Vad spännande. 
aah så det va du 
jag tycker den artikeln va jättebra 
och så modig du va som vågade o ställa upp
Tack! :D
Kände att jag ville visa folket hur en Aspie kan se ut. Att vi egentligen inte ser mer annorlunda ut än någon annan. ;) OCh framför allt, att vi inte är farligare än någon annan!
Gillar Allers, de skriver bra och korrekt. Fick ju korrekturläsa så att det blev som jag hade sagt, så det inte blev något galet informationsfel. Kändes väldigt proffesionellt. :D
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#3 Går nr:et att köpa fortfarande? Har de någon nätupplaga där artikeln finns med?

Frågar samma som # 4 och va coolt att du vågade!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Äh, scanna in och lägg upp på nätet. Är inte "lagligt", upphovsrättslagen, men min tanke är att en lag som inte bygger på en allmän moralisk uppfattning om vad som är rätt och fel, inte bör stiftas. Den lagen är en sån, så bryt den gärna. :)
Mja, gillade ju de som var här. Känns taskigt och göra det då. <.<
Men den som vill läsa kan jag väl kanske skicka till då? (med tanke på att det är säkerligen flertalet som inte har möjlighet/Pengar att köpa ett exemplar bara sådär, av oss härinne.)
Så skicka er mailadress till mig!
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Hej Ylva-Li vad roligt och bra att du fått vara med i allers . Jag skulle jätte gärna vilja läsa den artikeln. Om du scannat den orkar du skicka den till mig? henriklindqvist8@gmail.com så vore jag jätte glad. Hade jag pengar hade jag självklart köpt tidningen. 
Må gott Henke aka vildvild
Yl va Li fantastiskt bra beskirvet. framförallt från ett vuxet perspektiv.. Fina bilder och en kanon bra text med ett uppriktigt menande tack!!!
Förstår dig men det var j-vlar i mig klockrent.. tack Ylva-Li!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det här låter ju tokintressant! Jag håller med att du är modig som gör en sån här sak (och inspirerande!)
Får jag också en kopia att läsa? viktor_eukanuba@hotmail.com

#15 Tack Ylva-Li!
Jättefin artikel ju, och jag känner igen mig så mycket i det där just nu!
Väldigt skönt också att dom tar tag i att verkligen skriva utförligt och låta dig berätta ärligt om dina upplevelser! Då blir det mindre utrymme för missförstånd, och ger ju en mycket mer nyanserad, förståelig och sympatisk bild av vad Asperger kan innebära!
Så himla fint också att läsa om vilken härlig karl du har! Ni verkar ha det bra tillsammans och det värmer att läsa om det!
För min egen del är nog bra att påminnas om såna här saker med den dagliga påverkan av Aspergers-svårigheter, och att ha saker på pränt.. Just om varför saker och ting är som de är och ibland blir som de blir.. Jag har en praktik nu som jag blir jättetrött av, fastän att det är ett jättebra ställe med sjysst folk o så.. Jätteskönt att ha nåt att relatera till och tänka på när det ibland hotar att bli för mycket!
Så tack!

Åh jag blir så glad när jag hör att ni gillar artikeln! 
Lite ville jag visa "världen" att det inte bara är hemskt och negativt med en diagnos. Vi har många fördelar också. Men tyvärr är det ju så att man alltid fokuserar på det negativa, då det är det vi behöver hjälp med för att få en fungerande vardag.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Jag missade tidningen och artikeln Ylva. Kan du skicka en länk till mig oxå?
Tusen tack för länkarna till artikel
Blir glad av att läsa ord som jag själv inte kan uttrycka ord
#20 Kära aspie, du har ju min epost-adress. Kan inte du skicka länken till mig, så slipper vi besvära Ylva-Li i onödan - om du Ylva-Li godkänner arrangemanget vill säga? Ty även jag missade Allers-artikeln, slarvigt nog, men blir nu så nyfiken.

Varulv! Jag ska försöka fixa så du kan få läsa
Jag klarade inte av att vidarebefodra bilderna till Varulv. Kan du fixa det Ylva-Li?
Visst har väl du och jag kommunicerat mera "privat" förut en gång, Ylva-Li… eller minns jag fel? Kanske har du då min epost-adress? Annars kan du få den.
- Men: se! Trots vad aspie nyss skrev här, så lyckades jag "hacka" det inscannade så att upplösningen blev betydligt bättre - så visst gick aspie iland med projektet att vidarebefordra till mig! Och jag vill än en gång tacka dig aspie därför.

Och nu har jag läst artikeln. Måste säga att jag fann den mönstergill på alla sätt och vis. Och kände igen mig till nästan hundra procent. Sådan aspie som du är, Ylva-Li, är ock jag!
Speciellt intressant fann jag det där med ordförståelsen och känslan för ords valörer. Det är vad jag vet inget vedertaget aspie-kriterium (snarare utmålas det väl ofta som så, att det skulle förhålla sig tvärt om), men jag är såsom du även i det fallet - anser mig ha en mycket bra och exakt förståelse av ord, och har tillika ett stort ordförråd. Detta låter onekligen som en paradox när det handlar om autism, men de facto verkar det förhålla sig på detta viset. Som en teori skulle jag tippa att det kan bero på vårt språkliga underläge initialt - vilket vi ofta med erfarenhetens och den idoga övningens hjälp förmår upphämta och till och med tydligen omsegla många NT i den "idrotten".
I artikeln poängterades din "backlash" "dan-därpå" - och det kan inte nog poängteras, anser jag. Det är dessutom en mekanism hos oss aspies som jag tror NT har väldigt svårt för att förstå. Men för oss utgör detta en påtaglig verklighet. Och den kan vi inte göra ett dugg åt. Det bara är så. Men kunde vi vinna allmän förståelse för just detta (och därmed få lösningen på problemet inom räckhåll), så vore merparten av vårt funktionshinder ur världen, kan man nästan tänka.
Som sagt: en jättebra artikel, och du har med ditt uppställande i den gjort verklig nytta, är mitt omdöme.

Åh vad roligt att höra Varulv! 
(Japp, vi har pratats lite privat, men via iFokus "bara".)
Ja, jag kände att jag verkligen ville pusha på just det här med att vi är så slut dagen efter. För det är något som jag tror påverkar oss nåt så otroligt mycket! Iaf mig. Innan man förstod varför så körde man ju slut på sig helt! Vilket ofta resulterade i mindre roliga perioder.. bland annat utbrändhet. =/
Och det är nog så väldigt svårt att förstå..
Men precis! Det här med ord känns verkligen paradox! Att man kan slänga sig med väl valda ord utan problem, men sen faller man platt på att förstå innerbörden i texten. Vi beter oss ju inte mindre intelligent, och det ÄR vi inte heller. Därför blir det nog okså extra svårt för folk att förstå att vi faktiskt har problem, och det är svårt att acceptera just det.
Har fått mycket bra respons från både aspisar och icke-aspisar, vilket glädjer mig nåt otroligt! Då var det värt det! För det var vad jag ville uppnå. Iaf lite förståelse hos någon icke-aspies. Min mamma och pappa som ändå tyckt att de förstått mycket, tyckte ändå att de förstod MER efter att ha läst artikeln. Så det var ju också lite roligt. ;)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#26 Tack och varsågod Varulv 
Håller med er båda om det Varulv kalla backlash. Det är oerhört jobbigt och ingen förstår utan tror man är lat.
Häromdagen var jag så slut och trött att jag tackade nej till ett möte med några. Då da hon jag pratade med: "du blir väl trött för att du inte har något att göra"
Om hon bara visste. Jag har försökt förklara men det går inte in i huvudet på dem.
Jag vill jättegärna läsa den jag med! Du får hemskt gärna skicka om du har tid! Lina.Oceanblueeyes@hotmail.com
Jag vill också läsa! 
Aspie, kan du skicka på fb? 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#31 Ska försöka Malin 
Nä, det gick inte tyvärr
Ylva måste nog skicka till dig