Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettmedlemspresentationer
Läst 3436 ggr
HannaM
0

Vem är du, vem är jag?

Eftersom kära sommarvatten tyckte det var roligt med frågor (som jag gärna svarar på) så tänkte jag bidra med några till så vi som tycker det är roligt kan roa oss=)

1. Din absoluta favoritbok?

2. Hur gammal var du när du fick diagnos eller o du inte fått någon än, när du började misstänka det. Eller är det ditt barn som har diagnos?

3. Om du fick välja ett valfritt färdsätt att ta dig runt jorden på vilket skulle du välja? (Alla sätt är möjliga i min värld)

4. Trivs du där du bor?

5. Vad är bäst med ditt utseende?

6. Har du genomgått någon operation av något slag?

7. Klipper du naglarna med sax, nagelklippare, filar du ner dom eller biter du av dom?

8. Kommer du ihåg vad du ville bli när du var liten? Vad i så fall?

9. Nämn två ord du tycker om.

10. Vad brukar du äta till frukost?

HannaM
0

Då tar väl jag och börjar då=)

Det är svårt, det går i perioder men "Konsten att vara Ela" av Johanna Nilsson går alltid hem.

2. Hur gammal var du när du fick diagnos eller o du inte fått någon än, när du började misstänka det. Eller är det ditt barn som har diagnos?

Jag hade precis fyllt 22 när jag fick diagnosen. Snart ett år sedan med andra ord=)

3. Om du fick välja ett valfritt färdsätt att ta dig runt jorden på vilket skulle du välja? (Alla sätt är möjliga i min värld)

Luftballong tror jag, jag gillade det. Man ser ovanifrån men är ändå såpass nära att man verklligen ser.

4. Trivs du där du bor?

Lägenheten är mycket bra med planlösning men jag önskar mig ut på landet i eget hus med egen trädgård. Det är för mycket folk i den här stan.

Jag har alltid gillat mina axlar och överarmar.

Yes, jag har opererats för nageltrång tre gånger. Sista gången gjorde dom det ordentligt och filade bort en del av nagelns tillväxtzon i tåbenet.

7. Klipper du naglarna med sax, nagelklippare, filar du ner dom eller biter du av dom?

Sax

Jag har funderat över mycket men det var nog aldrig något jag verklgien verkligen ville. Kommer dock ihåg både bonde, bagare och kock.

Tokälska och vaniljvisp

Oftast mackor och massvis med te.

phernilla
0

• Jag läser tyvärr inte böcker alls (mer än nån barnbok för barna). 

2. Hur gammal var du när du fick diagnos eller om du inte fått någon än, när du började misstänka det. Eller är det ditt barn som har diagnos?

• Jag var 13 år gammal då jag fick min diagnos som då var DAMP, men som idag troligen skulle bli omskriven till ADHD (då ADHD stämmer mer in på mig, men inte fanns som diagnos på den tiden).
  • Min son fick sin diagnos vid 3½ års ålder [ADHD (med inslag av Autism]. Så tidigt som då han var 7 månader började jag märka att det var något som "inte riktigt stämde".

• Kanske via båt en riktigt snuskigt varm sommar ;) 

4. Trivs du där du bor?

• Njae, egentligen inte, faktiskt! Varken i lägenheten eller på denna orten. Men men… Sånt är livet? 

• Det jag gillar bäst är nog mina ögon. Egentligen allt utom bröst o ansikte. :) 

• Ja, jag blev opererad var 3e vecka under hela min första graviditet p.g.a. njurbäckeninflammation (som orsakades av graviditeten i sig, gossen låg så långt bak mot ryggen, så han klämde åt uretärerna mellan njuren o urinblåsan så dom kalkade igen totalt). Då detta uppdagades var jag så sjuk så att läkarn sa att: "Nu hade du tur! Hade du kommit in 5 minuter senare så hade du varit död nu." (Då är man inte kaxig!) 

• Jag klipper alltid mina maglar med nagelsax!

• Jag har alltid drömt om att bli Barnmorska & arbeta i huvudsak på förlossningen. Men det är ingen dröm som jag förverkligat än. Vi får la se om den blir verklighet en dag, eller om den förblir en ljuv dröm? Det som tar emot är alla dessa års pluggande som krävs innan man når sitt mål…

• Empati & Trohet! 

• Jag äter aldrig frukost! Jag har noll o ingen aptit på morgonen. Däremot då jag vart vaken i sisådär 2 timmar så brukar jag ta mig några smörgåsar o drick thé… :)
HannaM
0

#2 Jag äter inte heller frukost förrän tidigast en timme efter att jag gått upp men jag räknar dagens första mål som frukost oavsett när jag äter det=)

[aspie]
0

Ehhh, just ny är de "Flickor med ADHD" och "Den kompletta guiden till Aspergers syndrom" av Tony Attwood

Jag har hela livet kännt att det är någon som "är fel". När jag började läsa om min dotters diagnoser AS +ADHD gick ljuset upp. Jag har nog och själv AS och /eller ADHD. Allt detta började för snart två år sedan

Segla och motorcykel tror jag

4. Trivs du där du bor?

Ja, men kanske måste flytta snart tyvärr. Skulle helst vilja bo vid havet

Vet inte riktigt. Förr sa andra mina ögon och mina vackra rasben, he he

Ja, tre i magen samt ett kejsarsnitt och tre-fyra gånger näsa och bihålor. Två gånger polyper och har tagit bort mandlarna och en tand

Använder en avbitare sen filar jag. Får inte ha några naglar för min hudläkare

Arkeolog

Störst av allt är kärleken! (Blev visst fem ord) Skäms

Ingenting,bara en kopp kaffe. Det måste gå 2-3 timmar innan jag kan äta

phernilla
0

HannaM:
Ja det har du ju helt rätt i… :)
Fast ibland blir den nog, i mitt fall, oxå till en tidig lunch ;)

HannaM
0

Ja, ibland är det både lunch middag och frukost i ett för min del. Men ändå säger jag frukost om det första målet.

phernilla
0

HannaM:
Det tycker jag att du gör helt rätt i :)
Idag har jag ätit två limpskivor med salami.
Sen bara druckit kaffe. Har ingen större aptit.
Minstingen däremot har ätit både frukost,
lunch, o snart är det dax för mellis ;)

[Perfektion]
0

Har ingen direkt favorit men jag gillar Linux relaterade faktaböcker.

Runt 25år. Min psykolig började misstänka och drog igång en utredning.

Tardis.

4. Trivs du där du bor?

Ja ganska. Vill dock flytta till hus så jag får lite distans till grannar.

Att jag är snygg. :)

Nej.

Nagelklippare och fil. Får rysningar av nagelsaxar.

Astronaut.

Kommer inte på några ord jag direkt tycker om.

Kaffe med socker och grädde.

Froddel
0

Kommer bara ihåg titeln på den senaste boken jag läst och det var "Tills skulderbladen blivit vingar" av Sofia Rapp Johansson. Just nu läser jag "Så dumt!" av Mia Thörnblom

Just nu står jag i kö för utredning av ADHD och Touretts. Har kännt under hela mitt liv att jag inte är som alla andra och inte passar in, men det var först för ett par-tre år sen som jag började misstänka att det kunde vara ADHD, efter att jag läst om det och kände igen mig.

Segling skulle vara härligt (och då skulle min vattenrädsla behöva vara väck!) Motorcykel låter också nice!

4. Trivs du där du bor?

Jepp, här är det finemang. Lite trångt bara. Bor i liten trea på 63 kvm, med balkong med utsikt mot en härlig park. Lugnt o skönt.

Ingenting…tyvärr!! Är väldigt självkritisk och tycker inte om min kropp. Möjligtvis skulle det kunna vara ögonen när jag är nysminkad.

Ja, har gjort en titthålsoperation i magen -95 för att jag hade systor vid äggstockarna. Sen har jag tagit bort en liten knöl i handleden -99

Här har ni en riktig nagelbitare. Biter tills det inte går att få loss nåt mer, ibland även på själva fingrarna. Oftast ganska frenetiskt…

Veterinär. När jag blev lite äldre veterinär eller brandman. Sen har jag också alltid sen jag var liten haft en dröm om att få jobba med apor. Den drömmen finns kvar än idag!!

Ärlighet och oberoende.

Dagen startas alltid med kaffe o cigg, sen kaffe o cigg igen och sen tar det 1-2 timmar innan jag kan få i mig nåt ätbart; oftast macka o kaffe, ibland youghurt o müsli och nu senaste veckan har jag försökt att börja med vanan att äta havregrynsgröt.

[Perfektion]
0

Verkar vara lite typiskt bokstavsdiagnoser att inte kunna äta fast föda utan att ha varit vaken några timmar först..

solo
0

Mina drömmars stad serien av Per Anders Fogelström. Tycker om historia och så handlar de ju om min hembyggd, Stockholm.

Jag var 38 år när jag fick min diagnos, Asperger syndrom. Då hade jag avverkat mer än tio år inom psykiatrin och i ungefär 15 år varit i ett tungt missbruk.

Gå.

4. Trivs du där du bor?

Ja.

Finns inget bra med mitt utseende, bara att gilla läget.

Nej.

Biter.

Jag ville bli luffare. Hade inga drömmar om något yrke.

…..

Jag dricker bara kaffe

[Fiction]
0

Jag har svårt för att välja ut någon favoritbok, så det får bli två… Jag uppskattar Jeanette Wintersons språk i Vintergatan går genom magen och Processen av Kafka gillar jag för att den går att analysera in i det oändliga.

**2. Hur gammal var du när du fick diagnos eller om du inte fått någon än, när du började misstänka det. Eller är det ditt barn som har diagnos?
**Jag har ännu inte fått någon diagnos, men började misstänka ADHD för ett år sedan då jag blev vän med en tjej som berättade tt hon har ADHD. Jag kände igen mig oerhört mkt i hennes beskrivning, började läsa på om hur ADHD uttrycker sig för kvinnor och tog upp det med min läkare som avfärdade det med ändå lät mig göra ett "snabbtest". Efter det s k snabbtestet hade hon ändrat uppfattning och ställde mig i en kö för utredning. Ett tag därpå slutade läkaren på mottagningen och jag fick en ny som inte alls trodde på mig angående mina misstankar. Jag har nu satt mig in så mkt jag har kunnat i ADHD och har insett det mesta av mina problematik skulle kunna härledas till det. Önskar bara att omgivningen hade förmågan att se bortom fasaden…

**3. Om du fick välja ett valfritt färdsätt att ta dig runt jorden på vilket skulle du välja? (Alla sätt är möjliga i min värld.)
**Jag velar mellan tåg och flyg. Tåg är bra för att man då kan se så mkt som möjligt av områdena man passerar, men flyg är praktiskt eftersom det går snabbt och jag är rastlös.

**4. Trivs du där du bor?
**Nej, jag vill ha en bostadsrätt innanför tullarna i Sthlm.

**5. Vad är bäst med ditt utseende?
**Min figur, I guess.

**6. Har du genomgått någon operation av något slag?
**Nej.

**7. Klipper du naglarna med sax, nagelklippare, filar du ner dom eller biter du av dom?
**Jag brukar sitta och pilla på naglarna och dra av ojämnheter. Ibland går de av och då blir jag tvungen att fila ner dem.  

**8. Kommer du ihåg vad du ville bli när du var liten? Vad i så fall?
**Jag har haft fyra drömyrken i följande ordning: trapetskonstnär, pilot, privatdetektiv, författare.

**9. Nämn två ord du tycker om.
**"Mångfasetterad" och "komplex". Det är inte för intet som jag använder mig av dess tu ord i min presentationstext.

**10. Vad brukar du äta till frukost?
**Rött te, ett glas juice, vitamintabletter och omega 3, rivet torrt rågbröd med fetaost, tomat, kapris och örtsalt.

linhof
0

…levande sharader… Wink)

Twilight serien…

Min son var 9 (nu 12) jag var 34,5 (förra året)

flyga/springa av egen kraft…och slippa att bli trött

4. Trivs du där du bor?

Absolut Smile

Det är mitt o ingens annan…

Jepp: 4 plastikop varav 2 ofrivilliga….kejsarsnitt, opererat bort ärrbildning, opererat ankeln, opererat bort en leverfläck i ögat o 2 på ryggen….o nåt mer…

Biter, eller filar…

Barnmorska sedan 4 års ålder… vill det ännu

mooschit och schopschop

vad är det? kan jag ha det på mej? åååh! jag vet: kaffe o cigg….

Svea-
0

# Har ingen.Tycker ej om att läsa.

2. Hur gammal var du när du fick diagnos .

# 34 år

ller o du inte fått någon än, när du började misstänka det.

Eller är det ditt barn som har diagnos?

#Ett av mina barn har fått diagnos.Ev utredning på mitt andra barn.

# Olika sätt,variera mig.

4. Trivs du där du bor?

# Nej.

# vet ej just nu.

# nej.

# nagelsax ibland,biter ibland.

# stridspilot.

# heheh…ääähhh…kommer ej på!!

# kaffe,kaffe + nån cigg.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Mysan59
0

1. Din absoluta favoritbok? Det kan jag inte svara på, läser JÄMT böcker. (En annan av mina "besattheter")

2. Hur gammal var du när du fick diagnos eller o du inte fått någon än, när du började misstänka det. Eller är det ditt barn som har diagnos? 46 år, även min dotter fick sin diagnos det året, då var hon 25 år.

3. Om du fick välja ett valfritt färdsätt att ta dig runt jorden på vilket skulle du välja? (Alla sätt är möjliga i min värld) Ingen aning! Gillar inte att flyga, rädd för vatten, mc är skitjobbigt mer än 10 min, bil gillar jag inte.. Så det kanske får bli att gå då då, som nån annan skrev.

4. Trivs du där du bor? Nej! Bor i en liten skittråkig by, har jag tur blir huset sålt snart!

5. Vad är bäst med ditt utseende? Ehhhh…. Mina gröna ögon, kanske

6. Har du genomgått någon operation av något slag? Har opererat bort blindtarmen, karpaltunnel både händerna samt höger axel

7. Klipper du naglarna med sax, nagelklippare, filar du ner dom eller biter du av dom? Nagelklippare

8. Kommer du ihåg vad du ville bli när du var liten? Vad i så fall? Jag ville nog inte bli nåt då heller, för jag kommer inte ihåg nåt.

9. Nämn två ord du tycker om. Kärlek och sommar

10. Vad brukar du äta till frukost? Te och mackor

Mysan59
0

Är det bara jag som äter frukost? Jag är döhungrig direkt när jag vaknar!

[Fiction]
0

#16 Nej, här är en till! *räcker upp handen* Frukosten är det viktigaste målet på dagen enligt mig.

[aspie]
0

Mysan!

Du kanske är normal ändå Tungan uteSkrattande

Mysan59
0

#17 Bra! Kände mig lite ensam…. 3

#18 Ja!!! Haha, jag hade inte ADHD! th_laugh2

Men… Vad är det då för fel? :fundersam:

[aspie]
0

`Nä Mysan, du är nog, tack och lov, lika knäpp som resten av gänget

Tungan ute KRAM

Mysan59
0

Jo, så är det nog aspie. Men det gör inget Wink)

"Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle"

Den är ganska bra.

Kram! :big hug:

[aspie]
0

:big hug:kanonbra!

Niklas
0

Speedreading av Tony Buzan. Inte för att den är fantastisk läsning utan för att den påverkade mitt liv så mycket.

Min dotter fick diagnosen när hon var ungefär fyra år.

På elefant kanske. :-)

4. Trivs du där du bor?

Jovars. Huset kunde förstås vara större och det fick gärna vara längre till grannarna, men det fixar vi en vacker dag.

Att jag syns.

Inte vad jag kan komma på.

Sax eller nagelklippare.

När jag var nio år ville jag bli programmerare som min pappa.

Utrymme och familj.

Havregrynsgröt med hemmagjorda rårörda lingon och grovt rågbröd som min fru har bakat. Pålägget är leverpastej. Jag dricker ekologisk apelsinjuice till.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Emaljoh4
0

Läser inte böcker, hänger aldrig med när jag läser ! Flört

Har ingen… Många har haft misstankar för länge sen.. (nu är jag 14) men kom på själv att jag ville göra en utredning då inget funkar i skolan.. Så just nu väntar jag på den.

3. Om du fick välja ett valfritt färdsätt att ta dig runt jorden på vilket skulle du välja?

Gående med ett pigg hund! =)

4. Trivs du där du bor?

Jadå, jag lever!

Håret kanske

inte vad jag minns.

nagelklippare, eller så biter jag av de!

Hmm… Hundförare inom polisen.. Det vill jag bli fortfarande, men jag vet inte om jag kommer klara av det.

Empati och "gulligt!

hmmm.. olkika! ;) macka typ

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

LinaIsabell
0

**1. Din absoluta favoritbok?
**Marilyn Manson - long hard road out of hell är en av kandidaterna. Annars gillar jag faktaböcker. Jag gillar många böcker, tvinga mig inte att välja. :(

**2. Hur gammal var du när du fick diagnos eller o du inte fått någon än, när du började misstänka det. Eller är det ditt barn som har diagnos?
**Har inte fått någon än, men när jag var 16 skickades remissen till BUP.

**3. Om du fick välja ett valfritt färdsätt att ta dig runt jorden på vilket skulle du välja? (Alla sätt är möjliga i min värld)
**Skepp. Ett stort, gammeldags (pirat)skepp.

**Ja. Har bott i egen lägenhet i snart 3 månader och jag gillar det.

**Jag tycker om min naturliga hårfärg.

**Nej. Jag har bara opererat ut stickor och dylikt ur mig själv. :)

**7. Klipper du naglarna med sax, nagelklippare, filar du ner dom eller biter du av dom?
**Sax. Om de går sönder så river jag av dem med tänderna. Jag har oftast långa naglar.

**Prinsessa, circusprinsessa eller isprinsessa… Ingen kommentar.

**Fränt: För att det är ett så fränt ord. ;)
Tokigt: För att det är ett så tokigt ord. :)

**Allbran med fil. Jag hatar fil, så bara så pass lite att alla flingor är täckta, men inget mer. Dock äter jag inte frukost under loven. All rutin försvinner när skolan försvinner.

coffee-girl
0

Som yngre: De sju böckerna i Narnia-sviten. Nu: Ofta blir den bok jag just läser favoritbok, men en av de bästa jag har läst var "Det ska bli ett sant nöje att döda dig!" av Magdalena Graaf.

Jag har ingen diagnos än, men ska på mitt första utredningsbesök i aug. Min första allvarligare misstanke om "något" hade jag redan när jag var liten. BUP misstänkte MBD när jag var 9, som allt hette då. Men de avskrev misstanken efts jag inte var svagt begåvad, som var ett av dåtidens diagnoskriterium. Då fick jag diagnosen "Persona immatura", som lär betyda ung. socialt omogen med hänsyn till åldern. Förutom ouppmärksamhet och rastlöshet.

Som vuxen började jag på egen hand botanisera ordentligt bland diagnoser av alla slag, som narkolepsi, Borderline, autism, PTSD, alzheimers(!) o annat smått&gott,… AD(H)D ville jag inte kännas vid förrän för ungefär tre år sedan, när jag började läsa på djupet om vad det egentligen är. Det var inte detsamma som "utvecklingsstörd", men det var väldigt likt mig… Jag har dessutom människor i min  bekantskapskrets med ADHD, som jag har känt igen mig i, som indirekt fick polletten att trilla ner genom igenkännandet.

Varmluftsballong, och komma nära de fyra elementen, luft (ganska självklart), eld (brännaren/värmekällan), vatten och jord (medan jag flyger över världen). Dessutom vore det en perfekt utmaning för min svindel. För vad kan jag göra liksom, när jag sitter i ballongen mer än gilla läget och flyga med? Det vore dummare att hoppa ur än fortsätta flyga, liksom… Tungan ute

4. Trivs du där du bor?

Ja och nej. Jag trivs med min marklägenhet, men inte med orten. För liten stad för att där ska finnas en massa utbud av roligheter, och för stor för att vara det lilla ensamma krypin jag vissa dagar behöver. Så jag har vissa tankar om hur jag ska fixa en flyttning, och var jag ska ta vägen…

Att jag inte ser så gammal ut som jag är.

Flera. Jag tror den senaste var att skära bort en böld för tre år sedan som satt så illa till så att jag sövdes för att inte skrika ihjäl mig av smärta.

Filar om jag ska bli fin. Drar och pillar bort, när naglarna skivar sig vilket de ofta gör på mig. Och sedan måste jag ändå fila för att det ska se prydligt ut.

Lokförare, för då skulle jag få behålla fribiljetten som jag hade som barn (pappa var järnvägare).

Ärlighet, frihet.

Oftast kaffe och macka, och mer kaffe. Men ibland flingor eller gröt, eftersom jag för min smala kropps skull ska äta ordentligt.

[Tassy]
0

**Sagan om Isfolket, fast det är ju hela 47 böcker Oskyldig

**2. Hur gammal var du när du fick diagnos eller o du inte fått någon än, när du började misstänka det. Eller är det ditt barn som har diagnos?
**Började misstänka Aspergers för va 1,5 år sedan, nu är det snart dags för utredningen. Får jag diagnos så kommer jag att vara 22 år när det fastställs.

**3. Om du fick välja ett valfritt färdsätt att ta dig runt jorden på vilket skulle du välja? (Alla sätt är möjliga i min värld)
**Tåg.

**Nej, verkligen inte. Jag flyttar dock om någon vecka till vad som verkar bli en drömlägenhet. Har stora förhoppningar.

**Mina ögon.

**Ja, jag har opererat ut spegelglasskärvor ur min ena fot.

**Nagelklippare, sax gör vansinnigt ont!

**Forskare.

**vild, fri

Gröt

LenaR
0

Umberto Ecos Foucalts pendel. Eller Odyssén. Eller Shakespeares samlade, eller… vad är det för fråga egentligen?

Ingen diagnos, började misstänka ADD för ett eller två år sen. Innan dess har jag bara tänkt att något är väldigt fel på mig.

När forskarna lärt sig manipulera dna så att man kan utveckla vingar eller gälar så flyger jag eller simmar. Till dess åker jag helst tåg.

4. Trivs du där du bor?

Inte ett dugg. Längtar efter lägenhet med fin utsikt och balkong.

Jag stod långt bak i kön när gudarna delade ut skönhet, men jag har alltid tyckt om mina händer.

Usch ja. Flera stycken, större och mindre. Censurerar vad de gällde.

Biter eller filar fingernaglarna, tar tånaglarna med klippare.

Musiker, poet, konstnär, skådespelare, advokat, läkare, lärare, soldat, kompositör, flerbarnsmamma, bonde, operasångerska, sjuksköterska, mångmiljonär, forskare, dansare, författare… med mera.

Jag är periodare. Just nu kaffe och smörgås. Men precis som flera andra kan jag börja dagen med lunch. Eller middag.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

miniimee
0

Stolthet och fördom av Jane austen

28 år ung fick jag min diagnos ;) Jag misstänkte ej det själv utan det var min kontakt på psyk som misstänkte det hela.

Rida

4. Trivs du där du bor?

Dubbelt,gillar min lägenhet,gillar ej staden och allt folk.Vill helst bo på landet!

att jag är jag

Njee..inte vad jag vill minnas

River,klipper,filar…och någon enstaka gång biter jag

Hajforskare

Tuppjuck och växtbäddsrenovering

Ägg i någon form och kaffe

VeganGeek
0

Åh, jag vet inte. Jag läser det mesta. Just nu är det mest Neil Gaiman och Terry Pratchett. Jag kan omöjligt välja en.

28 eller nåt. Jag har läst i mina papper från BUP när jag var i femtonårsåldern att man misstänkte ADHD redan då (eller vad diagnosen hetter 1986) jag har diagnosen DAMP som jag fick 1999 och jag står i kö för utredning av möjlig Asperger.

Miljvänligt privatflygplan Cool

4. Trivs du där du bor?

Mina ögon är ganska OK, resten är inte mycket att skriva hem om.

Blivit opererad mot skelning två gånger i vuxen ålder.

Jag klipper av dem med nagelsax, så långt det vara går. Mina naglar är värdelösa mjuka och går av bara man tittar på dem. Just nu är de så mjuka att de är svåra att klippa.

lapplisa (vad var det för fel på mig Flört) eller ambulansförare

mirakel, dagg

Linssoppa

VeganGeek
0

Glömde,

4. Trivs du där du bor?

Nej, jag bor med min bonussyster i en lägenhet i ett miljonprojekt. Med andra ord MASSOR med grannar. Det är nog inte något fel på grannarna i och för sig. Men det är alldeles för många människor på alldeles för liten yta för att jag skall må bra. Hade vi haft råd hade vi köpt ett hus i ett villakvarter en bit härifrån. Bonussyster har inget emot att bo i lägenhet men ser hur dåligt jag mår av det och skulle gärna flytta med mig till hus om det fanns pengar!

[Linsenhejhej]
0

**Jättesvår fråga. Jag har mängder av favoriter!

**13 år var jag när jag fick min diagnos.

**Häst eller cykel.

**Ja, det är mysigt och lugnt här.

**Mina ögon har coola färger!

**Nej, har aldrig blivit opererad.

**Nagelklippare.

**Veterinär, författare, djurskötare, hunddagisfröken och djurpolis.

Lycka och choklad.

**Pannkakor, eller smörgåsar.

LinaIsabell
0

Gör fler såna här trådar!

Cochon
0

**Din absoluta favoritbok?
**'Den långa flykten' helt klart den bästa som finns :P

**Hur gammal var du när du fick diagnos eller o du inte fått någon än, när du började misstänka det. Eller är det ditt barn som har diagnos?
**Har ingen diagnos, men började misstänka Asperger någon gång i början av året, tror jag :P

Om du fick välja ett valfritt färdsätt att ta dig runt jorden på vilket skulle du välja? (Alla sätt är möjliga i min värld)
Gå tror jag, då upplever man mest :D

**Trivs du där du bor?
**Vet inte, både och

**Vad är bäst med ditt utseende?
**Ehm… min näsa kanske… hehe :P

**Har du genomgått någon operation av något slag?
**Har fått sytt min läpp och mitt finger, men det var ingen så där speciell operation precis… :P

**Klipper du naglarna med sax, nagelklippare, filar du ner dom eller biter du av dom?
**Ibland biter jag av dem, ibland nagelklippare ibland har jag bara dragit av dem.

**Kommer du ihåg vad du ville bli när du var liten? Vad i så fall?
**Något med djur, ungefär som nu. :P

Nämn två ord du tycker om.
Hmm… *funderar* Hallon & Nos

**Vad brukar du äta till frukost?
**Brukar äta det jag har lust till att äta, macka ibland, restat bröd ibland, youghurt ibland o.s.v. :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Sweetelle
0

Din absoluta favoritbok?

Beror på humör. Just idag kommer jag att tänka på "Herrar föredrar blondiner (men gifter sig med brunetter)". Annars älskar jag Agatha Christie.

Hur gammal var du när du fick diagnos.

Jag var 29,5 år.

Om du fick välja ett valfritt färdsätt att ta dig runt jorden på vilket skulle du välja? (Alla sätt är möjliga i min värld)

Bil och båt, och massa med pengar så resan blir bekväm =)

Trivs du där du bor?

Ja, jag trivs. Bor nära havet i en villa med trädgård. Om jag inte vart mörkrädd hade jag velat bo utanför samhället, men nu är jag det så jag får nöja mig med att bo i utkanten av ett bostadsområde. Men drömmen hade vart lite mer lantligt utan massa grannar.

Vad är bäst med ditt utseende?

Jag vet inte… Om det inte vore för att jag väger för mycket så gillar jag egentligen hela mig, inget som jag tycker är perfekt men jag trivs med mig själv. Nu kan jag dock inte se det öht för jag har helt snöat in på att jag är för tjock.

Har du genomgått någon operation av något slag?

Jag har steriliserat mig för ett år sedan vilket känns som en av de bättre grejer jag gjort i mitt liv!

Klipper du naglarna med sax, nagelklippare, filar du ner dom eller biter du av dom?

Jag vill väldigt gärna ha fina händer och naglar men är inte tillräcklihgt försiktig så jag bryter naglar hela tiden och då klipper jag ner dem med nagelklippare alternativt biter av dem om jag inte har en klippare nära till hands.

Kommer du ihåg vad du ville bli när du var liten? Vad i så fall?

Jag tror faktiskt inte jag hade något särskilt jag ville bli, men jag skulle kanske kunnat tänka mig att bli häxa eller nåt liknande. När jag blev äldre så blev jag mer inriktad på biologi och groddjur.

Nämn två ord du tycker om.

Tillit och ro.

Vad brukar du äta till frukost?

Ägg och bacon alternativt glass/godis.

Nu skall jag läsa alla andras svar =)

Lsl73
0

Stig Larsson Böckerna.

Har mistänkt ADD i typ ett par år. Fick diagnosen ADD samt Biopolär 2, nu i augusti 2010 är 36 år.

Vet ej

4. Trivs du där du bor?

Ja jag trivs bra i min lägenhetGlad

vet inte men längden!

Ja är opperard mot diskbråk!

Sax och fil!

Nej kommer inte ihåg de Rynkar på näsan

omtänksam och ärlighet

Ja de beror på allt möjligt… kan vara macka mat typ rester från dan innan ja de beror på vad som finns hemma och jag e sugen påGlad

sighni
0

Din absoluta favoritbok?

Vet inte. Läser mycket och många böcker är bra.

Min sambo har AS.

Motorcykel

4. Trivs du där du bor?

JA. Jag vill inte bo någon annanstans. Jag bor på landet i skogen. Här är lugnt och tyst!

Ingenting

Jag har opererat in rör i öronen ett antal gånger.

Nagelklippare

tolk

hundar och skog

havregrynsgröt, te och smörgås

Hallelujah
0

Harry Potter böckerna.

Jag var sju år, fick den ganska tidigt tror jag.

Häst eller flygande matta.

4. Trivs du där du bor?

Ja.

Mitt naturligt röda och krulliga hår och mitt födelsemärke över munnen.

Nej.

Jag filar helst, ibland måste jag klippa.

Jag ser mig själv som liten, och jag vill bli psykolog, kock eller något med djur. När jag var yngre ville jag bli magiker.

Mousse och Choklad.

Macka, O'boy och yoggi.

Izra
0

Katedralen vid havet.

Jag var tretton.

4. Trivs du där du bor?

Ja.

Mina ögon. De är sneda och irisen är jätteljust grå.

Opererade knäet för fyra år sedan, efter en trafikolycka.

Sax.

Barnläkare tror jag att jag ville bli i femårsåldern.

Shettis och pensel.

Fil och müsli.

RonjaRobbery
0

Alla som handlar om Japan/Kina, oavsett målgrupp eller genre.

Jag var femton när jag fick min diagnos.

Cykel, om jag slapp uppförsbackar och mjölksyra.

4. Trivs du där du bor?

Ja. Lägenheten är fin och föreningen är trevlig.

Jag har alltid älskat mitt hår. Det är superkort, mörkbrunt och jag har en liten tofs i nacken som är längre än det övriga håret. En typisk kille-i-åtta-års-åldern-frisyr kanske, men jag slipper hår i ansiktet och det är snyggt.

Tog bort halsmandlarna när jag var tolv.

Jag filar ner dem.

Oj… Jag tror att jag ville bli trädgårdsmästare, faktiskt.

Östasien och sova.

En kopp grönt te, en bit hembakat bröd (tjejen jag bor med älskar att baka, så jag har lyxen att alltid ha tillgång till hembakat) och ett piller för att minska ångesten. Ibland tar jag en banan också.

Karmatarerskanise
0

. Din absoluta favoritbok?
Harrypotter böckerna och Grottbjörnensfolk. Kan inte välja en av dom.

Har ingen diagnos, men vi har misstänkt att något inte stämmer sedan jag var ett par år gammal. Eller ja, mina föräldrar misstänkte det först ju ;) Är under utredning nu, har hållt på sedan i höstas, tror jag. Har redan glömt när vi började :P

3. Om du fick välja ett valfritt färdsätt att ta dig runt jorden på vilket skulle du välja? (Alla sätt är möjliga i min värld) Båtvägen. En riktigt lyxbåt!

4. Trivs du där du bor?
Ibland. Ibland inte.

Att det är annorlunda.

Har opererat bort en tumör på armen, opererat en stortå, opererat käken/tänderna och sövts ett antal gånger för att få tunnlar i öronen.

Nagelsax. Ibland filar jag.

8. Kommer du ihåg vad du ville bli när du var liten? Vad i så fall? Kock

Älskar och djur

Ägg och hamburgerkött

Blomkrukan
0

Ingen speciell men om den handlar om marsvin så är den mycket intressant.

Jag håller på med en utredning nu som snart är klar, dvs 30 år.

Jag skulle nog gå, om jag slapp att bli andfådd osv.

4. Trivs du där du bor?

Nja, bodde i Jönköping innan och där trivdes jag. Mina vänner finns där dessutom. Nu bor jag i Falun, en större lägenhet iofs men saknar "stan". Fler bussavgångar, fler affärer, mysiga caféer är lite av det jag saknar. MEN här har jag en gräsplätt utanför huset så jag kan ha mina marsvin där på grönbete ibland på sommaren.

Hmm… inget.

Jo, två stycken som jag minns. Den första var i magen någonstans, kommer inte ihåg vad det heter. Jag hade stenar däri som gjorde snoront, har tre ärr. Den andra, som jag är otroligt glad att jag gjorde, är en ögonoperation för att slippa glasögon/linser.

Nagelklippare.

Något med djur.

Marsvin och gryn.

Är olika ibland en macka och vatten, ibland fil och flingor, ibland inget alls. Och så min medicin.

Chippers
0

Inte läst så många böcker, men jag gillar Harry Potter böckerna, Vampire Diaries och Twilight serien.

Jag har ingen diagnos men jag gissar på Asperger, social personlighetsstörning, depression, ångest.

Oj.. om man låter fantasin ta över,.. så skulle jag vilja flyga, typ som i Avatar sitta på ett sånt där större vackert djur som jag kan åka på :)  annars skulle jag nog vilja åka privatplan, fast skepp/båt vore inte så tokigt det heller.

4. Trivs du där du bor?

Ja, det gör jag väl..

Mina ögon.

Nej.

Biter, gjort sen dagistiden.

Veterinärassistent eller något annat med djur.

Klurig fråga. Återkommer med svar när jag kommer på det.

Olika varje dag. Men det som finns hemma. Alltifrån gröt med äppelmos, mackor, soppa till choklad eller kakor.

Ladydragon
0

Att den förbannade klistra in funktionen aldrig funkar på denna sidan Skrikandes

1 Din absoluta favoritbok:

Millenium triologin (jag vet flera böcker men jag tokälskar dom)

2 Hur gammal va du när du fick din diagnos eller om du intehar fått någon än när började du att misstänka det? eller är det ditt barn som har diagnos

jag har aldrig misstänkt att jag kanske kunde ha någon NPF diagnos och ingen annan heller vet bara att jag alltid har känt mig och betett mig annorlunda fick min diagnos när jag va 25 och min son har fått sin diagnos nu vid 10 års ålder

3 om du fick välja ett valfritt fårdsätt att ta dig runt världen på vilket skulle du välja?

tåg

4 Trivs du där du bor?

tja hyfsat i alla fall

5 Vad är bäst med ditt utseende?

ögonen

6 har du genomgått någon operation av något slag?

nageltrångsoperation

7 klipper du naglarna med sax nagelklippare filar du ner dom eller biter du av dom?

tånaglarna blir det nagelsax naglarna på händerna biter jag av

8 kommer du ihåg vad du ville bli när du va liten? vad i så fall?

inga såna minnen jag försökte bara att överleva dag för dag visste inte ens om jag skulle bli vuxen (är maskrosunge)

9 nämn två ord som du gillar?

unik och annorlunda

10 vad brukar du äta till frukost?

jag dricker alltid frukost Tungan ute brukar bli Proviva

stormar
0

Vilken rolig tråd att läsa i!

Mina svar:

1 Din absoluta favoritbok:

Läser så mkt o blir så ofta så gripen, så d går inte o välja!
Men gillar alltid böcker av Neill Gaiman, Douglas Adams & Åsne Seierstad!

2 Hur gammal va du när du fick din diagnos eller om du intehar fått någon än när började du att misstänka det? eller är det ditt barn som har diagnos

Är 27, har alltid känt mig annorlunda, orolig, inte fattat varför.. Funderat på ADHD, etc. fram och tillbaka. I höstas tog min psykolog upp möjligheten till Aspergers o nu väntar jag på utredning.

3 om du fick välja ett valfritt fårdsätt att ta dig runt världen på vilket skulle du välja?

Om det verkligen inte finns pegaser så skulle jag nog välja segelbåt och liten portabel velociped för kortare/längre utflykter!

4 Trivs du där du bor?

Det duger. Fast helst skulle jag väl bo i stugan på landet året om!

5 Vad är bäst med ditt utseende?

Jag är nöjd med hur jag ser ut. Tyvärr har jag lite problem med leder o muskler som gör att jag alltid har nåt att jobba med…

6 har du genomgått någon operation av något slag?

Njaaeee. Nåt när jag var typ 2 år. Har ärr som ser typiskt ut för folk som opererat bort blindtarmen, men den har jag kvar, så det var nåt annat som jag aldrig riktigt fattat vad det var..

7 klipper du naglarna med sax nagelklippare filar du ner dom eller biter du av dom?

Nagelklippare och fil!

8 kommer du ihåg vad du ville bli när du va liten? vad i så fall?

Bästa kompisens far var brandman! Tokhäftigt! Polis och djurskötare var det väl också som seglade förbi…

9 nämn två ord som du gillar?

Pretentiös. Ödmjuk.

10 vad brukar du äta till frukost?

Yoghurt med ett berg av müsli. Kaffe. Alternativt ostmacka. Och kaffe.