur funkar sånt där?
Och vad ligger kostnaden på, brukar det landa på samma kostnad som boendestöd tex? Jag har ju inte hur mycket pengar som helst liksom, lever på existensminimum just nu.