Frågor om Aspergers
Hej alla där ute!
Jag håller på med ett projektarbete i skolan och jag undrar om jag kan få skrva ut några frågor här?
Det hade varit bra, för då får jag mer att gå efter till mitt arbete som ska vara klart vecka 17. 
Ni kan besvara dem så gott ni kan. Skicka svaren till SnutteFiltens@live.se
1. Hur är det att leva med Aspergers?
2. Är det lätt att prata med andra?
3. Är det svårt eller lätt att förstå vad andra menar?
4. Tänker man annorlunda?
5. Reagerar man annorlunda på saker som händer eller har hänt?
6. Vill man klä sig på ett speciellt sätt?
7. Lägger man ner extra mycket tid för att få det som man vill när man lever med Aspergers?
8. Är det lätt att förstå de saker som man ska göra, om man går i skolan?
9. Hur fungerar världen för digmed Aspergers?
Jag har svarat.

lite ot,,, kan man inte svara här i tråden så vi som inte lever med just Arperger får ta del av hur det är att leva med eller leva som anhörig till någon med diagnosen..
//Linda

Om man vill det så kan man göra det.. :)
Det är som att leva ett vanligt liv fast man har vissa saker som är lite jobbiga som man dras med i princip hela livet.
Både ja och nej. Många gånger är det svårt, särskilt i nya situationer. Men i roller som man är van vid, och har övat sig i, går det vanligtvis väldigt bra.
Vi aspergare tror ju från början att det är lätt att förstå vad andra menar, men med tiden blir vi varse, att vi ständigt missuppfattar våra medmänniskor. I den stund som vi upptäcker detta, blir vi ofta väldigt ledsna och bedrövade.
Ja, det är jag ganska säker på att man gör. Vi aspergare tänker till och med helt annorlunda än så kallade NT. Men detta hindrar inte, att vi - vi AS och ni NT - ofta(st) kommer till samma resultat med våra respektive tänkanden. Kanske att vi aspergare ändå är lite intelligentare, lite mer innovativa och kreativa än ni NT. Medan ni, i gengäld, för det mesta är smartare, mer kvicktänkta, och socialt smidigare än vi.
Förvisso. Jag skulle vilja beskriva det som att vi AS är mer realistiska än ni NT. "Face the fact"; "gilla läget" osv. det är mera vi AS än ni NT, skulle jag tro, som en kvalificerad gissning, men jag kan ha fel. Å andra sidan kan vi aspergare bli tröstlöst upprörda över till synes (så som ni ser det) bagatellartade förändringar i tillvaron. Eller låt oss uttrycka det så: vi (AS respektive NT) reagerar olika på olika företeelser uti verkligheten.
Nej. Man vill klä sig så enkelt och okonstlat som möjligt. Helst i ledig klädsel, sådan som inte smiter åt, sådan med sköna material som inte "sticks". Och dessutom är man totalt ointresserad av att klä sig moderiktigt. Och ofta upplever man de kläderna skönast, som man har haft längst. - Så efter att ha besvarat frågan, blir svaret "ja"…!
7. Lägger man ner extra mycket tid för att få det som man vill när man lever med Aspergers?
Nej det är det man inte gör. Gjorde man det lite mera, så skulle man nog ha det lite bättre överlag, tror jag.
Skulle inte tro det. Själv begrep jag aldrig geografilektionerna, men sedan kunde jag gå hem och studera kartor med brinnande intresse, och slå upp i uppslagsboken om de länder med mera som för tillfället intresserade mig (och sedan kunna allt om - utan att anstränga mig med "inlärning"). Sådär var det i ämne efter ämne.
9. Hur fungerar världen för dig med Aspergers?
Jo tack, den fungerar faktiskt väldigt bra. - Själv då?

Hej har själv ADHD så tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Men vill ändå skicka med att Aspergerare skiljer sig enormt åt. Något som brukar glömmas bort. Dessutom står det att Aspergers inte förstår metaforer, ironi mm men min son gör det.
Och han tar inte saker bokstavligt
Och han har Aspergers
Beror på var man växer upp, alltså det sociala arvet och sedan all annan genetiskt arv också
Lycka till nu

#5 Precis, alla är individer oavsett diagnos så svaren är ju individuella även om en del saker kan vara gemensamt, självklart.
Fia du får mina svar här hemma istället. 
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
För mig är det ett helvete. Speciellt nu
Nej, det tar emot och stressar mig och gör mig orolig. Lite lättare går det på nätet
Det är ofta svårt, ibland mycket svårt. Jag vet aldrig vart jag har andra människor.
Ja verkligen. Det har jag märkt under mitt liv
Ofta ja, verkar det som
Jag vill ha sköna kläder och följer därför inte alltid något mode
Tror jag svarar nej på den frågan
Nej, det var jättesvårt att hänga med i skolan. Kände mig verkligen dum i huvudet
För tillfället är allt mycket svårt och fungerar mycket dåligt
Jag har firefox så jag kan inte kopiera detta och skicka till den mailadress du angett. Kan någon annan göra det så varsågod.
Vad är det för vecka nu?

Nu är det vecka 9.
#10 Då kan jag fundera på svaren några dagar till iaf.
Jobbigt!
Beror på vilka det är. Med min familj så är det inga problem att prata, om jag är på "prathumör" vill säga. Med andra så undviker jag det helst.
Olika beroende på vem personen är.
Tydligen så gör man det men jag har ingen aning. Tänker som jag alltid gjort och jag har ingen aning om hur andra människor tänker…
Alla reagerar olika…
Jag undviker vissa saker men har inga större problem med kläder som är tajta, bara dom inte är fööör tajta så det känns som man ska strypas!
Nja, det tycker jag väl inte.
Jag hade det himla svårt i skolan men visade det inte. Visa saker var lättare än andra.
Rutinerna gör min dag!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det här med kläder: För mig gäller att ha sköna kläder- MEN också moderiktigt. Jag trivs med att klä mig snyggt men det måste vara skönt. Samma med skor. Jag använder gärna stövlar och skor med klack, men det måste vara på ett speciellt sätt. Min dotter är likadan. Det får inte stickas, får inte vara glitter eller något konstigt. Hon gillar mjuka kläder men inte klack;)
Make things happen
Jag bryr mig inte ett dugg om kläder mer än att dem skall varfa sköna. Jag har en fru som är nt och hon köper kläder till mig efter sin smak. Det e så tråkigt att välja kläder så jag har nästan alltid samma byxor och tröjor hela veckan. Självklart så är det då lite olika kläder men jag har massor kläder men använder endast ett fåtal.
Underkläder byter jag förstås varje dag hahaha 
Ibland lätt, ibland svårt…
Om de andra är tydliga och inte använder ironi, ordspråk och undermeningar.
Se ovan. Sedan beror det ju på vad man pratar om också.
Det sägs ju så, men jag vet ärligt talat inte hur folk utan Asperger tänker.
Den frågan var väldigt svår att svara på, jag tror att alla reagerar olika på saker och ting, diagnos eller inte.
Inte jag. Jag klär mig ungefär som mina jämnåriga.
Nja. Ibland kanske, när man verkligen vill ha det perfekt.
Nej, så upplever inte jag det nej. Jag tycker att skolan är otydlig med vad jag ska göra och i vilken ordning.
Bra, tack.
Ibland lätt, ibland svårt…
Om de andra är tydliga och inte använder ironi, ordspråk och undermeningar.
Se ovan. Sedan beror det ju på vad man pratar om också.
Det sägs ju så, men jag vet ärligt talat inte hur folk utan Asperger tänker.
Den frågan var väldigt svår att svara på, jag tror att alla reagerar olika på saker och ting, diagnos eller inte.
Inte jag. Jag klär mig ungefär som mina jämnåriga.
Nja. Ibland kanske, när man verkligen vill ha det perfekt.
Nej, så upplever inte jag det nej. Jag tycker att skolan är otydlig med vad jag ska göra och i vilken ordning.
Bra, tack.
Ja, jag vet ju inte hur det är att leva utan det. :) Men jag ser inga problem i det, förutom att det ibland skär sig med skolgången eller i sociala samspel. Jag blir lätt förvirrad, får lätt ångest över att ta kontakt eller utföra vissa aktiviteter, och det kan skapa problem i skolan exempelvis när vi har APU eller idrott.
Jag har lätt att prata med mina vänner. Jag har inga problem att prata med människor jag känner när man pratar en och en. När det är en hel grupp har jag svårare att hänga med, och främlingar är också svåra att prata med.
Jag tycker oftast det är lätt, men det finns gånger då jag inte förstår.
Jag tror att jag fokuserar mer på detaljer än andra. Jag hakar upp mig på småsaker när alla andra ser över dem. Jag tror också jag tänker mer "manuellt", och med det menar jag att det tar längre tid för mig att tolka och bearbeta intryck.
Jag personligen tror att jag reagerar kraftigare på saker och ting. Jag kan bli skitförbannad om någon exempelvis råkar kasta en snöboll på mig, eller bli jätteledsen om någon höjer rösten. Jag vet inte om det beror på Aspergers eller om jag bara är sån.
Jag vill gärna klä mig i mjuka, sköna kläder eftersom jag tycker att vanliga kläder (ex jeans) är väldigt osköna. När jag kommer hem från skolan byter jag alltid om till pyjamas.
Jag tror att man gör det, rent generellt. Men det är säkert olika från person till person.
Jag har aldrig haft problem att förså vad jag ska göra i skolan.
Bra, hittills.

Jag tycker som LinaIsabell skriver i #17.
Skillnader:
6. Klädsel… Jag tror inte man kan prata om ett "Vill man klä sig på ett speciellt sätt.." bara för att Aspergers verkar vara nåt ufo som ingen riktigt kan sätta fingret på. Det är säkert lika individuellt som hos alla andra. Skillnaden kanske är att vissa av oss kanske är extra känsliga för att saker och ting - detaljer - ska vara en bra del av helheten. Om ex. kläderna då känns för obekväma, för skrikiga, för opersonliga - eller vad det kan vara - så känner (iaf jag) mig malplacerad och vill genast hitta nåt jag känner mig mer bekväm i. Det beror helt på tillfälle och vad jag vill i det sammanhanget. (Är det nåt annorlunda mot hur "normala" människor funkar?)
7. Tidsaspekt för att få till det… Jag vet inte om det går att säga generellt om alla delar i livet. Oavsett om man har AS eller inte.. Om jag själv bryr mig om något, tycker något är viktigt (ex. kläder - som kan vara en stor del av ens framtoning) så ser jag ju till att det känns bra (se ovan). Sen har jag andra delar där jag tillämpar samma tänk, medan jag struntar fullständigt i andra delar, som kanske andra tycker är jätteviktiga…
8. Skolan… Jag tycker hela skolsystemet är puckat och föråldrat. Mest för att det är så likriktat och generellt inte anpassat med förståelse och hänsyn för att alla människor lär sig på olika sätt och därför till viss del behöver olika saker för att motiveras att lära sig. Jag har alltid klarat mig bra i skolan. Inte för att jag förstod vad jag gjorde, men för att jag gjorde våld på mig själv och gjorde som jag blev tillsagd utan att fatta varför. Så jag skapade ingen medvetenhet om vem jag var och kunde inte motivera mina val förrän långt senare (läs: Jag gick som i en vag dimma utan kontakt med omvärlden. Först för ett par år sen påbörjade jag denna revolutionerande, för mig helt nya resa av eget ansvar som även inneburit att jag nu kan stå för saker på ett sätt som jag aldrig tidigare kunnat..)
9. Världen… Det är ett jävla helvete. En kollega på praktiken sa idag "Det är inte mig det är fel på. Hela världen är ju störd och alla är så omoraliska och gör dumma grejer. Varför ska då jag klassas och diagnosticeras. Det är ju dom som är dumma i huvet." Jag blev alldeles varm inombords när han sa detta. Just så känns det ju emellanåt! Men det kanske är svårt att intala större delen av befolkningen att dom borde gå i terapi? Men skönt vore det ju. Så kanske det skulle finnas större förståelse för att alla inte orkar ljuga och trampa på tårna för att komma dit dom vill. Det vore så skönt.