Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 5363 ggr
Perceptionjavisst
2010-12-15 13:34
0

Detaljer

Detaljer I lööve!
Lägger ni märke till de flesta detaljer eller bara vissa?

Svea-
2010-12-15 14:33
0

när jag har fokus så lägger jag märke till detaljer.ofokuserad är jag blind på mitt sätt.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Perceptionjavisst
2010-12-15 14:34
0

Jag ser likheter i allt. Den där påminner om den/det. Hon är lik han, han är lik en gris…

HELA TIDEN!

Perceptionjavisst
2010-12-15 14:36
0

Din blomma i tatueringen har samma lila nyans som dina lila gardiner…

Perceptionjavisst
2010-12-15 14:36
0

Hur är du blind på ditt sätt? Ens egna sätt är bra : )

[Varulv]
2010-12-15 23:04
0

På morgnarna har jag extremt tunnelseende och är oerhört detaljfixerad.

Om aftnarna greppar jag helheter på ett flow-artat sätt!

Glad

[Fiction]
2010-12-15 23:26
0

Jag har ett detaljseende som förmodligen är få förunnat, vilket även blev extra märkbart under utredningen. (Prickade nämligen full pott på dessa tester, vilket tydligen inte var helt vanligt.)

Jag kan dock säga att jag inte är fullt så uppmärksam på detaljer när det gäller miljöer jag inte är van vid. Allra helst när det är en massa folk närvarande - där blir jag snarare sådan att jag "går in i mig själv".

Men i min vardagliga miljö, lägger jag märke till sådana små detaljer som knappt är märkbara i NT:s ögon.

[aspie]
2010-12-16 08:07
0

#2 #3 Ha ha precis sån är jag oxå Skrattande

[light-bringer]
2010-12-16 08:41
0

Är det något som intresserar mig så hänger jag upp mig på alla tänkbara detaljer, annars inte.

coffee-girl
2010-12-16 09:58
0

Om jag är i en miljö där jag känner mig säker och kan koppla bort min hispighet, så ser jag detaljer. Men i en ovan miljö eller om jag är stressad eller har för mycket i huvudet (det har jag för det mesta, eller är huvudet helt tomt Tungan ute) så der jag ingenting av detaljer…

ekorren
2010-12-16 11:31
0

Hihi ;-) Ja det där med att se likheter känner jag väl igen. Personer, former, ljud, ja det mesta…och ofta!

timmelin
2010-12-16 11:46
0

har en tendens att göra liknelser mellan saker.

[Fiction]
2010-12-16 14:06
0

#2 Me too!

tommy999
2010-12-16 14:20
0

Som med allt annat så ser jag och lägger märke till allt, om jag är intresserad av något, fast jag skulle antagligen inte märka om någon hade målat stadshuset gredelint.

Panzer
2010-12-16 21:54
0

Jag går omkring och har konversationer med mig själv, så jag missar allt som händer runt mig, kan bli rätt pinsamt ibland.

HannaM
2010-12-16 21:58
0

Jodå, detaljer i rum är jag bra på att se fort.

JohannaEkroth
2010-12-16 22:13
0

Jo jag har ett detaljseende och älskar detaljer. Fotograferar  detaljiserade närbilder med min system digitalkamera.

Hade också full pott på detaljtestet på utredningen så jag fick en massa beröm och häpen min av utredaren.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Fiction]
2010-12-16 22:23
0

#16 Påstod din utredare också att det var ovanligt? Även för aspiesar?

[Varulv]
2010-12-16 22:29
0

Tillåt mig att få summera.

Det där med "liknelser", "associationer" från det iakttagna till det memorerade - det känns väsensfrämmande i förstone för mig. Är aspergare, men känner samtidigt, att ni som säger så, tycks vara influerade av eder adehåde.

Visst kan jag dra paralleller, men gör det inte i förstone. Utan ser främst saker och ting så, som de är - mer eller mindre.

Men detta med detaljseende, det vill jag trots allt framför allt tillskriva oss aspergare. Vi har, tror jag, en naturlig läggning för sådant. Om jag rekapitulerar någon situation i min barndom - exempelvis på en filt på gräsmattan utanför huset i femårsåldern - där vi letade fyrklöver - så kan jag med lite viljeansträngning återkalla varenda klöverblad ur minnet. Skulle även i detalj kunna peka ut varje plats på centimetern när, där vi fann fyrväpplingar, femväpplingar, sexväpplingar och till och med sjuväpplingar!

JohannaEkroth
2010-12-17 11:15
0

#17 Nä, det var en av anledningarna till att jag fick diagnosen AS sedan. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

timmelin
2010-12-17 12:42
0

Jag minns alla lägenheter, hus i som jag bott i sedan 4 års ålder. var tv stod mm

även sommarstugor vi hyrde.

men har svårt att memorera hur folk såg ut.

ska bli kul att se om jag också har Asperger.

ADHD garanterat. Flört

Svea-
2010-12-17 13:23
0

# 4   jo om jag ej har fokus och ej orkar med omvärlden  men jag måste ändå tex gå ut och handla eller likanade så "ser" ej jag någonting annat än mitt mål,tex att jag ska gå till ica.Och många säger till mig :

-- är du blind eller? jag vinkade till dig! eller du satt mittemot mig på tåget och såg inte mig???!!!

på så sätt är jag "blind" på mitt eget sätt.

jag "ser" andra sorts detaljer oxå.Som jag ej vill se eller ens orkar se.Jag kallar det för mitt eget boder collie sätt att se/läsa av en annan människa.Åter igen ska jag ha fokus och orka då jag möter en annan människa.

men när jag träffar nån bekant eller ny person så ser jag "förbi" dom orden människan säger,gester denne gör,osv osv.Det vill säga säger du att du mår jättebra och allt är toppen och jag har mitt fokus påkopplat ser jag hur du mår på riktigt.Och om det är läge för det,kan jag ställa en fråga som gör att denne blir helt paff och öpnnar sig för mig eller blir arg för jag lägger mig i . känner mig som en sorts scanner av nått slag. har  jag fokus kan jag verkligen ha nytta av mitt B.C sätt att se andra/scanna av andra.

Men det är jobbigt oxå… att se människors smärta.

jjaa..äähhh… sån e jag….

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.