Rutiner
Hej. Jag funderade på en sak. Att har ens barn Aspergers och man själv är enormt inrutad eller låter barnets inrutade liv styra och ställa och allt är på hans villkor, skapar det inte då större svårigheter för barnet?
Likaså att ett barn med ADHD mår bra i ett organiserat hem. Istället för ett flexibelt .
Alltså inrutad liv skapar negativ trend hos Aspergers och flexibelt hem med lösa boliner skapar kaos hos ungar med ADHD ?
Jag tror att det är typ lite välbalans som behövs för att barnet ska utvecklas åt rätt håll. Tex att maten serveras vid olika tider för ett barn med Aspergers och att fastställda matriser gäller för barnet med ADHD.
Mattider skulle det vara, min iphone la in fel ord.
Jag har inte lärt mig under mitt 30 år långa liv att fungera bättre utan rutiner trots att ingen någonsin tillämpat rutiner mer än skolan och schemat.
Jag blir fortfarande lika frustrerad och förvirrad och får lätt utbrott när det sker tvära kast i livet… Jag tror inte det är någonting man kan jobba med.
Sker det någonting som gör mig förvirrad så är hela dagen sedan förstörd och jag lyckas inte riktigt fokusera på verkligheten igen, utan glider iväg till min värld hela tiden.
Sker det en stor förändring så dröjer det oftast 2-3-4 dagar innan jag är "back-on-track" igen. Ibland längre.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Personer med ADHD behöver rutiner för att må bra. bara för att de själva har svårt att följa rutinerna har de inte mindre behov av att ha dem, istället är det oerhört viktigt med tydliga gränser, regler och rutiner för personer med ADHD.
Självklart är det bra om man är flexibel när man har med barn att göra, men rutinerna är jätteviktiga både för personer med ADHD och de med Asperger.
Jag är tveksam till att man kan träna barn med Asperger till att hantera brott mot rutinerna genom att just bryta dem emellanåt i sig. Däremot kan man prata om varför man mår dåligt när något inte blir som väntat osv och träna på att inte tänka att allt är katastrof (lite kbt). Dock är det oerhört stressande och ingen människa mår bra att utsättas för stress. istället tror jag att ju tryggare rutiner, desto mer tål en person med Asperger tillfälliga ändringar.
Detta är min gissning.

återkommer i denna tråd oxå… intressant läsning!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Jag tror faktiskt att om man promenerar varje gång samma runda , handlar i samma affär. Badar eller duschar samma tid. Och inte att man plötsligt bryter en inbyggd rutin, det är inte bra. Men däremot att inte lägga sig till med den rutinen.
Ja ADHD mår bra av rutiner, det skrev jag ju. Det var det jag lyfte fram. Det är då balansen inträffar :)

# timmelin jag undrar om du är ute efter att försöka förklara nått som är mkt svårförklarat? Nämligen att du vill hjälpa ditt barn att klara av sin vardag så bra som möjligt,att försöka förberda ditt barn för livet självt.Att livet inte bara är rutiner,rutiner,rutiner,vad händer när någon rutin bryts pga omständigheter barnet ej själv kan styra över? Är det så du menar,tänker?
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
O du är ju helt underbar Svea. Klockrent jaaaaaaaa :)