Man ska fylla i en hälsodeklaration, som bl.a. innehåller frågor om neuropsyk. funktionshinder. Svarar man ja, så brukar det krävas ett läkarutlåtande som styrker att man klarar att köra med sitt funktionshinder, eller att man har haft medicin ett tag och blir stabil av den. Det går förstås att ljuga i hälsodeklarationen, men det är dumt eftersom det kan komma fram senare.
Det finns inget generellt förbud mot att ta Körkort om man har ADHD eller AS.
o det låter gott, att det inte finns generella förbud
o det har ju sonen med, låter betryggande. för mig som mamma.
tack för ditt svar. kram
Många aspiesar verkar rädda för att ta Körkort, men jag säger bara att det är plättlätt, det finns ALLTID regler att luta sig mot. Pluggar man sin teori så går det som på räls sen. Så länge man inser att folk kör som idioter så
För även om jag håller mig till reglerna så finns där alltid nåt arsel som inte gör det. 
ja verkligen. 

Behövs det hälsodeklaration om man har adhd/add, det var nytt för mig?
F.ö. det svåra för mig ute i trafiken är att försöka hinna med att ta in alla intrycken, således hatar jag att köra i innerstan.

Vi försökte gräva igenom trafikverkets hemsida jago ch min samtalskontakt. Vi hittade inget om att man måste utan om det efterfrågas av trafikverket så skulle det fyllas i.
En eventuell svårighet för oss med Aspergers syndrom är att kunna automatisera några parallella kommandon nämligen styrning, koppling, gaspedal och bromspedal med det som vi ser genom vindrutan och i backspeglarna. Detta löste sig på ett bra sätt för min del genom att jag fick förmånen att få träna på en gårdsplan från åttaårsåldern ungefär på att köra framåt; backa; svänga; osv. Så att när jag vid fyllda sexton togs ut te att köra på en sjö-is med min far, så hade manöverorganen redan automatiserat sig, så det var bara att tuta och köra där på isen - lätt som en plätt! (och jag hann till och med med att lägga i fyran, vad jag minns).
rekommenderar starkt automatväxlad bil!
Jag undviker också stadskörning mest möjligt.
Min ADHD hindrar inte min körning på annat sätt än att jag inte fixar teorin. Att köra fungerar bra, men att sitta still och plugga teorin år inte.
Jag får inte ta Körkort.
Jag vågar inte ta Körkort. För mycket att hålla koll på och dessutom är jag rädd för andra förare. Gillar inte att åka bil.
Men det hade varit behändigt.
Mitt egna problem var jättekonstigt. Jag fixade körningen kanonbra men inte uppkörningarna!!!!!
var för ofokuserad.
men när min moster fick sitt Körkort, och hon gått betydligt mindre körlektioner än jag. Hon fick sitt jättesnabbt.
( Idag vågar hon inte köra)
Så tog det bara 14 dagar innan jag fixade mitt Körkort. Då liksom tände jag till att jag måste fixa det. superfokus på max alltså. 

#16 Om du hade tagit det i Sthlm så hade det tagit månader. Själv så fick jag köra upp Södermalm mitt under rusningen. Ni kan tänka er mardrömmen.
haha, räckte i jönköping. Men körde strax efter i Göteborg.
Men förstår ditt tänkande. Stackare.
Jag planerar att till våren ta en intensivkurs i körning, två veckor med körlektioner och på slutet uppkörning.
Det som är så bra med det är att den håller till i en liten "stad" tio mil ifrån där jag bor. Den "staden" är så liten att den inte har rondeller, efterson det är så lite trafik att behovet inte finns.
Där borde till och med jag klara uppkörningen..
har Körkort.. :) anser mig vara en bra förare. Faktiskt ganska lugn och fin i trafiken.
MVH John
Problemet för mig va teorin!.. Det praktiska fixar jag…
Under hela gymnasiet så va körkortsteorin det ända provet jag klarade :) och på första gången oxå! :) det är jag fortfarande stolt över.
Under den tiden hade jag väldigt flyktiga tankar.. dock odiagnoserad. va bara "ointresserad av skolan" enligt lärarna :(
MVH John
Det var i tråden där du frågade om försäkringar för personer med ADHD och AS.
Som andra redan har skrivit, så finns det inga generella förbud mot att ta Körkort, men man är skyldig att uppge att man har diagnos, som coffe-girl skrev i #1, och sedan kan det då bli aktuellt med ytterligare utredning huruvida man är lämplig som bilförare eller inte. Det ska alltid göras en individuell bedömning. Tyvärr är inte försäkringsbolagen lika villiga att göra individuella bedömningar. De är rätt snabba med att dra alla över en kam, när de hör ordet ADHD.

#24 Vad har försäkringsbolag med Körkort att göra? Nu har jag missat något helt.
#25 De i sig har ingeting med varandra att göra. Jag skrev om att det är svårt för personer med ADHD att teckna försäkring i tråden http://bokstavsfolk.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=bcc86042-2d48-4968-942c-6dde0ca99168&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
Det är för att försäkringsbolagen klassar personer med ADHD som högrisk, och det är just för att man klassas som högrisk, som det också är svårare att ta Körkort.
Så sambandet är enbart att ADHD-personer anses av många ha ett beteende som gör att de råkar ut för fler olyckor, vilket kan bero på impulsivitet och/eller svårigheter med uppmärksamhet bland annat.
MVH John

#27 Du kan dömas till böter om du inte fyllt i blanketten sanninsenligt. Står tydligt där man skriver under.