Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2684 ggr
vildvild
0

Ansiktsutryck! :) :-k :(

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har ett problem med att läsa av ansiktsutryck och undrar om det är fler med samma handikapp? Jag kan se om ngn e glad är eller arg eller ledsen om det är väldigt väldigt tydligt smile eller ngn som skäller eller då gråter.

Annars har jag jätte svårt för det, så jag frågar ganska ofta vänner mm om dom e arga eller glada eller ledsa. Och flera har sagt till mig att jag inte behöver fråga hela tiden (dem vet inte om mina diagnoser adhd/aspie) och flera av dem har sagft till mig att jag e så himla osäker människa som måste fråga hela tiden . :(

[aspie]
0

Jo, jag har oxå svårt att läsa av. Känner mig ofta osäker inför andra människor pga det. Jag brukar oxå få fråga någon annan om ngn är arg eller dyligt. Det kan kännas oerhört jobbigt och svårt och skapar mer ångest för min del så jag undviker helst folk (mer och mer på äldre dar)

vildvild
0

Ah precis så e jag , skönt att höra att jag inte e ensam med det. Tyvärr har jag också isolerat mig mer o mer som dig aspie.. tur att internet finns !!!! Glad

[aspie]
0

Ja tack och lov för internet. Utan det hade jag varit väldigt ensam. Glad Det finns säkert fler med AS här som har samma problem tror jag. Ska bli intressant att läsa.

vildvild
0

Ja det e ju det :) tur med internet och alla smileysar hehe.. Glad

ja det skall bli kul å se om vi är fler..

Allamej
0

Jag hade svårt med ansiktsuttryck och kroppspråk men jag har läst massor med böcker om ämnet och kan nu se reaktionerna bättre än NTV folk. Om jag hade velat vara en total fejk så hade jag kunnat kalla mig medium och tjänat storkosan men min moraliska klocka säger nej.

Om ni vill studera ämnet så finns det massor på bibblan

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[aspie]
0

#5 Vad står NTV folk för? Och har du några böcker att rekommendera?

Allamej
0

Normal tills vidare, tycker det känns bättre än NT

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

vildvild
0

Allamej tack för din delning, fasiken vad coolt. Okej skall kolla på bibblan tack för det tipset.. NTV är det normalfolk eller?

Allamej
0

Läs inlägget ovan :)

[aspie]
0

#7 Normal tills vidare var ju ett fyndigt uttryck Glad

vildvild
0

Hahahaha ja den var bra!!!! Flört

Zaphix
0

Jag tänker nog aldrig på anisktsuttryck, jag får en känsla av vilket humör personen är på och hur det känner sig.

Men jag har inte AS heller, så det bidrar väl till att jag inte behöver lista ut sånt. :)

Men det är väl att hjärnan är så van vid att tolka ansiktsuttryck och kroppspråk så det sker per automatik.

Jag tycker du ska fortsätta fråga, hur ska du annars lära dig?

Dessutom tror jag allt att de blir mycket mer irriterade av att du alltid skulle missta dig och missuppfatta dom än att du frågar om det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

vildvild
0

Zaphix vad häftigt att du har en inbyggd känsla hur andra känner sig. Ja det e nog per automatik för dig och kanske dem flesta andra.

tack för dina råd och jo jag måste fortsätta fråga för att det inte skall bli konstigheter i vissa situatiuoner.. aa dem skulle och har blivit besvikna på mig många ggr då jag missuppfattat att dem inte alls varit glada som jag kanske trott.

Igen tack uppskattar alltid dina inlägg och tankar Zaphix. Glad

Zaphix
0

#13: Hade jag inte haft den automatiken hade jag nog också stått som ett frågetecken inför hur andra känner, för jag kan heller inte läsa ansiktsuttryck rakt av. Ett leende kan ju betyda en massa olika saker, inte bara att personen är glad.

Roligt att du uppskattar inläggen. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Taz-Mania]
0

Jag har mkt svårt att läsa av ansikten och tolkar allt som ilska/irritation vilket gör mig nervös och frågan "är du sur?" är nästan ständigt ställd.

Jag undviker människor pga att jag inte kan läsa av dem.

[Taz-Mania]
0

vildvild
0

Hehe Taz-Mania precis så e det !! Glad

[Varulv]
0

Hm-mm… Obestämd

Jag har Asperger som diagnos.

Jag är ansiktsblind.

Jag har varit försöksperson i vetenskapligt sammanhang om ansiktsblindhet.

Jag är verkligen usel på ansikten.

För att inte säga totalt blind.

Men mimik det har jag då rakt inga svårigheter med.

Snarare tvärt om.

Har genom livet övat upp en osedvanlig förmåga att läsa folks ansiktsuttryck.

Flört

vildvild
0

hehe ansiktsblind den var cool.. och att du varit försöks"varulv"Glad