Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2172 ggr
Cochon
0

Jag är inte jag längre.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Halloj!

Jag måste verkligen skriva av mig, jag vet inte annars var jag ska ta vägen… Texten kommer troligen bli klöddigt, men det får bli som det blir.

När jag började 7:an var jag verkigen en tönt, jag kunde ingeting om dem sociala reglerna och normerna. Jag kunde inte ens fatta ett icke rumsrent skämt. Jag var snäll mot alla inte ens rentsamt taskig. Och mycket mer, jag var i prnicip helt hjärndöd när de gäller dem sociala reglerna och normena. Och min klädstil var ingen speciell, jag tog på mig det som min mor gav mig, så länge jag inte såg allt för tjejig ut.
Enlig mig var jag en tönt.
MEN jag älskade i alla fall mina djur, dem var mitt allt och jag la ner iprnicip all tid på dem. Det fanns inget som var viktigare än dem, inget i hela världen. Då visste jag inte heller vem jag var, men det spelade ingen roll, för djuren var mitt allt.

När jag började i 7:an fick jag allt mer lära mig hur det var man skulle bete sig bland andra människor. Jag fick lära mig det på det hårda sättet då alla killarna mobbade mig och jag hade ingen att vara med. Jag var liksom tvungen att lära mig det sociala så jag kunde hitta några att umgås med så jag kunde gömma mig hos dem, om man säger så. Jag tänkte inte på att det skulle vara kul att lära käna nya människor eller att jag kanske fick nya vänner.

Idag så går jag i 8:an och jag har allt eftersom börjat bli jag om man säger så. Jag har börjat likna en kille mer och mer och i förgår snaggade jag till och med mig. Jag är absolut inte onöjd med det. För det är så här jag vill se ut. Jag trivs liksom i mig själv. Men nu har jag börjat bli så smått själv upptagen, det vill jag verkligen INTE utveckla. Och mina djur börja betyda allt mindre för mig. Och om jag kommer till det stadiet där mina djur betyder noll för mig, då vet jag inte vad jag kommer göra. Jag kommer bli helt tom, inget kommer vara viktigt. Ungefär hela dagen har jag bara gått rundor i huset för att jag inte har vetat vad jag skulle göra. Mina tankar har varit ganska tomma och jag har bara funits…

Sedan kom jag på att det skulle kanske vara kul att kolla i en gammal kompis bok. Jag minns när jag var liten så höll vi på ganska mycket med sånt. Men det var inte så kul att läsa. Men sen hittade jag massor av gamla brev från när jag gick på låg- & mellanstadiet. Breven var från bästisar som jag hade haft under den tiden. Den kärleken dem hade haft till mig. Jag har haft kompisar som verkligen har tyckt om mig för den jag var, den som inte kunde något om det sociala reglerna & normerna, den personen som verkligen älskade sina djur över allt annat. När vi började bli äldre, jag tror i slutet av 5:an eller i början av 6:an, började jag komma efter rejält, mina klasskamreter kunde massor med sociala saker som inte jag ens fattade. Och de började allt eftersom inse det och jag blev mer och mer utstött. Jag var aldrig mobbad men jag var utstött. Jag drog mig bort från dem och tog allt mer sällan hem kompisar. När jag gick på lågstdaiet tog jag hem kompisar så ofta jag kunde, så det var verkligen skillnad.

Idag så kan jag de flesta sociala reglerna och normerna, och ligger på ungefär samma nivå som mina klasskamrater. Men att lära sig dem var inte trevligt, mådde jätte dåligt under 7:an då jag höll på att lära mig dem. Idag så kan jag bete mig som en vanlig människa så länge jag inte behöver göra det en längre tid. Tar t.ex aldrig hem kompisar, då jag tycker det bara är jobbigt. Drar mig alltid åt sidan så fort jag får chansen o.s.v.
Dess utom så uppfattade jag folk fel när jag höll på att lära mig, jag trodde att folk inte kände någon större empati över för varandra. Innan kunde jag tycka jätte synd om någon men visste inte hur man skulle visa det. Idag så vet jag ungefär hur man vissar att man tycker synd om någon men jag är väldigt dålig på det, då jag knappt känner någon empati alls över för någon… Jag vet att t.ex om min kompis börjar gråta ska jag försöka trösta henne och tycka synd om henne, men inerst inne bryr jag mig inte ett skit om att hon gråter. T.ex här om dagen så berättade min gympalärare att hon skulle hem till sin sjuka mamma i Chile i två veckor, då hon skulle dö snart. Jag kände ingeting, jag var nära att börja små skratta & le t.o.m, då hon sa det på ett så roligt små patetiskt sätt. Men då såg jag allas alvarliga ansikten och då förstod jag att jag inte bör börja le. sedan pratade dem om det i omklädnings rummet att det var synd om henne och så, men jag kände inget… Det är inte så att jag inte tycker om min gympalärare, jag tycker hon är jätte bra & trevlig, men jag kände ingeting.
Men vad jag än gör så kommer jag aldrig kunna fly från att jag är en bokstavsmänniska.

Förlår, var tvungen att skriva så mycket för jag behövde få ut det… Jag har ingen att prata med eller så, jag har bara er här på sajten… och ni hjälper mig alltid…

Hur ska jag göra, jag vill inte gå så långt så jag inte känner något för mina djur iheller. Jag älskar dem! Ibland så önskar jag att jag kunde gå tillbaka och vara den där tönten, för innan jag började 7:an var djuren mitt allt. Om dem försvinner vet jag inte vad jag ska ta mig till…

//:'Cochon'

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[Varulv]
0

Hej Cochon!

Jag tror att jag kan lugna dej tämligen omgående. Det är helt i sin ordning att du nu växer till en mer självständig människa. Det har inget med bokstavsdiagnosen att göra utan det är dina "normala" sidor som utvecklar sig så. Och eventuellt skulle det kunna vara så, att du till och med ligger lite granna före dina NT-kompisar därvidlag - vad vet jag?

Tillfälligtvis kan det vara så, att ditt fokus på dina djur avtar något, till förmån för mera fokus på ditt "ego", dina självstärkande sidor. Men var inte orolig - dina djur kommer du säkert alltid att älska i alla fall. Bara det att de just nu tar aningen lite mindre plats i din vardag - då du har fått andra, intressanta, saker att tänka på och ägna dig åt.

Har jag rätt om jag minns att du är av kvinnligt kön? Men du vill nu mera vara åt pojk-hållet? Se där! Det är en självständighetsyttring så god som någon, vill jag se det som. Du har rätt att välja själv! Och bör förvänta dig respekt för det också.

Flört

Hälsningar Varulv

Cochon
0

#1 Men jag vill inte att mitt ego ska växa, visst jag känner att mitt självförtroende växer, men min självkänsla gör inte det samma… :/
Usch jag känner mig bara förvirrad…

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

[Varulv]
0

Du tror således allt mer på dig själv, men du tycker lika lite om dig själv som förut…?

Obestämd

Problematiskt, men jag skulle vilja säga att även detta hör ungdomen till… Just du har förmodligen en ovanligt klar självinsikt, vilket gör att du kan se på det hela lite granna utifrån - men inte helt; även du blir lite förvirrad. Då skulle du veta hur förvirrade dina NT-kompisar förmodligen är…! Totalt förvirrade, skulle jag tro.

Många tonåringar ser ned på sig själva. Men har man, som du, gott självförtroende, borde det hjälpa upp en smula. Tänk, vad dumt det ändå är att inte bejaka sig själv fullt ut, när man är ung - för då är man ju så fantastisk i så många avseenden! Vänta bara du, tills du blir en gammal kärring eller en sådan vresig och skrynklig gammal gubbe som jag - då kan du se tillbaka på din fagra ungdom med facit i hand… Men visst - det finns nog någon sinnrik funktion med det där som Vår herre har tänkt ut ävenledes…

Glad

Cochon
0

#1 Glömde svara på den ena frågan. :P Ja, jag är tjej. Har alltid varit åt det killiga hållet, men nu efter att jag har snaggat mig så är jag på pricken lik en kille. :P

#3 Alltså jag tror på mig själv och känner mig trygg i mig själv, men jag känner inte mig själv så bra.
Hehe, jag vill nog inte ens tänka på hur de har det. (A) ^^
Får jag lov att fråga hur det var för dig som tonåring? Började dina 'bokstavs-drag' försvinna då?

[Varulv]
0

#4 Kul fråga! Ja, faktiskt gjorde de det till en del, det har jag förstått nu i efterhand. I de övre tonåren försvann de ganska mycket, och sedan levde jag nästan "normalt" under ganska många år. Och jag lever i och för sig rättså normalt än idag, fast aspergern ändå finns där, som en ryggsäck som man bär på.

Det gäller att gilla den där ryggsäcken. Men samtidigt se till att den inte får ta överhanden…

En svår balansgång! Skrattande

Cochon
0

#5 Vad skönt att inte bara jag 'växer' ifrån min Asperger. Måste seriöst få en utredning, det är ju jobbigt att inte veta om man är AS eller inte. Hehe… :P 
Fast genom att bara läsa igenom det jag har skrivet så tycker jag att det 'luktar' ganska starkt av AS. :P

Blomkrukan
0

Lite nyfiken bara… men är det ett marsvin som gäspar på din Avatar?

vildvild
0

Tror du har fel blomkrukan.. det är ett marswin som säger "jag är inte jag längre, men snart med hjälp av oss och psykologer så fixar det sig"

Glad

[Varulv]
0

#8 Hihi!Skrattande

Cochon
0

#7 Japp, det är min lille Abessinier kille Kenzo. ^^
Hur så förresten?

#8 Skrattande

Cochon
0

#7 Japp, det är min lille Abessinier kille Kenzo. ^^
Hur så förresten?

#8 Skrattande

Blomkrukan
0

#8 : )

#10 Nyfiken bara, tyckte det såg ut som det men man vet ju aldrig. Svårt att få en bild när dom gäspar tycker jag, dom ser så otroligt söta ut!! Jag är helt galen i marsvin, var därför jag undrade : ) Han är en mycket fin liten gris!

Cochon
0

#12 Haha, jo, men man får ju passa på när dem väl gäspar. ;) Det är lungt, är också marsvinsnörd. ;) Han hälsar tack. ;D