Busbarn bums i säng?
Undrar om någon annan förälder/närstående till barn med ADHD har liknande problem - ett barn som inte kan sova. Kanske vill, kanske är jättetrött, kanske bara ligger och grinar men kan ändå inte sluta prata, slappna av i kroppen, blunda och sova utan håller igång (i flera timmar) tills de tuppar av… :/ På Hab fick han låna ett bolltäcke… Tycker han inte om. Har försökt med ljudböcker, lugn musik, att jag ligger och håller om honom, har också försökt att göra slut på all energi innan bolibompa. Det enda som verkar fungera är att han håller och flaxar med armarna, pratar, studsar, sjunger etc på tills "batterierna tar slut"…
Någon annan?

ja… jag e ju själv likadan å jag e vuxen. har oxå en dotra som e likadan. vi ska försöka testa tabletter med melatonin i inom kort.orkar du så kika runt lite på nätet ang melatonin halten i hjärnan hos bla människor med ADHD,add,och likande.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Jag äter melatonin och det fungerar okej för mig, jag blir numera normalt trött och sover utan att vakna under den tid jag sover.
Nu har jag problem med ångest som ställer till det, men melatonin ger mig trötthet och den i samband med Ritalin på kvällen gör så att jag kan koppla av. Det fungerar ångestfria perioder alltså. :)

# zaphix
var det du som fick melatonin utskrivet på recept? äähh..menar..din läkare hade ansökt om nån licens för det? eller? om det var du,kan du då pm:a mig vad det heter ?
Det heter melatonin. :)
Är Natural Pharma som är tillverkaren.
Min läkare ansökte om licens för att få skriva ut det till mig.
Kika här om licenser..
LÅNGA kvällsrutiner, gärna bada, sätta på sig pyjamas, kanske dricka ett glas varmmjölk, borsta tänderna, krypa ner i sängen med dig, läsa kortare böcker så han kan hålla fokus på just berättelsen, prova med att bädda in honom i sitt vanliga täcke lite som en sovsäck, så att han blir medveten om att han ligger i sängen och att det är dax för att sova. Antar att du testat detta, men att nöta in rutiner kan fungera.
varför inte massage och då menar jag taktil
och min son kom bäst till ro när harn lyssnade på cd skiva, samma varje kväll
har du testat det?

# mkt bra tips 5 & 6.
tack svea. 

# vassego fina timmelin!
Tack så mycket, alla, för råden :)
Tyvärr har jag provat allt… vi har långa nattningar (kan tyvärr inte bada då vi bara har dusch men han kan tycka om det ibland före pyjamasen) och varm mjölk h_a_t_a_r han :D Massage kittlas och att "killa" (stryka med fingertoppar) på ryggen är obehagligt, lugn musik går inte, han tycker om sago-cd-skivor men det hjälper honom inte slappan av…för att nämna några saker :)
För något år sedan läste jag om melatonin men då fick jag för mig att det var svårt att få det utskrivet… Är det krångligt?
#11: Ja, tyvärr är det krångligt. Läkaren behöver söka licens för att få skriva ut det till den enskilde patienten, för att få licensen måste andra preparat provats utan resultat innan eller nåt sånt där.
Dock finns melatonin i depottabletter, Circadin, som läkaren inte behöver licens för. Fungerade inte för mig, men är väl olika.
Melatonin verkar dock finnas lagligt i många andra länder, utan att man behöver recept alltså.
Annars har jag hört att bältesspänning fungerar bra.. ;)
ja men varför inte samma sago cd? första, andra, tredje gången är dom roliga och sedan inger dom ett lugn.
är som en träning
det tar tid.
min son älskade ett tag tex att lyssna på nicke lilltroll. ska nog vara sådana där lugna och mjuka.
har du testat det med?

Huh - vill inte prova vanliga sömnmedel på Bus… Nej, jag vill ju helst inte att han ska behöva ta något extra alls :)
Det är värt att prova samma cd om och om igen, absolut!
Bolltäcke har han lånat från Hab, han hatade det i början men börjar vänja sig :) Tyvärr så är det mycket varmt och helst sover han helt utan täcke… Inte lika frusen av sig som mig :)
13# har själv en son med ADD och han lyssnar på samma musiksaga på cd varenda kväll han har några o välja på men vill oftast lyssna på samma i minst 2-3 månader
för honom är det oxå en trygghet att cd spelaren står på hans rum och om han vaknar på natten så kan han sätta igång den igen istället för att bli lessen och orolig
o vad skönt ladydragon, så gjorde ju min son också.
Jag tror verkligen på den tekniken. 
jag har ett barnbarn på och ett halvt år hon har inte sovit någon hel natt sen hon föddes. föräldrarna tycker det är jätte jobigt, hon har ingen diagnos, men min dotter hon är ej barnets mamma hon är faster och hon har Asperger och ADHD så vi har det i släkten. jag kan inte nämna det till dom att hon kanske har AS eller ADHD för då blir dom sura. Fördomarna finns tyvärr kvar.
Sunkan - så tråkigt att de känner så. Det är absolut jobbigt att behöva erkänna för sig själv att det är något "fel" på sitt barn men om man kan acceptera det så finns det ju hjälp att få. Och det vet du ju säkert redan :)
För min del tog det emot att be om en utredning (då Bus var 6 år, och jag misstänkt ADHD sedan han var 3 år) men för hans skull, för att han ska få den hjälp och stöd han kan komma att behöva i skolan exempelvis så var det ett lätt val till slut. Men jag har vänner som är förskollärare som berättat för mig att det finns föräldrar som blundar för sådan problematik, tyvärr drabbar det barnet :(
Sen kan det ju vara så att hon lär sig sova tillslut, om hon bara är ett halvt år så kan det ju röra sig om något annat. Men för min grabb tog det flera år innan han kunde, vid tillfällen, sova hela natten och fortfarande kan han vakna och ropa på mig mitt i natten men om han sover i samma säng som mig så kan han nu för tiden bara lägga sig ner och somna om.
Hoppas att det ordnar sig för er :)
…
Här hemma är det som vanligt :) Det har varit lugnare en period, trötthet efter sjukdom kanske så då har han kunnat somna runt 22. Men också för att jag lite grann har "gett upp", inser att han snart kommer att vara för stor för att sova, eller ens vilja sova, i min säng (han kan slappna av liiiiite lättare där tror jag).
Trots det kommer jag att ta nya tag, cd-spelaren står redo och nu ska jag bara övertyga honom om att lyssna på samma saga om och om igen :)
Jag kan tex inte sova i ett helt tyst rum, inte heller koncentrera mig i ett tyst rum.
Min hjärna letar efter ljud direkt,ska jag då sova hittar min skit hjärna min medicinska tinitus :)
Rätt sjukt, men slår jag på radio på låg volym finner jag ro och slocknar direkt :)
Vet inte hur många gånger som jag har haft en inre stereo i skallen men en låt som dunkar högt! haha
MVH John

#21 Haha märkliga saker man kan somna av, när min lillebror var riktigt liten och svårsövd så fungerade det utmärkt att sätta på elvispen. Då slocknade han.
haha 
Jag älskade även som barn att kolla deckare och då var det deckare som kodjak, baretta mm och dom älskade jag att somna till.
Sitter väl i nu när jag för nu när jag inte kan sova, så kollar jag en rysare eller på på någon av kriminalarna på 5:an eller 3;an.

Jag somnar helst med ljud omkring mig, men inte för starka. Däremot gärna den monotona sjörapporten tio i tio på kvällen…
Eller en gammaldags tickande väckarklocka.

Hur gammal är han? Gammal nog att börja på någon aktivetet? Typ gympa eller något som kanske kan trötta ut honom litegran åtminstone någon dag i veckan?
21# hehe jag är uppväxt vid en större väg och en järnväg och det kändes tryggt o somna till ljudet av lastbilar och tåg som körde förbi
nuförtiden så somnar jag ibland till webtv eller så lyssnar jag på ljudböcker
och sen emellanåt så får man höra på musiksaga då sonen allt som oftast sätter igång den ungefär 10 gånger per natt beroende på hur han sover
Varför inte lägga in rutinen med en kvällspromenad då ni pratar av er olika saker, och han blir fysiskt trött.
lite som hanna skrev, fysisk trötthet skapar psykisk trötthet.