Jag har båda och vad jag vet så har inte min pappa eller mamma dessa sjukdomar.
Är det en vanlig kombination?.Jag har ju som sagt min mamma som är manodeprissiv och fått höra att det är ärftligt..men är lite nyfiken på att veta mer om dessa diagnoser
Jag vet inte om det är vanligt men jag har kommit över denna kombination några gånger så det kanske det är.
som jag förstått det så är det vanligare att om föräldrar har något så har barnen det också men behöver inte vara så för det. Kan även vara föräldrar med sådant som får barn utan, och tvärtom.
Kanske är det bara så att om en eller båda föräldrarna har det så är det lättare för dom att känna igen symptomen eller bara är mer vaksamma för dom?
Alltså föräldrar med ADD tex kanske lättare kan känna igen att barnet har det än föräldrar som inte har det och kanske bara tror att ungen inte vill lära sig eller bara inte e så smart eller nåt sånt?
fast jag kanske är helt ute och cyklar också.
Du verkar ju vara väldigt insatt problematiken och då är du ju väl förberedd om du nu ändå skulle ha det.
precis som knaprig säger så är det ju lättare att känna igen en sak om man själv har erfarenhet utav det.
försök se saken ur ett positivt tänkande, och hitta strategier för hur du ska kunna bemöta din oro.
Men jag har ju oftast sett min mamma på en fungerande medicinering…ibland så slutar hon och blir efter en tid deppig och självmordsbenägen eller helt manisk.Så är inte jag men har haft panikångest och en del små deprisioner plus dåligt humör(lätt retlig)pratglad och social…ibland(vissa dagar) så vill jag bara vara ifred och svarar knappt i telen,detta kan vara en eller max två dagar.Jag har haft funderingar på om jag har ADHD av något slag men den ärftliga faktorn finns ju visst på den bipopulära.
Tack för alla svar
kan ju vara så att din mamma kanske också har ADHD eller någon annan släkting.
det du beskriver låter mera som en ADHD. Tänk också på att många vuxna saknar en neurlopsykiatrisk diagnos. såsom ADHD, Asperger mm
utan har istället satta diagnoser som Borderline, biopolär mm
jag hoppas inte att du är rädd, för det behöver du inte vara.
du är ju inte en annan person för det.
Jag skulle bli lättad av ett svar på vad det kan vara men har en oros klump i magen för att det skulle kunna vara manodeprissiv(bara på grund av att jag vet hur kämpigt min mamma hade det ibland),jag vill bara få en utredning NU!!.När jag väl har insett att det kan vara "nåt" så är det ju den låååånga väntan
Har kollat vad det kostar privat..å det har man ju inte råd med.
Jag tror min pappa kan ha ADHD men han är inte utredd,har en kusin som har det på pappas sida och min sons lärare tycke att vi kanske borde utreda min son..sen har vi min dotter som har Dyslexi och kanske även Dyskalkyli..sen är hon en orolig tjej å ängslig.
Jag vill bara bli en bättre mamma och sambo..inte förändra mig
Tack Timmelin