Emil, 13 år, har AS
Fanns en artikel i expressen idag.
Om 13-åriga Emil med diagnoser Asperger
http://www.expressen.se/nyheter/1.2326847/emil-13-har-asperger-och-ar-en-mastare-pa-vikkonst
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Tack för den! Emaljoh4 
De har skrivit mycket om Asperger i Expressen på sista tiden.
Förmodligen måste som läser eftersom det är Sveriges största tidning typ
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Härligt reportage! Jag hoppas att det fortsätter att gå bra för honom med hans pappersvikande (origami).
#2 Ja, och desto viktigare att ha den artikeln här hos oss, eftersom där finns referenser även till tidigare artiklar i aspergerserien där i Expressen. Bra jobbat, Emaljoh4!
Häftig kille!
Verkligen imponerande att ha tålamod till sånt där, även om han inte håller på med origami i framtiden så har han ju klart förutsättningarna för att lyckas med andra saker som kräver det fokuset och tålamodet. Har han bara rätt människor runt omkring sig så han får det stöd han kanske behöver, då kommer han nog hitta rätt i livet. En sån människa som han är klart en tillgång, hoppas att företag inser vilken tur de har om de lyckas anställa en person med den sortens begåvning.
Har pratats här på forumet om alla likheter mellan AS och ADHD, här ser jag en stor skillnad. AS'are kan sitta och hyperfokusera sådär länge, jag som ADHD'are skulle få bryt efter tre sekunder och riva papperet i bitar och bli allmänt frustrerad.
#5 Just det. Men en viktig gemensam sak vi har vi boxtaffsfolk det är vårt klara mind. Du, ADHD:are, är ute & härjar; jag, aspergare, sitter inne & möglar - men gemensamt har vi det, du & jag, att vi äro klarsynta!
#5 Ja, det är skillnad på AS och ADHD som du skriver, men många med ADHD kan bli minst lika duktiga, men på andra saker. Dock får det inte vara stillasittande jobb på detta sätt, om de är "hyperaktiva".
Jag vet t.ex ungdomar som har svårt att sitta och läsa, men ge dem en trasig bil, en verktygslåda och lite reservdelar. Man behöver inte ens lära dem hur bilmotorn fungerar. De river isär den, gör rent och byter ut trasiga delar, och plockar ihop den igen, och får den att fungera.
Detta gör de UTAN både lärare och böcker. De lär sig själva, vilket visar att de inte är dummare än vad personer med AS är. De kan också, om de får rätt förutsättningar. Att få mer stöd är inte alltid rätt. Ofta kan det räcka med att ändra på vissa saker i omgivningen, eller att ge dem möjligheter.
Har några v er barn, som plockar sönder allt? Det kan vara videobandspelare och annat. Jag förstår att ingen vill att barnen ska plocka sönder den nyinköpta videon (eller vad det nu är), men fixa fram en gammal trasig video, som de kan få plocka sönder. Jag kan lova att de lär sig massor av det.
I skolan får d bara skit för att de kanske plockar sönder något, och ibland får de skit för det även hemma. Jag ser det inte som att de plockar sönder för att förstöra, utan de gör det av nyfikenhet. De är ofta mycket vetgiriga och nyfikna på allt. Självklart ska man inte låta dem plocka sönder vad som helst, men om de hela tiden får höra att de gör fel, istället för att man säger "Den här kan du plocka sönder och lära dig av", gör inte saken bättre.
Att de hela tiden får höra vad de INTE får göra, gör att de börjar fundera över om de får göra något överhuvudtaget.
Det kanske inte är en specialpedagog de behöver i skolan, utan kanske möjligheten att arbeta mer med händerna och lära sig genom att just plocka sönder eller göra experiment. Då handlar det inte alls om mer resurser, utan om att man byter ut en resurs (läraren) mot en annan (teknisk utrustning som de kan plocka sönder, och lära sig själv saker).
Jag känner föräldrar som tagit sina barn ur skolan och istället tillämpar homeschooling eller t.o.m unschooling på sina barn, och de barnen ligger före sina jämnåriga, och de har större socialt nätverk också. Framförallt skulle jag säga att många av dessa barn är barn som antingen har "diagnos" eller har en personlighetstyp som gör att de förmodligen skulle fått det, om de gått kvar i vanlig kommunal skola.
Väl talat, coachingtiger! Så är det, som du säger. Kanske får jag tillägga, att jag tror att ADHD:are äger en kapacitet till. Det har att göra med den där klarsyntheten, som jag anförde tidigare. Den ADHD-specifika klarsyntheten gör ADHD:are rätt utpräglat sociala, parat med en teoretisk/kameral förmåga, vilket gör ADHD:are till sällsynt begåvade människor egentligen. Att de i regel inte lyckas speciellt bra i skolan kan bero på att skollärarna i regel har ett helt annat fokus, och är snäva i sina bedömningar - och bara "släpper igenom" folk av sin egen stam.
Jag är en plocka sönder-typ, men det har som tur är alltid uppmuntrats i min familj. Pappa är likadan, han är elektriker och superbra på att laga dte mesta som har med el att göra. Han är också adhd'are.
Vi har plockat sönder otroligt mycket saker tillsammans, mamma har blivit lite less ibland, men det är det värt. Tur att pappa kan laga det mesta igen dock. :)
Tror att det mesta som är lite spännande vet jag hur det ser ut invändigt, även saker som inte är så spännande, typ döda fiskar. Men jag vet hur saker fungerar, och är alltid nyfiken på nya saker.
En kompis har med sin familj byggt ett vattenkraftverk i sin by, försörjer byn med el och de säljer även en massa. Jag är nog den enda i kompiskretsen som älskar att sitta och prata om det där kraftverket, titta på bilder från bygget och varf exalterad när jag äntligen fick se det och undersöka hur det såg ut.
Så nyfikenhet ska uppmuntras!
Jag behöver inte sitta still så länge och göra nåt, kan se vilka fel det är på saker och hur de ska lagas och göra det rätt snabbt. Är bra på att se samband och får snabbt en översikt över hur något fungerar.
Antagligen är jag bra på det just för att jag blivit uppmuntrad till det av pappa.
#9 Kan iofs vara så som du säger att du är bra på det för att du har blivit uppmuntrad av det utav pappsen. Men annars skulle jag vilja tillägga att det framstår som rättså typiskt för ADHD:are det, att snabbt kunna analysera. Någon nämnde i en annan tråd att vederbörande väldigt fort kunde tillgodogöra sig innehållet i en text.
Och då får jag en tanke. Skulle det kunna vara så, att ni ADHD:are är snabbare än "normala" på att tillgodogöra er kontentan av saker & ting? Och att ni därav får rastlöshet?

Tror inte att rastlösheten kommer utav det för mig iaf, känns mer som ett allmäntillstånd oberoende av vad jag gör. Rastlösheten gör att jag inte kan ta in mycket information också, kryper i kroppen bara jag tänker på att sitta i en föreläsningssal och lyssna.
Däremot så tar jag in och förstår saker snabbare än många andra. Inte riktigt tänkt på det när jag var yngre, pappa var ju likadan och de vänner jag umgicks med mest var snabbtänkta även om de inte hade ADHD.
Men däremot så kommer frustration till viss del av detta. Blir så irriterad och frustrerad på att folk inte förstår saker, de ser inte sambanden utan det kan ta så lång tid. Samma sak när man läser nåt, jag tittar snabbt igenom ett papper och tar lätt ut det viktiga och förstår innehållet. Men när man måste vänta på att andra läser så sakta blir jag irriterad.
Men beror på vad det handlar om, jag ser logiska samband snabbt och tar ut information snabbt. Men här kommer det viktiga: Det fungerar bra när informationen redan finns där så jag kan ta till mig den så snabbt jag vill.
När informationen kommer i segt flöde, föreläsning, filmer, talböcker och sånt, så tar jag inte till mig det alls. Iofs på kommer ofta kunskap in i mitt huvud utan att jag vet om det, öronen hör, hjärnan noterar utan att jag är medveten om det. Men jag kan också gå ifrån en föreläsning med lika lita kunskap om ämnet som innan.
Så var det under 5 poängskursen i statistik jag läste som en del av sociologiutbildningen. Klarade inte den kursen, har fortfarande ingen aning om vad den ens handlade om. Noll koll på vad som sades eller gjordes då.
Var väl iofs det för det mesta i socilogin, men det är mest bara för att jag inte ens förstår varför det klassas som vetenskap. Var en del av statsvetenskapliga utbildningen jag läste, inget bra val av kurs.
Måste ha informationen här och nu, på en gång, annars så förlorar jag intresset. Blir mest bara less på att folk pratar och tä'nkert så långsamt.
Ibland får jag känslan av att världen går i ultrarapid, att snön ute inte är snö utan potatismjöl och vatten. Jag går normalfort och kommer framåt normalfort, alla andra försöker stressa fram, men då kommer de ingen vart uitan då går allt bara långsamt.. Ingen förstår hur man ska gå för att man ska lyckas komma framåt..
Har en kass kväll, bitter och frsuterad, Såna här kvällar känns det som om jag är omgiven av korkade idioter överallt.
#11 Nejdå, jag är ingen idiot. Jag tror att jag förstår dej. Var glad för det du! åtminstone.
Skulle vilja säga till dig: "Välkommen in i the aspie-world, Zaphix!" Men då slår du väl bakut på något sätt, förstås. Fast jag menar ju vad jag säger. För jag tror att du är på rätt spår. Det du beskriver skulle mycket väl kunna vara typiskt för er ADHD:are.

Nä, du är smart person. Du är vad en vän kallar "en tänkare, inte en kännare" om jag märkt rätt. Hur snabbt du tänker vet jag inte, men via nätet har det ingen betydelse. Märks inte.. :)
AS kanske jag delvis har? Drag av det, om det är för att min storebror är en typsik AS'are och jag därmed fått drag av det pga. uppfostran och miljö vet jag inte, har ingen betydelse heller. När den förstfödde har en speciell typ av personlighet blir det nog lätt att även den slarvige lillaystern får samma uppfostran. Som anpassats för AS'aren, men ändå hängt med till ADHD'aren. Inget fel på min uppfostran (om än lite våldsam, men det har jag förlåtit och gått vidare ifrån), men har en känsla av att den gjort mig en aning AS'ig.
#13 Jag tror att du är värd att älskas! Och visst är jag en tänkare - där har du helt rätt. Men vill inte avskriva mig "kännaren" ändå. Jag känner mycken empati, om än aspergare jag är…
Ge nu inte det, att du är lite slarvig, alltför stora proportioner! Jag tror nog säkert, att du är en ovanligt duglig människa i de flesta avseenden.
#10 och #11 För at besvara båda era funderingar, så kommer svaret här.
Det finns tre sätt att lära sig, med avseende på perception. Det finns de som lär sig AUDITIVT, dvs att lyssna. Det kan t.ex vara att lyssna på en lärare i ett klassrum, om man går i grundskolan, eller på föreläsningar om man pluggar på högskolan. Detta fungerar uppenbarligen inte för dig Zaphix, och det är inget fel med det.
Nästa är att man har ett visuellt lärande, dvs man lär sig genom att se. Det kan vara att man läser, tittar på bilder eller ser hur andra gör.
Den sista är kinestetiskt lärande, dvs att man själv mekar med saker. Det var just detta jag hade i åtanke, när jag skrev det där om att plocka isär saker i min förra kommentar. Det är inget fel med att lära sig på detta sätt, men det är detta som skolan har så svårt för. Nästan alla dessa elever har svårt genom skoltiden. Inte för att de är ouppfostrade eller för att de är dumma i huvudet, utan för att de har ett sätt att lära sig, som skolan inte erbjuder alls.
När jag började i gymnasiet, så fanns det 2-åriga respektive 3-åriga tekniska linjer (program). De tvååriga var yreksinriktade och där vra det mer praktik och mindre teori. De fyraåriga var teoretiskt inriktade och gav högskolebehörighet. Vid en reform för många år sedan slog man ihop dessa så att alla program blev 3-åriga, och med mycket teori. All aprogram skulle ge högskolebehörighet.
Vad som hände var att man helt stängde dörren för de med kinestetiskt lärande, dvs de som alltid haft det svårt i skolan. Nu har Alliansen återinfört de yrkesinriktade programmen, medan vänsterblockat tycker att det är en orättvisa att de som går där inte får högskolebehörighet. Jag ser det som en större orättvisa att de inte får någon utbildning alls, när det är för teoretiskt.
Detta är ingen uppmaning från mig att rösta på Allians-partierna. Ni får rösta på vad ni vill, men tänk igenom vad det är ni röstar på. Det är okej att rösta på vänsterblocket, men försök i så fall att påverka dem, så att alla får chansen till en vettig utbildning. Bättre med en yrkesinriktad än ingen alls. Dessutom är inte dörren stängd till högre utbildningar. Man kan ju faktiskt läsa in de ämnen som ger högskolebehörighet, Antingen på egen hand och tenta av, eller på Komvux. Detta förutsatt att man klarar av det själv förstår. Det finns ju många vuxna som fortfarande har stora svårigheter med att läsa, pga Dyslexi eller att de int kan koncentrera sig eller annat.
Om man har gått ett yrkesinriktat program, och sedan jobbat några år inom ett yrke, så kanske man i alla fal blir mer studiemotiverad och inte längre är skoltrött, och då "kan" det ju fungera bättre för en del. Därmed inte sagt att det fungerar för alla. Jag tycker dock det är fel att försöka få det att framstå som omöjligt att plugga på högskola, bara för att man går ett yrkesinriktat program. Det finns inga lagar som förbjuder någon att plugga vidare på högskola eller universitet.
Problemet med alliansen är att de stänger ut de som gårr praktiska linjer på gymnasiet ifrån högre utbildning.
Har man läst en praktisk linje på gymnasiet, man har högskolebehörighet, men till de flesta pgrogrammen behöver man ha läst andra ämnen är bara de greundläggande för att komma in. Då behöver man läsa in ämnen på komvux senare, gör man det så hamnar man i en annan urvalsgrupp som är mycket mindre än den med dom som läst ämnena i gymnasiet.
Dessutom så kommer endel kurser, bland annant Fysik B, vara mer poänggivande än andra kurser. Det gör att man ser vissa kunskaper som svårare och viktigare än andra. Har man mindre lätt för NO-ämnena och kanske läser samhällsämnen istälklet så får de som har lättare för NO-ämnen och läser såna mer päng.
Så även om programmen är högskoleberättigande så fungerar det inte så i praktiken. Kunskap värderas som högre om du fått kunskapen på gymnasiet än om du fått den senare.
Är inte vilken kunskap du har som betyder något, utan när du fick den. En 15-åring vet inte vad den vill göra rresten av sitt liv, men det behöver den numera veta tack vare alliansen eftersom den i gymnasiet sätter grunden för vad den tillåts läsa senare i livet.
De mer sämre betyg, inte lika mycket kunskap, har lättare att ta sig in på ett program på högskolan än de med bättre betyg och mer kunskap bara för att den fått kunskapen på gymnasiet.
Så nej, inte en chans att jag röstar på alliansen pga. utbildningen. Snarare tvärtom, med tanke på vilken gammeldags syn folkpartiet har på skolan så vill jag inte medverka till att de skulle få genomföra den politiken. Orimliga förslag som inte skulle gå att genomföra i praktiken.
Jag röstade med gott hjärta på vänsterpartiet.
Alliansen bidrar till att samhällsklasserna återinförs i och med detta. Det gör att klassresor inte längre blir lika lätt, eller ens möjligt i praktiken i många fall.

Åh, vad fina artiklar i Expressen!
Läste ni läsarnas reaktioner?
"vi vill mynta begreppet neurologisk funktionsdifferentiering i stället. Vardagliga saker kan vara hopplöst svåra - medan unika talanger kan blomma."
Av Caroline Giertz, diagnos ADHD med drag av Asperger, och dottern Alba Giertz, diagnos Asperger och ADHD.
Vad sägs om den va?! Neurologisk funktionsdifferentiering. Klockers!!!
#18 Det tycker jag om. Det borde kallas så.

Det är trevligt att dom skrivit positiva artiklar om AS i Expressen den här veckan. Mer sånt!
* ~* Ha en bra dag *~*