Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 8122 ggr
[Varulv]
0

Trippelvaccin

Sambandet mellan trippelvaccinering och förvärvad autism har debatterats en del på sistone i media. Senast i dag förekommer en artikel i SvD ("Fanatisk tro drev vaccinbluff", del 1, s. 10) där det sägs, att forskaren Andrew Wakefield (han, som gick ut med rönet om ett samband?) har kritiska kolleger som "kan berätta om hans fortfarande orubbliga tro på att han har rätt, att vaccinet förklarar autism, att han slutligen ska bevisa det, att han funnit lösningen på den tragiska sjukdomen. … Och i åtminstone vissa autismkretsar är han fortfarande en obestridd hjälte, orättvist förföljd av etablissemanget och mäktiga företagsintressen. … Utanför denna krets av hårt drabbade familjer är dock hans inflytande minimalt."

Artikeln går således ut på att förklara, att det av Wakefield föreslagna sambandet mellan autism och trippelvaccinering är obefintligt - men, lever kvar som en skrockfylld uppfattning inom familjer, vilka är hårt drabbade av den tragiska sjukdomen autism. (!)

Jag avstår från att kommentera vidare - sänker blott axlarna och huvudet i en resignationsfylld gest…Gråter

[Tassy]
0

Ush, vi gick igenom denna lögn i min viral patogenesiskurs. Så himla lågt får man bara inte sjunka att man använder sån skrämseltaktik. För en myt är precis vad det är - och en dålig sådan.

Svea-
0

jaa.. hhmm..suck… fy---fan---

lite ot nu men ändå lite samma… i bla usa finns ju en studie eller nått sånt om att barn som äter felaktig kost kan "utveckla" autism m.m.

vad tycker ni om det?

tänk vilken makt en person kan ha…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[Tassy]
0

#2 Det är helt befängt och gör mig totalt vansinnig. Jag ska inte skriva ut precis vad jag tänker här för då lär jag bryta mot mer än en trivselregel Obestämd

havsvingen
0

Undrar om autism är en sjukdom? det är ju ett funktions

hinder ju.men säkert kan ju autism vara båd genetiskt o

kanske något virus i sig som bryter ut för vissa? att de drabbar i olika grad i släkten

tycker jag är rätt underligt.Men det är väl som med hårfärg

och annat att fast man är syskon så blir det lite olika helt

enkelt…

Svea-
0

har en bok här hemma med massor av info ang detta samt länkar i boken ang detta.som jag "uppfattar" det har dom själva en son som med rätt intag av kost nu är "bra/frisk".

Svea-
0

en länk… lite längre ner på sidan kan man läsa en liten "snutt" att deras son blivit botad från autism med rätt kost m.m

kärnfrisk familj

[Tassy]
0

#6 Jag ställer mig skarpt ifrågasättande till detta. Om det vore sant varför har de då knappt uppmräksammats? Varför lovprisas de ej världen över och får nobelpris för sina geniala upptäckter?

De botar ju autism, viktproblem och hela rasket. Självklart är de ett företag som säljer sina magnifika produkter också. Jag "sågar dem jäms med fotknölarna" tills de kommer fram med vetenskapliga belägg (ordentliga mångåriga studier, inget litet test där någon blivit mutad för att de ska sälja bättre).

"vi vinkade också farväl till 50 kilos övervikt, astma, allergi, eksem och magont."

Det var inte dåligt. Men kan de bevisa att kosten är det som botade dem?

"vi är ett levande bevis på att det finns HOPP för alla som vill förbättra sin kost, livsstil och inte minst sitt tankesätt."

De inte bara lovar guld och gröna skogar, de kan teoretiskt sett ställa till det rejält också. Låt säga att en hyperallergiker testar deras diet eller vad det nu är och sen provar att äta det denna är allergisk emot! Det kan bli det sista den personen gör i livet.

Visst påverkar kosten vår hälsa och vårat välbefinnande, men någon måtta får det vara.

(Yepp, ibland är jag tråkig och bitter Tungan ute kallar mig arbetsskadad hehe)

Zaphix
0

#6: OT: Men vilken sjukt hurtig och pretantiös sida det där var, blir ju riktigt trött bara jag ser de läskigt glada och utåt sätt lyckliga familjerna.

Är den möjligtvis sponsrad av ett visst kristdemokratiskt parti?

Kärnfrisk familj

Frisk kärnfamilj

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

#7: Äh, jag fick en föreläsning om hur jag borde lägga upp min kost för att bota min ADHD av en kompis.

Hennes bror hade nämligen ADHD, men inga mediciner fungerade, men när han började äta mer grönsaker så blev han kvitt alla symptom.

Att jag är vegetarian och därmed i princip lever på grönsaker var nog ingen faktor hon tänkt på.

Jag suckade mest då, men nu fnissar jag mest år det.

Min och Dackes blogg

[Tassy]
0

#8 *fniss* Cool

[Varulv]
0

#9, 10 Jag fnissar med er!

Fast lite allvarlig måste man ändå vara till sådana här fördoms-spridare. Hur många gånger ska det behöva påpekas att autism (inklusive asperger) inte är en sjukdom!? Autism är en genetisk särart och kan inte "botas". Precis som färgblindhet inte kan botas, då det sitter i generna.

Dock finns vissa teorier om att autism skulle kunna frambildas nära födseln eller i samband med födseln. Det är i så fall även där fråga om en irreversibel modifiering av hjärnan, dess struktur - och kan aldrig "återställas". Antar man åtminstone. Men det är klart att somliga gärna skulle vilja tro på mirakel. Och visst vore det trevligt med en mirakelmedicin! Så, att exempelvis jag äntligen skulle kunna lära mig att åka skridskor…! Eller kunde börja sortera ljudintryck på ett ändamålsenligt sätt! Eller att "fjällen föll från ögonen", och jag plötsligt förstod hela det sociala spel, som nt bollar mellan varandra mellan raderna… Det vore helt underbart Skrattande

[Tassy]
0

#11 Word!

tommy999
0

"11. Upplever du att du har lättare att sortera "angenäma" ljudintryck än "oangenäma" dito? Så är det i varje fall för mig. Jag har dessutom mycket lättare att handera besvärande ljud och ljudbilder nu sedan jag började med Concerta.

Zaphix
0

#11: Låt se.. ADHD har uppåttjack som mirakelmedicin och vi är hyperaktiva.

AS'are är ju rätt så lugna, eller väldigt lugna..

Min slutledning är alltså: Heroin.

Nä, seriöst. Men aututism är ingen sjuktom, men faktum att man kan hjälpa autistiaka barn så pass mycket att de i slutändan till stor del lever i vår värld. De blir närvarande här, medan de innan varit okontaktbara i princip.

Sen är det väl till en viss gräns förståss som man kan lära.

Min och Dackes blogg

timmelin
0

Jag tro inte att asperger/adhd eller något sådant kan bero på yttre omständigheter. Då skulle ju inte Asperger, ADHD finnas i alla ländere runt jordklotet.  Och dessutom skulle det ju inte funnits före trippel vaccinets start. Och det gjorde det. Men då hade man kanske inte namnet på diagnosen utan man visste bara att personen var lite annorlunda kanske Flört

Däremot kanske med rätt kost, motion, hjälpmedel så kan man klara av sitt handikapp.

Så det här med kost och att man kanske ska utesluta triggande saker som socker, e ämnen mm tror jag på. Men det gäller väl för alla människor oavsett om man har en diagnos eller ej.

[Tassy]
0

Jag instämmer i att man kan underlätta vardagen med miljön runt den drabbade, men aldrig bota problem på något vis.

timmelin
0

då delar vi åsikt tassy

sighni
0

Om det är så att den här läkaren fuskat med sina resultat för att  han fått pengar av någon som ville starta process mot läkemedelsföretag (som jag läst) tycker jag det är vedervärdigt och helt oacceptabelt. Själv anser han ju att han är utsatt för en smutskastningskampanj från läkemedelsföretaget. Vad som är sant är svårt att veta.

När det gäller de där teorierna om kost och autism är det är ännu värre att veta. Jag såg ett program förrförra sommaren, tror jag det var, från USA. Där var flera stycken barn/ungdomar som blivit "friska" när de fått viss kost. Vad ska man tro? Om det verkligen var kosten som hjälpte dem förstår jag inte varför inte den behandlingsmetoden fått större spridning. Det hela väcker många frågor.

Eftersom vi inte med säkerhet vet ännu vad som orsakar autism vet vi ju inte heller om det finns olika orsaker. Allting blir egentligen bara spekulationer.

LinaIsabell
1

Jag tror att vaccin kan orsaka deformeringar i hjärnans kemiska sammansättning eller dylikt som skulle kunna orsaka någon form av funktionsnedsättning inklusive autism. 

Det är inte direkt konstigt. Du kan ha ett ämne, men om dess molekylkonstruering skulle förändras lite så kan det ha förödande konsekvenser. För några år sedan fanns väl ett läkemedel för illamående för gravida kvinnor som på grund utav ett sådant fel gjorde att barnen föddes missbildade.

På samma sätt som att du kan födas totalt blind, och inte bota det. Det är ett funktionshinder. Du kan också bli blind på grund utav exempelvis metanol, utan att kunna bota det. Bara för att DE FLESTA föds med det, så betyder det inte att man inte kan råka ut för något och få det. 

Det finns folk som är med om olyckor och skadar huvudet, och sedan inte kan sitt modersmål, men kan sina inlärda språk. Huvudet är en känslig grej, och mycket kan hända på grund utav lite.

CP skada kan du få när du är 2 år på grund utav hjärnskada. Eller födas med det. Varför skulle inte autism vara samma sak?

Ett felaktigt utvecklat protein kan orsaka demens och Alzeimers. 

Kost är ju kemi i dess högsta grad. Jag tror absolut att konstgjorda ämnen kan orsaka skador. Jag tror att om man äter mycket dålig kost (exempelvis med mycket aspartam, glutamat med mera) så kan man nog hamna i ett tillstånd som liknar autism. När man senare slutar äta det, och börjar äta bättre kost, så kan man ju bli normal igen. Då handlar det kanske inte om riktig autism, men om något som liknar det mycket. 

Det tycker inte jag är direkt konstigt. Hjärnan består ju av många kemiska substanser, och kosten påverkar ju hela kroppen. Litium kan få dig att bli mindre deprimerad, och SSRI-preparat ändrar också saker i hjärnan som får dig mindre deprimerad. Tror absolut att vi kan hamna i alla möjliga underliga tillstånd av onormal kost, och även autismliknande.

[Varulv]
1

#19 Ett väldigt bra inlägg av dig, LinaIsabell! Jag tror såsom du (men kunde definitivt inte ha sagt det tillnärmelsevis lika bra).

För övrigt: #14: Ganska så intressant tes faktiskt att heroin skulle kunna vara något för oss aspergare (som motsvarighet till Ritalin för ADHD:are). Ritalin speedar upp? Heroin dämpar?