Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 7926 ggr
Lunar
1

Selektiv Mutism

Finns någon här med SM? Vad vet ni om det och bra länkar.

Det verkar inte som det talas så mycket om detta. Har läst att många Aspereger har just den diagnos i stället.

Som sagt skriv gärna

[Linsenhejhej]
0

Jag har selektiv mutism.
Tyvärr vet jag inga bra länkar.

Lunar
0

#1 Tack ändåGlad

coachingtiger
0

Artikel om Polly, som har selektiv mutism

Nästa länk är ett boktips, om boken "Om ett missfoster". Boken är skriven av samma tjej Pauline "Polly" Wågström, som artikeln ovan handlar om.

Tråd: Om ett missfoster (boktips)

Polly är medlem på detta forum, och heter IAmPolly. Köp boken, så blir hon glad. Jag har inte läst den själv än, men alla som har läst den, säger att den är bra, så jag ska försöka köpa ett exemplar sedan.

[Havsmussla]
0

Jag har Selektiv mutism och Asperger.

Jag vet inga bra länkar, men jag kan ju alltid berätta lite:

Personligen tycker jag att mitt SM förstör en hel del för mig. När jag var liten pratade jag aldrig någonsin utanför hemmet eller med okända. Nu när jag är 12 år så pratar jag med de flesta, men inte med dem som jag inte pratade med när jag var liten. Till exempel så har jag aldrig pratat med mormor eller morfar. Det går helt enkelt inte.

Jag började prata i skolan när jag var tio år, då bytte jag skola helt för det blev för jobbigt att inte få fram något i den förra skolan. Jag är fortfarande väldigt introvert och pratar så lite som möjligt i skolan, men när jag måste så pratar jag. Jag slipper redovisa saker och ting till skillnad från de andra eleverna, och det är jag väldigt tacksam för.

På allmänna platser som bibliotek och affärer pratar jag knappt. För bara några dagar sedan var jag i bibblan och fick kämpa i nästan en halvtimme för att fråga bibliotekarien vart de hade toaletten eftersom det var ett helt nytt bibliotek för mig.

Jag har virrat bort mig massor av gånger på nya platser, eftersom jag inte vågat fråga folk om vägen. Jag har alltid beslutat att försöka hitta själv, och resultatet har ibland blivit att jag får ringa någon som vet och fråga, eller så hittar jag. För att undvika att virra bort mig har jag oftast med mig någon som hittar.

Det var väl allt jag kommer på. ^.^

[Varulv]
0

Även jag har en släng av selektiv mutism - och hade i betydligt högre grad under en stor del av min uppväxt. Om detta kan ha berott på sociala faktorer eller "nedärvt" (asperger-orsakat) vet jag faktiskt inte. Men kanske handlar det om en kombination - aspergern gör, att den sociala anpassningen vad gäller talet och uppträdandet, har "luckor", vilket i sin tur gör att man röner kritik för olika "framträdanden". Detta hämmar, och kan i värsta fall göra en helt tyst i sådana situationer. Denna typ av mekanism har i alla fall jag själv olika erfarenheter av.

Men sedan finns en annan faktor även, som gör, att man helt enkelt inte klarar av att handskas med alla sociala sammanhang - man blir stum för att man inte vet vad man ska säga; man får "tunghäfta" av ""tredje graden", där det låser sig, och till och med tankeförmågan blockeras. Jag avser i sådana fall just oförmåga, inte "social fobi" eller dyligt.

Emaljoh4
0

#5 Reagerade på meningen " Nu när jag är 12 år så pratar jag med de flesta".

Är du bara 12 år!??!?!?!?!?!?!??!?!??!

Du är isåfall riktigt riktigt riktigt riktigt duktig på att uttrycka dig i ord!!!! WOW säger jag bara!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

RonjaRobbery
0

#6Håller med! Verkligen välformulerat!

Jag har inte selektiv mutism, men jag känner flera sm har det.

[Havsmussla]
0

#6 och #7 Tack så mycket! :) Ja jag är bara tolv. :)

Emaljoh4
0

#7 Du gör mig förvirrad! Obestämd Först skrev du "Eh…Tack x)" eller nåt, trodde du var samma som havsmusslan… Fattar inget nuuu..

Och sen ändrade du texten.

RonjaRobbery
0

#9 Jag skrev på fel tråd och fel forum. x) Hade två flikar uppe och virrade till mig lite. Är rätt trött, det kanske märks. Förlåt.

Emaljoh4
0

#10 Aha, då hänger jag med! Glad Nu när jag har fått det förklarat är jag inte det minsta förvirrad längre! Flört

[Linsenhejhej]
1

#8: Haha, jag reagerade också på att du är 12 år. Jag trodde du var vuxen, för du skriver så bra. Skrattande

PlusPlus
0

Jag har SM och ADD. Min SM märks inte så mycket idag förutom att det tar väldigt hårt om ngn påpekar att jag pratar för mycket eller när det gäller högläsningar och liknande.
Behöver inte redovisa och uppträda i ngn form i skolan och har en väldig, väldig scenskräck eller vad man kalla det.
Som ngn ovan skrev, man får tredje gradens tunghäfta. Det kommer helt enkelt inga ord.
Det finns väldigt lite fakta och forskningar kring SM men det har på senaste tiden dykt upp mer och mer. Hittade någon sida med någon förening av något slag som hade med SM att göra. Ska leta och se om jag hittar den och försöka länka. Det var under uppbyggnad när jag var in sist men ska som sagt kika. Kanske har du redan varit in på den :P
Tycker det är väldigt synd att det finns så lite "fakta" och många är väldigt oförstående när det möter någon med selektiv mutism. Endel tror att det är vrånghet och trots. Andra försöker till varje grad att få en att prata. Ju mer tjat och press omgivningen satt på mig när jag var liten, ju svårare var det att försöka börja prata. Det som fungerade för mig och verkar fungera för många andra för att bryta tystnaden är totalt ombyte av miljö.

Vi blev tvungna att flytta 20 mil från min hemort och jag bytte skola. Ingen visste vem jag var eller försökte pressa mig till att prata och då släppte det :) Min tystnads period pågick från det att jag var fyra år tills dess att jag var 12. Idag är jag 20 och kan prata med de flesta men är enormt blyg och pratar gärna inte med okända om jag inte är absolut tvungen. Oj, nu blev det långt. Hehe, men det är det jag vet av egen erfarenhet osv :) Hoppas jag skrev iaf ngt vettigt nu :P